Anledningen till att jag spraymålade bitarna först är följande. Kolfiberväven jag har är relativt löst vävd. Skulle det bli en glipa mellan fibrerna när jag håller på slätar ut den så ser man underlaget. Är det ljust så syns det direkt. Är det däremot svart så är det inte alls lika lätt o se det
Väven som jag använder har jag fått från mitt gamla jobb. Så jag vet inte vad just den kostar. Tyvärr är kolfiber rätt dyrt
Själv draperingen är inte alls så avancerat. Man ska försöka undvika skarpa 90 graders hörn. I mitt fall så var jag lite för ivrig o struntade i den regeln. Vilket gör att jag får ta o fixa o trixa lite med laminatet under härdtiden. Epoxyn jag använder har en "pottid" på 60 minuter vilket innebär att man har en timme på sig innan den börjar härda. Den är genomhärdad på 24 timmar vilket är trevligt för då får man just den här tiden att trixa men laminatet när det är lite sådär lagom segt. Andra tipps vid drapering är att tänka till lite innan hur man ska lägga väven, klippa till lagom stora bitar, vart man vill ha skarvar mm. De kan också vara bra att tejpa kanterna på väven pga. kanterna har en förkärlek till att vilja fransar upp sig.
Sedan så klurar man lite på hur mycket epoxy det går åt. Är noga men rätt mängd harts o rätt mängd härdare.
I mitt fall har jag börjat med att pensla ut ett lager epoxy sedan lagt dit väven o sett till att väven blir "genomvåt" Jag brukar använda fingrarna när jag slätar ut väven. Annars så en liten gummiroller eller plastskrapa är inte alls fel.
När man är nöjd med resultatet så låter man det härda i ca en timme. Sedan så kontrollerar man att det fortfarande ser bra ut annars så försöker man att försiktigt fixa till skavankerna. Det är nu det är bra med ett långsamthärdande epoxy
Efter ytterligare några timmar är det dax att skära bort spillet. Gör man det när laminatet är halvhärdat så är det mycket lättare än när det är genomhärdat
Så om ett par timmar ska jag ta o skära rent mina bitar
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Kör du med "rå" kolfiberfinish? Blir ju tufft det med, men vill man ha en blank yta kan man göra som den här snubben: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=9792 Epoxin du använder är av bra (flyg) kvalité. Man kan köpa likvärdig för typ halva priset dock. Sist jag köpte kolfiberväv betalade jag 200:-/m^2 (tror jag) för 200gr/m^2
Nu ska allt packas in i bilden o tas med upp till Södertälje. Sedan ska det börjas limmas, slipas, lackas o lackas o lackas lite till o så lite mer lack....
Mycket intressant! För några år sedan byggde lite med olika plaster och vävar. Det är ett fantastiskt material! Men gifigt!
Vad blir det för klarlack? Jag kan rekomendera en tvåkomponentslack, finns speciella varianter som är avsedda för plastbåtar. Jag använde en sån för att lacka sidopanelerna på mina Orion - det blev grymt bra!
Har inte bestämmt mig för vilken typ av klarlack det blir. Har funderat på någon tvåkomponent. Någon som har ett bra förslag på högblank lack??
Har börjat limma ihop bitarna nu. Tyvärr så saknar jag internet hemma så det kan bli lite svårt o få ut några bilder, dessutom så jobbar jag på en unixmaskin på jobbet.... Men jag ska försöka lösa det lilla problemet.