HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt försök! DAC-test i Stockholm?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/05/23 :  20:29:24  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Dålig uppslutning på förra förslaget :o) Finns det verkligen ingen som har lust att testa lite olika DAC:ar?

Hej!

Har precis fått hem en NOS DAC från Derek Shek. Den håller på att spelas in men låter redan nu riktigt bra. Är lite nyfiken på hur andra omvandlare låter (från NOS DAC:ar som Monica2 till high-end DAC:ar som Delius). Tänkte på att det smidiga med en omvandlare (till skillnad från högtalare t.ex.) är att man kan ta den i en väska och ta med sig vart man vill. Undrar därför om det finns någon annan på forumet som har lust att testa olika DAC:ar. Kanske kunde man samtidigt pröva olika digitalkablar. Själv vill jag gärna att det sker i Stockholm (bor där) men det kanske finns andra alternativ. Det kanske t.o.m. finns någon som har en bra anläggning och som känner sig sugen på att testa omvandlarna på den? (Själv har jag bara en omoddad T-Amp och ett par Snell K original att bjuda på ...).

Skicka ett e-mail till mig eller svara med en post om du är intresserad så kan vi se om vi lyckas få ihop ett gäng.

Hälsningar från Jolojl

Edited by - Jolojl on 2006/06/04 20:56:41

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/04 :  23:10:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej Jolojl!
Jag såg ditt inlägg, men tänkte att förutsättningarna kanske inte är så bra för vad jag kan bjuda in till eller deltaga med...
Jag skulle vara intresserad av att leka USB-DAC-TEST!

Min DDDAC har bara USB-ingång, och jag använder en ljudlös PC som källa. Det finns outtömligt med högkvalitativ internet-radio och en del wav-kopior av CD:s att lyssna på. :)

Jag kan tänka mig bjuda in till USB-DAC-TEST hemma hos mig, eller ta med DDDAC-en till någon annan.
Är det någon annan som använder DAC med USB-ingång?

Jag bor på Ingarö (ca en halvtimmes bussfärd från Slussen, eller 20 minuter med bil), och såhär ser det ut i lyssningsrummet: http://www.webbtjanst.se/lenco/loudspeakers.asp

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/05 :  00:49:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ronnie, då bor vi ju nästan nästgårds, själv bor jag på Klacknäset. Jag är också intresserad av USB DACs, fast kanske allra mest FW-DACs om jag skall vara ärlig. Vad är en DDDAC för apparat, har du någon URL?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/05 :  02:21:21  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej, Buggson!

Här finns info om DDDAC-en: http://dddac.de
Jag är inte riktigt nöjd med min, men har inte byggt någon seriös nätdel ännu, så det hoppas jag ska göra stor skillnad.
Det vore spännande att höra några andra DAC-ar att jämföra med.

Har du en DAC som skulle kunna få vara med i leken?
Datorn har en firewireport ser jag nu.

Hur som helst är du välkommen att hälsa på!
Kalle flygares väg 23 =)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/05 :  09:22:40  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag är på. Trickigt bara med min DAC som ger en högre utnivå än vanligt. Vi behöver m.a.o. ett försteg som kan jämna till nivåerna så att de blir exakt lika + att det går att repetera utan en massa fix. Någon som har ett sådant? typ Levinson 38 eller så.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/05 :  11:28:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har 2st Dacar på väg hem nu från ett nytt företag för Sverige,en USB och en vanlig...
Så det kan nog bli Sverige premiär för dessa !!

Dessa kan jag ställa upp med !!

Mvh,Martin

Edited by - MartinH on 2006/06/05 15:31:03
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/06/06 :  16:43:02  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Kul! Lite respons!

Tycker Ronnies förslag låter jättebra. Men det finns alltså ingen annan källa än en PC hos dig? I så fall kan det vara svårt att testa vanliga DAC:ar ...

Vad gäller försteg har jag inget att erbjuda (kör på omoddad T-Amp ...). Inte ni andra heller?

Kul med nya omvandlare, Martin!

Om vi lyckas få fram försteg och CD-källa så föreslår jag helgen 17/18:e hos Ronnie. Vad tycker ni?

Johan
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2006/06/06 :  22:07:13  Show Profile Send OlaH a Private Message
Hej
Jag är gärna med helgen 17/18.
Kan ta med:
Teac T-1 drive
Counterpoint DA-10 dac
Trident trafo-rör försteg
Amp5 41hz.com class-T slutsteg 2x100watt/4ohm,2x50watt/8ohm

mvh/ola
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/07 :  00:09:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tänkte lägga in lite bilder på vad jag ska ta med....
Hoppas jag har kunnat spela in dom bara..

Firestone "Spitfire"

Firestone "Fubar II"

/Martin

Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/07 :  00:54:58  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Igår baxade jag upp 2*>200kg högtalare på flyttbara plattformar, och tyckte att ljudet verkade försämras av det. Zzzz...
UNDO-kommando i verkligheten, tack!!!

Nu är högtalarna halvt tillbakabaxade, och jag har alltså lite sjå med anläggningen. Jag tror den kommer att vara i trim snart igen.

quote:
Tycker Ronnies förslag låter jättebra. Men det finns alltså ingen annan källa än en PC hos dig? I så fall kan det vara svårt att testa vanliga DAC:ar ...

PC (och vinyl) finns här. Tror jag kan koppla in 3 USB-DACar samtidigt till datorn (+ev Firewire).
Vore toppen om vi kunde få hit CD-spelare också. Jag har nåt strul med avspelningsprocessen, så det tar mellan 20-60 minuter att kopiera 1 CD till hårddisken. Tror att det beror på att jag inte kunnat uppgradera till USB 2.0 eller vad det heter, eftersom ful-windowskopian inte tillåts uppgradera sig till SP2!

Apropå försteg så har mitt två linjenivåingångar, men jag ser helst att vi använder det ändå, eftersom ljudet och främst delningsfiltret på linjenivå är anpassat efter det befintliga försteget.
Jag lyssnar hellre länge till varje apparat med varierande musik än att sitta och tok-byta fram och tillbaks.
Är det någon skillnad mellan apparaterna värd namnet så tror jag den hör av sig ändå. I slutänden kunde vi iallafall växla smidigt mellan två apparater.

quote:
Om vi lyckas få fram försteg och CD-källa så föreslår jag helgen 17/18:e hos Ronnie. Vad tycker ni?

Jag preliminärbokar den 17:e, från 12-tiden (för jag är sällan morgonpigg) fram till.. natten om vi vill.

Hör av mig snart igen om utvecklingen, och bjuder förhoppningsvis in på riktigt snart.

Listar möjliga testdeltagare:
NOS DAC från Derek Shek
Bel Canto DAC 1
Teac T-1 drive
Counterpoint DA-10 dac
Firestone "Spitfire"
Firestone "Fubar II"
DDDAC USB-12

Ronnie

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/07 01:16:12
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/07 :  01:22:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jo, jag vill också vara med, och jag kan antagligen ta med en CD spelare för den lär inte vara såld innan det är dags. Det är ingen dräpare, det är bara en Roksan "Kandy" men om inget bättre finnes tar jag gärna med den.

Vem står för musiken, och vad vill man lyssna till?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/07 :  02:33:44  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej Buggsson och gäng,

det här är min playlist över vad som finns i datorn:
www.webbtjanst.se/temp/all_music.m3u
Hoppas ni kan öppna den på något sätt.

De långa knöliga titlarna är wav-filer, och de flesta såna har jag på CD också. Det mesta som är klassiskt och jazz är 128k mp3 från radiostationer med god kvalitet. Resten är varierande mp3-kvalitet.

CD:s av alla de slag är välkomna!
Jag lyssnar helst till akustiska instrument, och gärna live-inspelningar.
Techno, pop, rock, synth, synthpop & tjejmedgitarr finns det gott om i datorn.

En & annan LP är också välkommen, men vi kan försöka låta bli det analoga. =)

Buggsson: "Kandy" är mycket välkommen.

/Ronnie

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2006/06/07 02:45:10
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2682 Posts

Posted - 2006/06/07 :  07:44:52  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare Ronnie!

Jag är med om det går bra att få in båten till stan.
Det vet jag efter helgen.

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/07 :  11:47:38  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan ta meden heldel välinspelad musik !!

O lite annat som inte är så inspelat,men kul ändå...

Mvh,Martin
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2006/06/07 :  12:23:04  Show Profile Send Micke Y a Private Message
vi behöver fortfarande ett försteg där vi kan nivåmatcha för att vi skall kunna göra rättvisa lyssningar. Ingen som har det?

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2006/06/07 :  17:46:33  Show Profile Send Jolojl a Private Message
Det här kommer ju att bli skitkul! Lördag 17:e vid 12 är bra för mig! Tack för att du lånar ut ditt rum och din anläggning, Ronnie! Vad schysst med transport och Counterpoint DA-10 (och resten), Ola! Och Roksan Candy, Buggson! Nu verkar det bara vara ett försteg för nivåanpassning som saknas.

Jag tar med mig lite olika musik på CD (jazz, klassiskt, rock och blues, och så Joni). Tar också med mig en Supra Trico och, om jag hunnit få den, en DH Labs D-75 (digitalkablar) och ett par DH Labs BL1 (analoga). Om man hittar en DAC som alla tycker är bra kan man ju testa lite olika kablar också.

Vi hörs vidare!
Johan (jolojl)
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2006/06/07 :  19:12:39  Show Profile Send MartinH a Private Message
Bra där Johan, D-75 är en riktigt bra digitalkabel !!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/09 :  02:39:39  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Nu har jag fått till ljudet mycket bättre än innan jag strulade till det, och här kommer därför den riktiga injudan!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=51574

Hoppas det går vägen med båten, Imperial. :)

Välkomna allihop!

/Ronnie

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000