HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Effekt på lurförstärkare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2006/05/20 :  19:39:55  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
Hej hopp

längesen jag skrev nått på forumet men nu har jag en sak jag undrar. Jag har nästan helt gått över till hörlurslyssning via HD 650/ HD25 och mixer som förstärkare. (180mW vid 70ohm om det är intressant!?)

Sugen på att köpa en X-can v3 men är osäker på hur "stark" den är. Jag kan inte få nått speciellt grepp på hur mkt effekt varje lurförsrkare ger.. är det en Krell eller en svag rörförsrkare vi pratar om? man pratar ju alltid om hur bra det låter med en fin en som v3an men aldrig om det finns plenty med effekt i den... vad finns för alternativ?? Mixern jag har är stark men det hade inte skadat med mer om man säger så. Vad har ni testat som beter sig som en krell ungefär?

Tack på förhand..

/Johan

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/05/21 :  00:14:42  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Testa? X-Can är ju rätt vanlig för att vara en lurstärkare i våra kära hifi-butiker.

Jag läste på Head-Fi (har letat som f*n efter en förstärkare till mina DT880) att någon hade testat DT880/X-Can V3 kört en kortare stund på max volym utan att få allt för ont ... Iofs bör väl DT880 vara något mer trögdrivna. Men annars har jag läst mig till att X-Can V3 och HD6x0 skall vara en höjdarkombination. Men som sagt säkrast är att testa själv

Ett alternativ (dock solid state) är Harmony Design Ear 90/Ear 9. Fått massor med beröm i media och dessutom står detta på deras hemsida ang. förstärkning: "Förstärkningen är normalt 14 db men kan vid behov anpassas.". När jag testade den (Ear9) med DT880 var lagom lyssningsnivå cirka lite mindre än hälften på volymratten, så den bör nog klara öronskadenivåer.

I STHLM kan du lyssna på X-Can hos Ljudmakarn och Harmony Design Ear 9/90 hos Audio Concept. Båda affärerna har dessutom några andra modeller ...

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP

Edited by - JonasY on 2006/05/21 00:16:16
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2006/05/21 :  19:36:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message  Reply
tack för inlägget JonasY!

Är det någon här som har jämfört x-can med ear från harmony design?

Jag skulle åkt runt å lyssnat om jag inte hade haft 20 mil till närmsta affär..

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2006/05/23 :  08:49:57  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Jag har både MF x-can v3 (driver mina grado 325) och ear90 (driver mina akg k501). Jag har också ett par Senn HD580 och mitt intryck är att de blir något mer fasta och kontrollerade med ear90 jämfört med MF. Men herregud, det är inga jätteskillnader. MF x-can är en mycket bra förstärkare!

Kalle
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/05/30 :  23:39:42  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
tror knappt det finns någon enda hörlursförstärkare där efffekten är ett problem s a s

just nu e jag till vardags utomlands med två mindre hörlursförstärkare
den ena, creek, originalet (heter den
obh 11 eller nåt sådant?) har senare utkommit med uppgraderad nätdel etc--den här ser pyttig ut, men förstärker långt över smärtgränsen även med tröga lurar

den andra e en liten kinesisk rackare V.A.L 10 med ett litet rör-direkt från line-out på CD-spelaren--då e volymratten nästan i botten vid hög volym med tröga lurar

vore lite kul om någon kunnig kunde kommentera detta med OHM och hörlursförstärkare: meier-audios Corda Prehead har ju 2 uttag specificerade för olika impedans, men vad man än stoppar in där i vilket som av dem blir resultatet ändå bra oavsett lurens faktiska impedans

G & W 2.6 som e en ytterst kvalificerad rör-kines klass A har däremot bara ett uttag, oavsett lurens impedans--jag kan knappt höra någon skillnad då med olika bra lurar med sinsemmellan helt olika impedans--vid samma läge på volymratten....

vem reder ut hörlursimpedanser/hörlursförstärkare här på forum?

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000