HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva : L.A. ZOO (624)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/16 :  18:10:47  Show Profile Send Gothmog II a Private Message


Utgiven : 1999

Förlag : Shrapnel/Tone Center Records.

Nr : TC-40042


Låtar

  • 1- Tropicana
  • 2- Ivanhoe
  • 3- Vivian's Boogie
  • 4- Blue Touch
  • 5- Maybe Tuesday
  • 6- Led Boots
  • 7- Ten years Later
  • 8- Bunnys Blues
  • 9- Stratus
  • 10- L.A.Zoo
  • 11- Vlad
  • 12- Michael




Jag måste erkänna att jag alltid gillat bassister. Ända sedan jag först hörde Stanley Clarkes "Silly Putty" så har jag varit såld, jag menar finns det något som ger mig tuppskinn så är det ett riktigt basfunksolo (ok en Hammond B3 ger liknande resultat). I min samling finns bland annat ikoner som Marcus Miller, Stanley Clarke, Stuart Hamm, Viktor Wooten, Les Claypool, Puppe Strandberg, Jonas Hellborg och nu senast Bunny Brunell. Jag kom över den här skivan av en ren händelse. Jag fick den av en kompis då han inte helt nykter lyckades med konststycket att beställa samma skiva två gånger på CDON. Efter att ha lyssnat på den ett antal gånger så är det bara att kapitulera. Det här är en skiva för alla oss som gillar rockigare instrumental fusion med lite stånka och stake i och som tröttnat på alla fusionsartister som fallit ner i latino, 20 min solon, ballad och be-bop träsken. Det här det är rockig, bluesig fet fusion när den är som bäst, framförd med några av världens främsta musiker.

På skivan finns det några nya bekantskaper, i alla fall för mig. Måste bara nämna den munspelsblåsande/ylande Jeff Grossberg som är bland det svettigaste jag hört. "Duellen" han har med gitarristen i första låten Tropicana är helskön.




Bunny träffade gitarristen Mike Stern under sin tid med Chick Corea. Mike medverkar dock bara på en av låtarna Blue Touch, lite synd då jag anser att han är en av de allra bästa gitarristerna idag och borde fått lite mer 'speltid' än så här.





Det är inte någon skiva att sitta och mysa till en fredagkväll med ett glas rött och sin flickvän utan den avnjutes med fördel ihop med ett gäng likasinnade, en platta öl samt en ljudvolym som får ev. grannar att mörkna i blicken nästa gång du möter dem i trappan. En personlig favorit bland låtarna är Vivian's Boogie som går i samma sköna boogie tempo som Canned Heats On the road again och faktiskt påminner en hel del om den.

L.A. ZOO innehåller till största delen eget material. Några covers finns dock, nämnas kan Max Middletons "Led Boots" (från Jeff Becks "Wired") och en av Fusionens milstolpar "Stratus" från Billy Cobhams "Spectrum". Det finns även några låtar som Bunny skrivit som en sorts tribute till några av musikens stora - vi har "Vivian's Boogie" som en hyllning till Canned Heat, Led Zeppelin inspirerade "Maybe Tuesday" och "Ten Years Later" för Ten Years After och Alvin Lee.

Medverkar på skivan gör:

* Bunny Brunel - Bass, Piccolo, Synthesizer Bass
* Mike Stern - Guitar
* Ray Gomez - Guitar
* Brian Auger - Hammond Organ
* Vivian Campbell - Guitar
* John Wackerman - Drums
* Mike Palmer - Guitar
* Craig Adams - Guitar
* Jeff Grossberg - Harmonica

VEM TUSAN ÄR BUNNY BRUNELL?
Chick Corea upptäckte Bernard Bunny Brunell när denne spelade på en av Londons många Jazzklubbar 1978. Bunny som var omedveten om att en av Jazzens legender satt i publiken blev minst sagt förvånad när Chick efter ett par veckor ringde och bad Bunny packa sin saker och följa med på en världsturne. Bunny accepterade och har sedan dess tillsammans med Chick spelat in klassiker som "Tap Step" och "Secret Agent". Upp till dags dato har Bunny spelat ihop med storheter som: HERBIE HANCOCK, WAYNE SHORTER, TONY WILLIAMS, AL JARREAU, NATALIE COLE, LARRY CORYELL, AL DIMEOLA, MIKE STERN, JOE FARREL, mm. mm.



Förutom Jazzmusiken så har Bunny även skrivit filmmusik, bl.a till Oscars vinnande Clint Eastwood filmen "The Unforgiven"

Bunny har släppt en rad skivor: MOMENTUM, IVANHOE, TOUCH DEDICATION, FOR YOU TO PLAY, LA ZOO, CAB, CAB2 (Grammisvinnare 2002) och den nya CAB4.

Bunny är också mycket involverad att hjälpa unga lovande bassister genom att regelbundet hålla seminarier och kurser. Han har också skrivit ett flertal läroböcker och gett ut en massa instruktionsvideor i basspel.



Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/06/11 15:12:30

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/06/12 :  20:00:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vilken kul veckans skiva! Lite annorlunda, vilket jag gillade

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/06/14 :  11:05:14  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Kollade lite på CDON och där fanns en L.A. Zoo Revisited utgiven 2004. Är det bara en nyutgåva med bonusspår, eller en nyinspelning? Låtlistorna stämmer i alla fall.

För 79 pix får man Dedication, där Stern spelar en hel del solon. Dessutom med Zappatrummisen Vinnie Colaiuta.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/06/15 :  20:22:30  Show Profile Send Gothmog II a Private Message
Med reservation för att jag kan ha fel så tror jag att det är en nyutgivning med bonusspår. Dedication är (om uttrycket ursäktas) skitbra

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000