HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Kaipa - Mindrevolutions (620)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/05/15 :  18:38:54  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message



Utgivningsår: 2005

Format: CD

Skivbolag: InsideOut

Katalognummer: 085-48332


Kaipa existerade under några år på 70-talet (och en bit in på 80-talet). Jag har personligen inte hunnit sätta mig in dessa verk utan tänkte ta upp det senaste alstret av det återuppstådda Kaipa. Under år 2000 återförenades 2 av huvudmedlemmarna i Kaipa: Hans Lundin (som nog är att betrakta som Kaipas frontfigur, t v nedan) och Roine Stolt (frontfiguren i The Flower Kings, t h nedan). Tillsammans med trummisen Morgan Ågren, basisten Jonas Reingold (också från TFK), sångaren Patrik Lundström och sångerskan Aleena (egentligen aktiv inom singer/songwritergenren) bildade de det nya Kaipa.





Mindrevolutions är det senaste och tredje albumet sedan återuppståndelsen. På den första plattan, Notes from the Past, sjöng Aleena bara på en av låtarna. På de två senare skivorna har hon dock fått mycket mer spelrum, något som jag personligen tycker var på tiden! Det finns alldeles för få kvinnliga röster inom den progressiva rocken! Att Aleena sedan har en jättebra röst gör inte saken sämre. Hon har en sällsam förmåga att sjunga med en röst som är bräcklig och spröd men som samtidigt andas kraft och fyllighet. Mycket vackert, hon gör en alldeles lysande insats för Kaipa.



Aleena, Patrik, Jonas och Morgan



Musiken får väl anses tillhöra den klassiska progressiva rocken, med tydliga referenser till ursprunget från 70-talet. Bitvis lite bluesinspirerat, mycket tack vare Roines fantastiska gitarrspel. Eventuellt skulle man kunna invända mot att skivan ibland blir lite väl poppig och låter lite för mycket mainstream för att jag ska trivas som fisken i vattnet. Men å andra sidan kan det vara en fördel eftersom musiken är ganska lätt att ta till sig och även de som inte är progressivt inskolade kan njuta i fulla drag.


Låtarna är ganska jämna och håller hyffsat hög klass, men två spår berör mig särskilt, nämligen:

A Pair of Sunbeams - En av låtarna vars uppbyggnad mer liknar en poplåt än en proglåt, men jääädrar vad det svänger! Jonas Reingold gör ett jättejobb på basen. Den som lyckas sitta blickstill när man vräker på denna låt är troligtvis gravt hörselskadad eller hjärndöd... En riktigt groovy låt som rytmmässigt minner lite om latinamerika. Musiken är nästan våldsamt munter, men texten behandlar ett sorgligt öde.

Mindrevolutions - Plattans epic som klockar in på ca 25 min. Njut till fullo av Aleenas vackra röst och de härligt improvisativa instrumentalsektionerna. Delar av texten är att betrakta som ren poesi. Klockrent.


Tyvärr har Roine Stolt meddelat att hans engagemang i Kaipa åter har upphört. Det återstår alltså att se om Hans Lundin kommer att fortsätta styra Kaipa över musikhavet. Vi får hoppas på det. För jag vill definitivt höra mer av herr Lundins alster, särskilt med Aleenas fantastiska röst.


Plattan är ytterligare ett lysande exempel på hur pass bra, men relativt okända, musiker vi har i detta avlånga land. Jag kan inte annat än starkt rekommendera den till alla, i synnerhet de som inte tidigare varit i kontakt med progressiv rock. Men då måste jag passa på att varna er, risken är stor att om ni gräver ner er i progträsket så är det svårt att ta sig upp...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/16 :  17:54:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad kul! Jag känner Aleena sedan väldigt många år tillbaka då hon bodde i Götet. Jag tycker det är fantastiskt kul att det äntligen har börjat lossna ordentligt för henne de senaste åren för det har inte varit så lätt alltid. Det var nog bara en dröm att kunna livnära sig på det hon alltid älskat att göra - sjunga.
Hon är väl mest framgångsrik som låtskrivare, för några år sedan hade hon skrivit fem av finalbidragen i melodifestivalen och sjöng själv ett av dom. Hon har också gjort låtar för Backstreet Boys.

http://www.aleena.se
http://www.musicaldiscoveries.com/reviews/aleena.htm#REV

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/05/16 :  21:26:54  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Skivan har snurrat ett varv nu...

Inte illa.

Inte illa alls.

Men blir det bättre?
Go to Top of Page

jojje_guitar
Member

701 Posts

Posted - 2006/05/17 :  09:17:11  Show Profile Send jojje_guitar a Private Message
Bernt: Där ser man! Ibland är världen liten... Glöm inte hälsa...

drbob: Japp, det blir bättre. Det är ju progrock, den måste få mogna...


"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/05/17 :  10:16:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag ska absolut hälsa och tala om den här rescensionen. Sällan jag träffar henne dock, hon bor ju i Stockholm nuförtiden. Det händer då och då att hon dyker upp på privata spelningar, vi får väl se.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/05/18 :  07:42:28  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Kaipa har jag sett å hört en gång i tiden (76 tror jag) på Munchenbryggeriet i Stockholm. Det var stort mäktigt å flummigt men inte i klass med mästarna på området, Älgarnas Trädgård.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/05/18 :  16:17:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kaipa var mina favoriter på 70-talet när jag som tonåring började gilla symfonisk rockmusik (som det hette i Sverige på den tiden).
Plattorna dom gjorde var faktiskt riktigt bra, och stod bra upp i konkurrensen från utländska storheter. Jag köpte nyligen boxen med deras tre första plattor som Roine medverkade på. Den kan jag rekommendera, plattorna är fortfarande riktigt trevliga att lyssna på.
[
På dom två första plattorna dominerade Hans Lundin som låtskrivare, dessutom sjöng han med en röst som påminde om Jon Andersson.
Den långa episka låten "Skenet bedrar" från andra LP:n är höjdpunkten.
På den tredje plattan "Solo" från -78 var det Roine Stolt som skrev den mesta av musiken med lite kortare och mindre komplexa låtar, dessutom hade en ny sångare tagit över sången.
Efter den plattan hoppade Roine av till min stora besvikelse.
Men Kaipa fortsatte ett tag till och släppte ytterligare två LP. Dom finns inte utgivna på CD. Den första av dom, "Händer" från -80, är inte så dum. Musiken anpassades till syntrock-trenden. Men intresset var svalt och dom lade av efter några år.
Dom nådde knappast utanför landets gränser vid den här tiden, men ryktet spred sig om gruppen över hela världen bland finsmakarna av progressiv rockmusik som nosade upp alla obskyra grupper som spelat progressiv rockmusik.
Man kunde se begagnade Kaipa-plattor säljas i Japan på 90-talet.
Roine Stolt försökte dra igång gruppen igen i början av 90-talet, men det misslyckades. Istället släppte han solo-plattan "the Flower King" vilket ledde till bildandet av gruppen the Flower Kings.
I början av 2000-talet bestämde sig Hans Lundin för att göra en solo-platta. Han tog Roine och ett gäng andra musiker till hjälp.
När plattan var klar tyckte man att det lät som Kaipa, därför bestämde man att ge ut plattan under namnet Kaipa. Kaipa är numera alltså ingen riktig grupp med fasta medlemmar, utan snarare Hans Lundins solo-projekt. Men han har använt samma musiker på dom tre plattorna.

Älgarnas Trädgård gick mig förbi, men några av musikerna bildade väl "Twice A Man" på 80-talet? Dom gillade jag skarpt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000