HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Auto-Gamma Scintillation Spectrometer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/05 :  16:17:12  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jadu vad har jag nu gjort för tokigt.
En bild på detta kanske ger nån ledtråd....

Mer kommer var så säker.

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/05 :  17:03:54  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jag gick en morgon in igenom NA flygeln till Naturvetarhuset på vårat universitet, och blir mött av diverse elektronikskrot från de gamla labbsalarna.

Här måste rotas tänkte jag, frågade om jag fick och började... Grävde fram dessa som ett smakprov.

2st av denna hittades och borde passa i något trevligt bygge.

1st av denna hittades, borde passa till nått rörbygge.

Varav jag gick vidare, träffade några kompisar snackade, och bestämde oss för att vi skulle dit senare på kvällen och leta mer.

More to come.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/05/05 :  18:17:38  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Oh!Skattjakter är så förbannat roligt!
Plocka allt av värde,tjäna sedan en hacka på att sälja av lite till mig...!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/05 :  18:58:45  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jadu inte har jag tänkt behålla allt utan något kan man väl skeppa


En låda i aluminium som består av en ram i 3mm aluplåt med diverse fästpunkter. Därefter är det ett grönt hölje (se bild) som också är i aluminium, frontent som här bara är svart skall nog kläs med en ek-skiva, och rattar och fötter skall svarvas i mässing, kommer nog att utgöra lådan till en förförstärkare.


Vad tycks om denna kondensator. Tom. av Rifa.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/07 :  11:30:56  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Hittade även detta på högen

Fin rifa konding.

Någon sorts bipolär konding.

lite "old school" mätare.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/08 :  18:53:03  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Lite oldschool Rattar =)

Samt lite diverse potentiometrar som var helt uppnötta.

Lite diverse.


Samt även en översiktsbild, här kan vi även se den upphittade toroidtrafon som ger 2x28v ligger väl på 7-800VA kanske.

Det var allt för den här gången.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2006/05/09 :  20:14:10  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Alltid kul med "fyndlådor"

Ska du bygga nått av det ?
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/09 :  21:28:44  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jag ska bygga en förförstärkare i den gröna lådan, som jag tänkte använda två av kondingarna till, 10000uF borde räcka till en förförstärkare =).

Frågan är bara vad jag ska med trafon till, kanske nått klass A transistorsteg, någon som har nått förslag?

Nu mätte jag trafon obelastad, hur mycket förväntas värdet sjunka, dvs. vad skulle den vara märkt med? borde väl kunna ge +- 42v (DC) om jag tänker rätt? för det är väl (28*(2^(1/2))?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/05/10 :  10:16:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Trafon borde funka till ett mulitkanals GainClone-steg något hög spänning kanske. Du borde få 40V likriktat 28 x roten ur 2
Spänningen lär sjunka några volt beroende på hur hårt du belastar den.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2006/05/10 10:18:36
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/10 :  17:42:48  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Amen Gainclone, så tråkigt =)
Jag tänkte mig en klass A förstärk till mina Cyburg Nålar.
Typ nån mosfet konstruktion?
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/10 :  19:21:38  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Aleph 5 ska ha 2x28 Volt trafo och ca 7 - 800 Va

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/05/10 19:22:10
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:24:03  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Är inte Aleph 5 lite överdimensionerad, samt gäller det inte att 7-800VA är per kanal till den?
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/05/11 :  10:07:10  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Överdimensionerad, finns det nåt sånt? 800Va räcker lugnt till 2 kanaler.

Tommy


Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/05/11 :  21:27:47  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Man skulle fått tag i matchade mosfetar så att man inte behöver köpa 20st.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000