Varför då inte ta och göra en liten jämförelse mellan min nyinförskaffade hårddiskinspelare LG RH-177 (3200:-) och min CD-spelare Arcam CD 23T (21.500:-)? Jag har inte köpt HDDn för att ha som musikspelare utan den ska ersätta min gamla VHS-spelare.
Jag ska fatta mig kort eftersom man ju inte kan dra några växlar på några såna här "recensioner" ändå.
Det fanns några skillnader: Vid en lyssning på LG-produkten så låter det helt OK. Klart godkänt om jag bara fått "vilken som helst" spelare presenterad. Jämförd med Arcamen så märks skillnader. 1. CD-spelaren låter mer detaljerad 2. CD-spelaren har en mer utsträckt diskant. 3. CD-spelaren har ett betydligt bättre mellanregister och allt låter "krispigare".
Jag tror nog att den sista punkten (3) är samma som 1+2 när jag tänker efter... ;-)
Den stora fördelen för CD-spelaren är dock: Bakgrundsljudet från själva spelaren.
Transporten på LGn är ordentligt tyst men det finns ett konstant surr fr.o.m. att man sätter på spelaren som inte är acceptabelt vid riktigt Hifi-lyssning. Tystnad kring lyssningsplatsen tycker jag är en av de allra viktigaste parametrarna för en riktigt bra lyssning! En sån "liten" detalj gör att CD-spelaren i det här fallet vinner lätt.
F.ö. är jag positiv till utvecklingen av musik-servrar och LGn är hursomhelst en formidabel spelare ur många andra aspekter. Jag är helnöjd!
Intresant jämförelse. Ett antal källor har försökt att övertyga mig om att en ny dator med ett bra ljudkort låter minst lika bra som en bra CD-spelare. Nu har vi ialla fall avfärdat hårddiskinspelaren i en envig. Väntar på någon medlem som också testar bra CD vs dator. /Mikael
miaber, det har väl att göra med vad för ljudkretsar som sitter i hårddiskinspelarna,
Jämförelse mellan HTPC och cd finns det väl ett antal på forumet. Hjort, CH och Bernt är väl 3 på rak arm som har satsat på proffsljudkort. Där har man även en fördel av att kunna frekvenskompensera direkt i datorn, om man nu skulle vilja det.
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"