HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ariel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/07 :  18:59:44  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Hej

Jag känner att jag bara måste skriva ett par rader om ett par DIY högtalare som jag är den stolta ägaren av, nämligen Ariel av Lynn Olson.

Som ni kanske förstår så är det inte mina burkar på bilden Är helt befriad från digitalkameror, men mina är svarta. Jag köpte för nåt år sedan en rörförstärkare (edison 60) och skulle ha tag på ett par bra högtalare till den. Sökte och surfade lite på nätet och kom av en händelse in på Ariel's "hemsida" http://www.nutshellhifi.com/Arieltxt1.html#td . Blev såld direkt, jag bara skulle bygga ett par. Nåväl när den första begeistringen lagt sig och jag började kolla ritningarna.... puhhhh

Man inser snabbt sina begränsningar. Ingen lätt högtalare att bygga precis med alla vinklar och rundningar, gyllene snitt hit och dit. Men det var nu som lyckan sken för en stund och jag kom i kontakt med en kille som hade ett par och dessutom var villig att sälja dessa för en inte alltför stor penning. Sagt och gjort, en snabb resa till Uppsala, lite kånkande (de väger, tro mig) och retur hem så var de snart inkopplade och redo för att bekänna färg. Jag blev inte besviken. Det första som slog mig var hur tusan det kan komma så låg (förhållandevis i alla fall) och ..... hittar inte ordet men, fet bas från så små element (Vifa 5.5" P13WH-00-08). Måste vara nåt tekniskt med transmissionline . Mellanregistret låter precis som man önskar att ett mellanregister skall låta, med en närhet och en naturlighet som är tårögdsskapande Diskanten (Scan-Speak D2905/9500) låter krispigt och väldefinierat. Kort sagt ett par MYCKET bra högtalare för den som orkar bygga, inte billigt men jämför med nästan vad som helst och ni blir inte besvikna.

Tommy (Nu åker det på en skiva till, blev lite nostalgisk )

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/04/08 14:08:33

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:13:14  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Vad roligt att få läsa om en DIY högtalare på recentioner!! Det är då inte ofta man sett sedan jag vart med här på forumet för drygt ett år sedan...(om jag sett nåt ens..Hmm minnet är kasst tyvärr)

Kul du vill rita ner lite för oss med tummet på fel sida handen. Så vi är tvungna att köpa vårt färdigt..

Dessutom ser bygget av lådan väldigt seriöst ut...

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2006/04/07 :  22:32:23  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Läs på länken som jag bifogade, det är inte nån massproducerad dussinhögtalare precis, bara filtren till mitt par kostar ca 1500:- styck per sida i komponenter. Det krävs nästan att man har tillgång till en NC fräs för att bygga dessa högtalare tyvärr. Såg för ett tag sedan ett par till salu för runt 5000:- på Hifimagasinet.com, samma pris som jag gav för mina, 'a bargain' om stavningen ursäktas. Element + filter landar någonstans runt 6000:-. Vidare kan sägas att skall någon kallas "Guru" så kvalificerar sig Lynn Olson med råge.

Tommy

Cairn Fog 2, Cairn 4808A, Edison 60, DIY Aleph 3, Audio Innovations 300, Ariel loudspeakers, Stax Lambda och en SAAB 9-5 Aero 315 Hk Etanol (Maptuned)

Det finns genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - Gothmog II on 2006/04/10 18:13:07
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/08 :  11:27:18  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja lättbyggda är dom ju knappast!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/04/08 :  12:32:01  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

Nej dom ser lite knepiga ut att få ihop onekligen... Och igen väldigt roligt att få läsa om. Skulle vara kul om fler av DIY byggena kom ut som här via recentioner....och inte alltis stannade på DIY sidorna eller i klubbstugorna.. för man läser ju inte så ofta på DIY sidorna tyvärr då man inte bygger själv...

Så stort tack för denna text

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000