Author |
Topic |
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/03/31 : 06:59:00
|
Vad har du för högtalare som ska fungera ihop med receivern? Vissa har en större och bättre förmåga att driva trögare högtalare än andra. Denon:s modeller är inte speciellt starka och har svårt att driva lite större och mer trögdrivna pjäser, deras effektangivelser och är också ganska masserade och mäter t.ex i 2-kanals läge när dom skriver ut sin 7-kanals effekt... Men deras försteg är dock mycket kompetenta, så dom rekommenderar jag om du funderar på bygga ut med slusteg, annars inte. Annars är Marantz SR7500 mycket bra i prisklassen. Kan hitta den på nätet ny för en 7900kr. Mycket fint och balanserat ljud och målar upp en stor och öppen ljudbild, dock kan den upplevas lite tunn i basen. Har ägt en själv och var nöjd, dock så började min ha en massa hyss för sig, vilket gjorde att jag tröttnade och bytte ut den mot en H/K AVR435 för 8.495:-. Har haft hemma Marantz SR7500 (Pris:8500kr i butik), H/K AVR435 (Pris 8500kr)och Denon AVR3806 (Pris:12000kr)för en direkt test imellan dom. Körde dock ren 2-kanal och Marantz SR7500 framstod som vinnare då med mina Audiovector Mi3 som jag hade då. Denon:en hade inte mycket säga till om alls och H/K:n var lite för på och grötig till dessa högtalare tyckte jag.
Dock till trögare högtalare som mina nuvarande Infinity Kappa 90 så är H/K AVR435 klart bättre än t.ex Marantz SR7500 med dess klart större förmåga att driva dessa trögare högtalare. H/K:n är dock inte inspelad, så jag vill inte göra ljud kvalitativa jämnförelser mot min gamla Marantz. Hade det varit jag, så hade jag kollat in Marantz SR7500 och H/K AVR435. Arcam-maskinerna (AVR100/AVR200) ska vara ganska bra på 2-kanal, men falla hårt på hemmabio-biten mot dessa mycket nyare maskiner. Fick inte heller några vidare testresultat i t.ex WhatHifi som ändå är Arcam-fans. Dessa är inte heller speciellt strömstarka och har nog svårt att driva större högtalare, precis som Denon. Kenwood och Onkyo har jag dock ingen personlig erfarenhet när det kommer till deras hemmabio sortiment.
Ojsan vart ett ganska långt svar, men jag hoppas du fick lite mera hjälp iaf! |
Trött på folk utan vett |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/04/01 : 09:01:19
|
Aj fasiken!Missade det helt hehehe..
Då tycker jag nog definitivt att du ska satsa på en receiver med lite mer pondus och kraft än Denon. Så mitt ovanstående råd stor kvar. Nu börjar skillnaderna mellan min nya H/K AVR435 och Marantz SR7500 att framträda mera. Upplever att H/K:n lite mera inbäddad i ljudet och inte lika öppen som Marantz:en, dock så har H/K:n en helt annan pondus och kraft som inte Marantz kommer nära. Så där är det lite mera smaksak. Skulle nog säga att H/K:n är lite mera spelglad och "pang på" medans Marantz är mera hifi-korrekt och lite mera tillbakalutad, dock då utan H/K:ns basförmåga. Ska du promt leta efter en Arcam så rekommenderar jag dej att höja smärtgränsen för ditt inköp till ca:12000kr och skaffa en begagnad Arcam AVR300. Den har lekstuga ljudmässigt med alla alternativ som nämnts i denna tråd.
Hoppas det gav ytterligare lite hjälp! |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Botolfs
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 13:13:15
|
Jag sitter inne med en 3806 som jag är nöjd med, kör frontarna Bi-ampade och har nu mer / bättre bas utan sub än jag hade med sub med min förra 5-kanalare (Sony QS-930). Kom bara ihåg att stänga av allt vad eq. heter när du ska lyssna på musik (även att tänka på vid demo). |
Hemma hos mig: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=49192 |
|
|
silvervarg
Member
652 Posts |
Posted - 2006/05/04 : 22:02:07
|
Har du kollat på Denon 2807 ? Det är en nyligen släppt sak som ligger ca 2000:- under 3806 i pris men är väldigt snarlik i funktioner och prestanda. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
KennethS
Member
1178 Posts |
Posted - 2006/05/05 : 00:44:20
|
Har själv haft hemma Denon 3806 i direkt test 2-kanalstest mot H/K AVR435 och Marantz SR7500. Denon:en kom klar två:a rent 2-kanalsmässigt där den förlorade mot Marantz:en. Kändes som den helt enkelt inte den kraft och följsamhet som SR7500 har. SR7500 spelade mera som en integrerad 2-kanalare och hade ett klart mera organiskt och livfullt ljud, målade upp alla detaljer på ett bättre sätt. Denon:en upplevdes dock som lite neutralare än Marantz:en men personligen lyckades den aldrig engagera mej riktigt. Kändes lite orkeslös och lite grå i ljudet. Fick känslan av att försteget i den är grymt men att den sviks utav sina inbyggda slutsteg. Den dock ihop med ett rejält slutsteg kan nog bli dynamit!
Testade detta ihop med en Denon DVD2900 DVD-Spelare och Audiovector Mi3 som jag hade då. |
Edited by - KennethS on 2006/05/05 00:53:16 |
|
|
KingX
Member
586 Posts |
Posted - 2006/05/07 : 10:21:28
|
Tycker personligen att Denons hembiorecivers har deras styrka i fler kanals läget Man har hört en del konkurenter som låter bättre i ren 2-kanal men Denon har verklgien det dära sköna härliga ljudet i film läge som jag saknar hos såå många andra.
|
//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\ |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2006/06/04 : 12:48:36
|
Har inte hört de andra i jämnförelse. Men flekanalsläget på Arcam 100 är sannerligen inte kasst, snarare tvärtom. Kan ju vara så att den inte har så bombastisktljud utan det är mer finlir i surround. Hur som helst så är den mycket bra. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
|
Topic |
|