HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 vilken iAudio?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/03/29 :  09:23:31  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag blir inte klok på vilken iAudio modell som är bästa modellen för musikåtergivning? Jag bryr mig INTE om alla finesser: film, diktafon, radio osv, bara bästa modell för att köra i "finstereon" hemma! Med något format i lossless, FLAC kanske...

Jag tycker mig förstått att just iAudio är bäst?? eller finns konkurrenter för just mitt ändamål?

Artphotography

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/29 :  09:43:24  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
jag hade deras 1Gb U2,tror jag den hette.
Dög alldeles utmärkt faktiskt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/03/29 :  14:48:49  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
För körning i fin-stereon så skulle jag gissa att du vill ha in ganska många låtar och kunna navigera fram den musik du känner för just för stunden på ett enkelt sätt. Däremot är storlek inte av någon större vikt.
Eftersom du vill köra lossless så behöver du ganska stor lagringskapacitet, så någon av modellerna med hårddisk är att föredra. Jag skulle rekommendera iAudio X5 som finns ända upp till 60GB version. Om du har den i docka så får du även en riktigt line-out att koppla till stereon (dvs behöver inte gå via hörlursutgången).
Ytterligare ett alternativ kan vara att koppla en liten dator med riktigt bra ljudkort istället för en bärbar spelare.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2006/03/30 :  07:43:36  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Måste det vara en Iaudio?

Om inte så skulle jag rekomendera Iriver H120 eller H140.
eftersom den har både analog o digital in/utgångar.
Är dock lite osäker på om den tar flac tror inte det.

Jag har en H140 som jag är attans nöjd med. Vi testade den som snabbast på Cyber anläggning för ca ett år sedan. Då körde vi med digitalutgången samt extern dac o Mp3 i 320Kbit lät inte alls tråkigt

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2006/03/30 :  08:42:48  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
quote:
Om du har den i docka så får du även en riktigt line-out att koppla till stereon (dvs behöver inte gå via hörlursutgången).

Bara för att förtydliga - det behövs inte någon docka för att köra line-out. Adaptern som följer med för anslutning till bl.a. laddare och USB-port har även line-out. Så man behöver inte köpa till docka bara för att få line-out - även om det ju är snyggare att kunna ställa spelaren i ett 'ställ' när den ska köras i stereon

Min X5 är jag nöjd med, men det säger iofs inte så mycket alls då jag inte använder den särskilt mycket i stereon. Då jag väl gjort det har jag sett till att köra via line-out, för nog blir det bra mycket bättre än att köra via hörlursutgången.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/03/31 :  00:27:37  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Har en iAudio X5L med 30G hdd, bra ljud speciellt när man kör analog P2 lyssning!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/01 :  10:13:07  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Tack för input!

Tobbe: nej det behöver inte alls vara iAudio, jag har bara läst ganska många som tycker den är bäst ljudmässigt...

Artphotography
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2006/04/04 :  11:37:21  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Har en iaudio X5 och kör WAV filer dvs okomprimerat i hörlurar och ljudet är otroligt bra, har inte provat i stereon men resultatet borde vara bra, dock så avgör väl Iaudions förmåga att driva ingången på försteget/förstärkaren en del så en buffert typ Musical Fidelitys
X10D v3 borde göra det hela ännu bättre men kostnade skenar iväg förståss.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/04/04 :  23:38:13  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
dock så avgör väl Iaudions förmåga att driva ingången på försteget/förstärkaren


En typisk ingång till ett försteg (eller integrerad förstärkare) är en i stort sett helt rent resistiv last på minst 1kohm, oftast minst 10kohm. Att driva en sådan är mycket lätt och jag vet inte någon spelare som har minsta problem att driva den.
Bäst är förståss om spelaren har line-out eftersom man då slipper passera en volymkontroll som kanske inte är av bästa kvalitet i den bärbara spelaren.
Att driva hörlurar bra är däremot mycket svårt.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/13 :  15:16:45  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Hur kopplar jag in en mp3 spelare, exempelsvis en iAudio X5 till min Krell 400Xi? Krellen vill helst ha balanserad drift, är detta möjligt med en iAudio?

Artphotography
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2006/04/13 :  17:41:53  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Du kan skaffa en phono till xlr converter. När jag köpte mina electocompaniet grejer kom det med såna. Går ju att göra en själv med, alltså en kabel som kopplar på samma vis som konvertern. Jag vet att behringer säger att det går bra, vet inte vad krell säger om det. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2006/04/13 :  18:08:40  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
claes ireland: finns sådana i handeln med lite kvalitet eller är det bara inplastad lampsladd på siba som man hittar dessa på? Göra själv vet jag inte hur man gör.....
Gissningsvis gillar inte Krell idén :)

Artphotography
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2006/05/08 :  13:34:07  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Jag skall också inhandla en ny mp3-spelare. Vår fantastiska JOS vägrar nu att stanna på, stänger av sig efter ett par sekunder Man kan dock ladda till/från datorn utan problem

Funderar just på en IAudio U2 eller U3 just för att ljudet skall vara så bra

Följer nu denna tråd med intresse.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000