Author |
Topic  |
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 01:25:33
|
Att ha olika starka steg till bas och övriga register fyller ingen funktion såvida systemet inte är akivt delat. Det svagare kommer ändå att sätta ribban så att säga(när det väl klipper är det inte så roligt). Du har ju inte det problemet antar jag med mastodont systemet .
Till saken hör ju att Bryston används flitigt av profesionella användare så det kanske går under benämningen PA. Hur som haver så har ju Crown ett par väldigt intressanta stora steg precis som du säger.
Gällande garantin har jag läste jag för ett tag sen at lytarna var dimensionerade att prestera väl i 50 år . Snacka om livstidsinvestering! |
Edited by - olof on 2006/04/02 01:28:29 |
 |
|
matsj
Member

937 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 07:24:22
|
Det funkar även på passivt delade system. De går väl att bi-ampa som han säger ? Det "lilla" steget kommer att klippa senare pga att det har en lättare last att driva. Det är basdelen som är tung och behöver ström.
Jag kan visst få mitt att klippa utan problem .
mats |
1W=115db. |
 |
|
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 10:38:27
|
Nja en förstärkare klipper sällan för att den lider av strömbrist iaf inte på en vettigt dimensionerad högtalare med en vettig förstärkare. Däremot är det inte så svårt att få den att spänningsklippa för att man vill spela högre än förstärkaren klarar av, speciellt om det handlar om dynamiskt programmatrial. En 802 dippar ner till 3ohm med 60 graders fasvinkel och matar man in 500W så kommer det troligtvis inte att krävas mer än 25A. Det klarar det flesta förstärkare av lämna gladeligen. Till saken hör att basområdet inte krävar lika mycket effekt som de högre frekvenserna. Kanstslag på trummor, fingerknäppningar ligger oftast mycket högre i nivå än en baskavalkad. Däremot så håller den inte på lika länge. Att biampa med passiva filter ger inte några direkta fördelar, tvärtom lasten som förstätkaren ser blir inte längre resistiv utan springer ut i det imaginära talplanet och ställer till det. Annorlunda? Säkert. Bättre? Tveksamt. Dyrare? Ja. |
 |
|
matsj
Member

937 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 11:03:14
|
Varför biampar då många med lika eller olika steg till passiv delning ? Jag tror ju inte att ett classé ca 5100 som driver "toppen" klipper, om man inte spelar något konstigt.
mats |
1W=115db. |
 |
|
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2006/04/02 : 22:06:45
|
Varför kan jag inte svara på faktiskt. Hurvida classe steget klipper eller inte när du spelar kan ju jag omöjligt veta(jag vet ju inte något om ditt system) utan förde bara ett generellt resonemang men det är på intet sätt svårt att få ett 200W slutsteg att göra det på normaltröga men kapabla högtalare om man lirar på lite |
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 09:24:14
|
Tack för dialogen! Frågan har snurrat runt i mina tankar och kommer att ägna en del läsning. Jag har fått rådet att använda passiv delning. quote: Varför biampar då många med lika eller olika steg till passiv delning ?
Garanti åskådliggör en livsinvestering som jag efterlyser. Läste att Krell lämnar bara 5 års garanti! Vet ej om Classés; 1 års? Men jag är förbryllad. Från www.Bryston.ca:
quote: OUR 20-YEAR WARRANTY
Our commitment to build-quality and to quality control is why every product we manufacture features an unlimited, transferrable 20-Year Warranty, a warranty that remains unequaled by any other audio manufacturer in the world.
Digital Circuits 5 Year Warranty
20 Year Warranty - A Generation of Music
Det är kanske inte mer än 5 år som skall räknas i alla fall?
Väl medveten att maskiner byts inte oftast. Anledningen är att min trogna yamaha-baserad system (tot ca 25kkr med högtalare) inköpt 1990 har varat i 16 år. |
Edited by - Sesam on 2006/04/03 10:43:47 |
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 10:28:18
|
matsj, en kort fråga, 4 subbar? varför? kanske en dum fråge: Dessa är aktiva 600w, enligt min hastiga läsning? Kopllar du aktiva subbar till Crown?
edit: tillägg min andra fråga |
Edited by - Sesam on 2006/04/03 10:42:37 |
 |
|
matsj
Member

937 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 11:29:58
|
Nej de är inte aktiva. Det är ett gammalt 18" element som fungerar bra till hemma bio, går djupt. Det kräver dock en stor låda 400 liter styck. Jag har 4 st för att inte behöva pressa elementen ( Dist ). Sen har jag 90 kvadratmeter i rummet. Sen skall de matcha 5 st 2" drivers med horn och 8 st 15" som midbasar.
Crownen driver mina midbasar, till sub har jag ett Qsc plx 3402.
mats |
1W=115db. |
 |
|
olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 14:52:41
|
sesam Det står väl att det bara är det digitala mojängerna som har 5 år garanti. Resterande såsom slutsteg har har alltså 20 års garanti |
 |
|
Prism
Member

160 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 22:44:27
|
Off topic, Mats nu får du fokusera på att få fram lite bilder på ditt system för det låter som att det är ett system som lätt åker 8:or runt SFs bästa salong |
Edited by - Prism on 2006/04/03 22:56:42 |
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/03 : 23:27:43
|
Trodde faktiskt menat elektronik som ingår i slutsteg? Men du verkar ha rätt i din tolkning Olof.
Matsj, du verkar ha reell upplösning i ditt system men lådorna är gigantiska? det är nästan ½ kubikmeter i volym, en liten lufttank:-) det vore intressant att se lite bilder? Har du lagt upp några på någon site?
Närmaste instans för Bryston är Norge, tänkte slå en pling till veckan för priser och frakt.
Man blir lätt excalterad att komma ett steg närmare beslut. Men ni öppnar en rad nya frågor:
- Valet mellan aktiva eller passiva sub, vad vinner du på respektive? Vilket kopplingsschema använder du för dina passiva sub? Gärna hänvisning till en tråd som diskuterar detta om någon kan det?
|
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 09:46:37
|
-Bryston 6B SST 3-ch (300 Watt) är ca 75kkr, kontra KAV-3250 3x250w 73kkr. -Brysron 9B SST 5-ch (140 Watt) är ca 70kkr, kontra Showcase 5x125w 61kkr. ( ett köp för livet); Utöver tidigare diskuterade Classé CA5100-CA5200. Meningen är att vilja en av dessa och bygga resten omkring de.
Men jag måste provlyssna Bryston och de verkar inte finnas i Sverige. Någon Bryston-kännare i denna forum?
Min budgett är ca 100kkr för förstärkeri (och helst övrig elektronik om möjligt). Duger Lyngdorf SDA-2175 för basdel om jag viljer din lösning matsj? Vill gärna köpa något från Olaf:-) Hifiklubben i S-vall just pga hans fantatiska intresse för oss audiointresserade.
Tillkommer källa och procerssor som är förnybara och därför underordnad (tekniken utvecklas i rasande fart-> obsoleta lösningar inom kort tid). |
 |
|
matsj
Member

937 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 12:00:32
|
Vad rekomenderar han på Hifiklubben ? Jag har inte provat Tact/ lyngdorf stegen så vill ej kommentera dem.
Processor rekomenderar jag Meridian, är mycket nöjd med min 568.
Som subbar är jag förtjust i Velodyne DD18 förutom Jbl s1s-ex med ett Crown K2 steg.
mats |
1W=115db. |
 |
|
ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 17:20:41
|
Jag har testat TacT/Lyngdorf, visserligen tillsammans med 805s. Låter lite klyshigt kanske men jag saknade "själ" i musiken med den inkopplad, tror inte det blir bättre på 802orna heller. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
 |
|
David A
Baseball Fury

1341 Posts |
Posted - 2006/04/04 : 19:38:54
|
Vill du köpa något av Olav på hifiklubben, så är en Tact som delningsfilter till bra passiva subbar vara ett mycket bra val. Inte många aktiva alternativ som har mycket att sätta mot denna kombo. Sedan så kan jag säga av egen erfarenhet att Rotel 1090 står sig ypperligt i konkurrens med både Krell och Grendel om du vill ha ett prisvärt kraftverk till dina 802:or. Då blir det också genast mycket mer pengar över till resterande bitar.
|
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/05 : 16:10:38
|
Nej, jag har inte kollat med Olav ännu, men det låter troligt om kombinationen mellan passiv och tact. Till trots är det enbart basdel som affekteras. Jag har hört talas om sambandet mellan över-/mellanregister och själ/värme men inte om det låga. Har bas också en "själ" som måste lyftas?
Lyngdorf är prisvärt men det blir en massiv kostnad om man väljer en renodlad lösning! Till en början tänkte jag driva hela systemet med tact, men blev avrått. Såg även en lösning här som talade för det:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=530331&highlight=Lyngdorf
http://gallery.avsforum.com/showphoto.php?photo=7746&sort=1&cat=500&page=1
Jag har inte avskrivit Rotel 1090 ännu, priset är väldigt lockande.
En annan tanke: Min processor bör ev. kunna köra mina bakre kanaler (805S) som stereo. Det blir bakgrund mot ev. TV-ljud/vardagsljud. Således inte behöva slå maximal kraft 802:orna vid varenda behov av ljud i vardagsrummet. Därför vill jag kanske ha en seperat förstärkare för bakre kanaler. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2006/04/07 : 21:18:02
|
Hej Silvervarg, jag har inte funderat i dessa banor förut men du har helt rätt när du skriver att hårdrock oftast är komprimerad musik.Jag fick idag hem ett par QRS Super Nova för att prova och hör klart hur komprimerat det låter på hårdrocksplattorna som jag spelar.
Så som sagt du har helt rätt jag har bara inte funderat i dess banor förut. Mvh Kristofer |
Edited by - whiskyman on 2006/04/07 21:19:11 |
 |
|
Prism
Member

160 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 18:59:35
|
Sesam hur har det det gått, har du bestämt dig? Det är inte lätt att välja då det finns många alternativ, själv så tog det 1år innan jag slog till på ett classe CA 401 steg till mina 802:or vilket jag hämtade igår.
Nu vet jag att begagnat är inte så intressant för dig men jag uppäckte häromdagen att Classe har tidigare haft ett 5kanalssteg CAV 500 som lämnar 250W vid ohm och 500W vid 5ohm vilket jag hade missat helt.
|
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/16 : 22:07:09
|
Jag är inne på min 6:e inläsningsmånad och fortfarande lika förbryllad som första dagen, fast numera mycket mer kunnande kring helheten. Primära hindret är ett bra vardagsrum innan inköpet.
Men jag har nog bättre grepp om frågan nu. Har (med tvung:-) utvidgat min budgett till 150kkr för elektroniken. Således total belopp är est. som 350kkr. Vikt ca 1 kg per 1kkr. Anläggnignen kommer troligen att väga ca 300kg En mardröm vid omflyttning.
Glädjande nog är ni positiva till alla ovan nämnda märken: Bryston (?), Classé, Krell och sist men inte minst Rotel. Drift med Denon alt. Yamaha (bättre sortiment) är inte heller uteslutet. Jag måste trycka ner kostnaden genom att tillgripa flerkanal-förstärkeri till en början. Lösningen med top- och basdel verkar kunna spräcka min budgett lätt. Dessutom är jag nybörjare Behöver nog börja krypa innan flyga i hög upplösande anläggningar. 
Grov kalkyl: Center/front/1-2aktiva sub: Förstärkare High-end 3-5ch: Möjlighet till biamp om 5-ch väljs. 60-80kkr.
Bak: 1-ch: Seperat förstärkare. max 10-20kkr (Rotel(!), Lyngdorf, Denon, Yamaha, NAD, Naim,...)
Processor och källa: (har ögat på RSP-1098 & RDV-1060(!) ca 40kkr. Matchar i så fall min ev. bakre-Rotel). Meridian är för dyr för min budgett. Jag måste kompromissa eftersom jag även får en ny bil inom 3-4 veckor.
Kablar: max 10 kkr Nätfilter: max 10kkr
Hjärnan säger sluppa high-end fixering och driva rubbet med Rotel; alltså bättre ljud och ekonomi. Hjärtat säger att blicken och förhoppningsvis öronen kommer att frodas om en high-end slutsteg finns i mitten. Jag kan ju inte provlyssna alla dessa lösningar med 802D i HiFi-klubben för att kunna diffa mina öron 
Nå vad säger ni, hjärtat eller hjärnan? |
 |
|
Prism
Member

160 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 12:47:45
|
Hjärtat så klart, det blir roligare så trots plånnbokens eventuella protester...
Vilka högtalare funderar du på att köra som center & bakhögtalare?
|
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 18:29:37
|
En prioriterad fråga: Ni som har handlat större belopp hos hifiklubben, kunde ni räkna med någon rabatt? I så fall hur mycket? |
Edited by - Sesam on 2006/04/17 19:33:45 |
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/17 : 19:31:38
|
Ju, hjärtat är en underskattad men förödande drivkraft
Högtalarevalet är någorlånda kompremisslöst utförande dock på en fortfarande rimlig budgett; för någon som arbetar 40-60 tim per vecka 
Högtalare: ca 200kkr
B&W 802D Golvhögtalare fram B&W HTM2D Centerhögtalare B&W 805S StativHögtalare bak B&W ASW855 Subbas x1
Elektronik: ca 150kkr
Nätfilter, stabilisator: ev. MonsterPower signature-serie, Varierande prisintervall ca 7-12kkr: http://www.monstercable.com/power/
Kablar från HifiKLubben inom budgettramen. (Kan förädlas i framtiden med konkret avlyssning i mitt system)
Front och center Huvudförstärkare som jag nämnde tidigare 3-5ch: pris 60-80kkr (Hjärnans val: RB-1090 alt RMB-1095 + RB-1080: PRIS 40kkr)
Bakförstärkare: Ögat på Rotel RB-1080: pris ca 15kkr (Eller Lyngdorf) Processor: Ögat på Rotel RSP-1098: Pris ca 30kkr (Gärna förslag inom samma prismarginal) Källa: Ögat på Rotel RDV-1060: Pris ca 10kkr (Gärna förslag inom samma prisintervall)
Ev konkurent till Rotel är NADs master-serie? Det som talar emot NAD är att 5ch-slutsteg kommer att ha en fläkt!?? Tummen ned självklart.
Jag väljer Rotel eftersom den verkar vara välmottagen som mid-range kvalitet kontra pris. Acceptabel värme och luftighet (eller distorsion som D-klassare nämnar den:-) Thule går sönder ofta. Lyngdorf kommer att testas hos Olav med 805S. Linn är för dyr. Arcam eller Naim verkar ligga ett snäpp under Rotel? Det finns en uppsjö av andra märken, men jag orkar inte gå in på varenda en. |
 |
|
KennethS
Member

1178 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 00:52:43
|
Varför inte titta in nya Arcams försteg/processor AV9 som kommer snart? Kommer ha HMDI switchning osv. Har dock bara lyssnat på den gamla processorn AV8 och det försteget låter underbart och innehöll allt man behövde! Matchande slusteg till AV9 heter P7 och ger 7x150 mycket stabila watt, det har dubbla 1500v nätdelar och väger 35kg. Hela kombinationen bara osar spelglädje och har en härligt detaljerad och medryckande spelstil som aldrig slår över och blir vasst, utan det finns en viss värme ändå i ljudet som gör att även sämre inspelningar får vitalt liv och blir intressanta. Basen är dessutom mycket djup och spänstig med en fin snärt och det är lätt att följa dom olika basgångarna. Röster får mycket luft och hela ljudbilden blir mycket öppen och biokänslan blir helt enorm med denna kombination.
Hifi&Musik ström och effektmätte slusteget P7 och dom menade att det nog var den bästa flerkanalsmätning dom sett (Väldigt mycket bättre än t.ex Rotel RMB1095). Tycker det är märkligt att folk inte slagit ett större slag för denna otroligt fina kombinaton. Detta flerkanals-slutsteg tycker jag står pall även bra mot betydligt dyrare 2-kanalssteg utan att göra bort sig. Slutsteget kostar 41.995:- och det gamla försteget AV8 gick på 47.995:-. Har dock hört att dessa kobinationer gått för en hel mindre.. Nåt pris för det nya försteget AV9 har jag dock inte. Skulle dock detta var lite dyrt, så har du det mindre och nyare försteget Diva AVP700 som även till skillnad från storebror AV8 även är utrustat med balanserade in och utgångar för slutsteg och subwoofer. Kostar 21.995:-. Även det imponerande väldigt mycket med en hel del av storebror i sig musikaliskt sett. Men även tekniskt sett har dom hämtat mycket från storebror AV8. Finns även matchande slutsteg som hete Diva P1000 och ger enligt Arcam:s utsago 7x135w. Dock nog inte det klart minsta laget för dessa högtalare som du tänker köra med. En modell som sagt som skulle fungera om AV9/P7 är för dyrt, är att att använda AVP700 som försteg/processor och P7 som slutsteg. Oavsett så är det nästan ett måste att provlyssna P7 som slutsteg. Ruggigt kompetent med massor av kraft och som jag tror skulle utan problem skulle kunna driva ditt B&W system...
Arcam P7 gav följande i effektmätning:
Enl. fab: 7x150w i 8ohm.
Hifi&Musik i 7xkanalsläge(Dynamiskt):
7x199w 8Ohm,7x348w 4Ohm,7x522w 2Ohm,7x634w 1ohm Strömsty:80amp
Hifi&Musik i 2-Kanalsläge(Dynamiskt):
2x197w 8Ohm,2x351w 4ohm,2x549w 2Ohm,2x736w 1ohm Strömsty:84amp
Som du märker har det inga problem alls att peta ur sig effekt långt ner i lasten. Utan uppför sig väl.
Ursäkta det långa svaret! 
|
Trött på folk utan vett |
 |
|
Sesam
Member

133 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 16:03:18
|
Processorn lovordas. Obs: processorn hade en del barnsjukdomar redan vid leverans. Dessa är upphävda numera, men det talar inte för tillverkaren som använder sina kunder som betatestare? Förstärkaren benämns som stark och involvernade i mellanregistret, men inte värt prislappen. Överallt är jag ganska negativ genom min Arcam-läsning.
PS: Jag älskar långa svar. Det märks inte på mina inlägg:-) |
Edited by - Sesam on 2006/04/18 16:07:38 |
 |
|
Frasseman
Member

279 Posts |
Posted - 2006/04/18 : 16:17:00
|
Hej Sesam! Jag skulle mycket heldre rekommendera 2st ASW 825 än 1st ASW855, kör själv med 2st ASW 825 och är mycket nöjd med resultatet. Fick mycket tightare ljud med 2 basar än med en, hela "ljudbilden" vart mycket klarare och bättre med 2st basar....
Mvh Andreas |
Min anläggning |
 |
|
Topic  |
|