HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckan skiva 613- BRAVE Searching for the sun
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/03/27 :  19:27:45  Show Profile Send Micke Y a Private Message



Brave - Searching for the sun


Hört talas om det amerikanska bandet Brave? Inte jag heller, faktiskt kommer jag inte ihåg var jag läste om dom men det var någonstans på nätet. Det var inte helt enkelt att hitta någonstans att köpa skivan men till slut hittade jag det lilla I hate records i Norrköping!!

Brave bildades och spelade in sin första skiva 1997 men är idag bara ett lokalt band i USA så de har inte fått något genombrott ännu. Tvärtom har de en vardag med mycket små gig på barer och pubar som är så typiskt innan man når en bredare publik.



Den här skivan kom samtidigt som ett gäng andra damp ner i brevlådan men trots utbudet så är det den här som går i 9 av 10 fall. Den är bra.

Brave består av fyra personer, en tjej och tre killar i en typisk trumma/bas/keys/gitarr sättning. Musiken är en slags pop med lite progressiva kryddor i mixen. Kryddorna består mest av taktförskjutningar (synkoper) och lite mer spännande arrangemang än som är brukligt. En ganska stor del av skivan har akustiskt komp även om det också finns spår med lite tyngre gitarrer och tufft sound. Allmänt så är stämningen eftertänksam . Resultatet är att det finns betydligt mer att lyssna på och hitta än rena popband.

Falling onto bliss är en ren pop låt och följs av den betydligt tuffare Trapped inside med ganska tuffa gitarrer och distat ljud. Before nightfall står som kontrast med sin rent akustiska komp till lite mer vanlig pop med refränger och som lätt kan fastna i huvudet.

Texterna handlar mycket om relationsproblem och sjungs av Michelle Loose som dominerar musiken kraftigt med sin röst. Den är ljus och späd men det är ganska många korn salt i såren så har finns inget socker eller sirap i uttrycket eller hennes sätt att sjunga. Hon har en säkerhet i att hålla ton och klarar av de krav melodierna ställer så här finns det resurser och känslor som flödar. Hon förmedlar allt från innerlighet till ren ilska med all önskvärd tydlighet så ingen behöver tveka om vad som gäller. Cool tycker jag.


So much love and so much pain
Bleeds into me
Can you feel it
Bleeds into me
Will you open your eyes
If I open mine


Andra kretsar runt kring livets mening och vår misshandel av vår jord och de som befolkar den.

Det äkta paret Michelle och Scott Loose är kärnan i gruppen och de har en ganska spännande bakgrund. Vad sägs om universitetsexamen i historia (Scott)och kriminologi (Michelle)(!!)? Ganska ovanligt i popsammanhang skulle jag gissa.

http://www.bravemusic.com/index.html

http://hem.bredband.net/b237497/ihaterecords/main.htm

Micke



When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

Edited by - Micke Y on 2006/03/27 19:49:41

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2006/03/28 :  02:36:13  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Har lyssnat några vändor på den nu och det är klart en skiva som blir bättre ju mer man spelar den.
Inget jag direkt tänker sitta och finlyssna till men helt ok ändå, kommer spelas mkt i lurarna vid datorn.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/03/28 :  14:18:14  Show Profile Send td99eli a Private Message
Är inte Michelle och Scott syskon???

//Eric.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/03/28 :  15:29:31  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nej, de är gifta.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/03/29 :  09:00:49  Show Profile Send td99eli a Private Message
Ok, hittade dock flera sidor som hävdar att de är syskon, bland annat allmusic.com, men jag hittar ingen sida som påstår att de är gifta. Prova att googla. Men det klart, man skall ta allt som man läser på internet med en nypa salt...

//Eric.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2006/03/31 :  09:46:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
De kanske är syskon men hon är i alla fall gift så det är kört

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2006/03/31 :  13:50:06  Show Profile Send td99eli a Private Message
Darn!! Hon är gift med Trevor Schrotz, trummisen i Brave - ett litet incestband m.a.o =)

//Eric.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000