HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Ny på forumet, och ett nytt bygge.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:01:51  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Heloo!
Mitt namn är Benny och jag bor i Umeå, har haft intresse för hifi ett tag men har inte byggt något ännu. Men nu är det dags att fila ihop nått... Skickar lite bilder så får vi se om nån kan lista ut vad det är....

Vackra Toroider som jag är ganska nöjd med, vad händer sen

Det är en byggsats... Kan inte göra såhär fina kort själv.

Mer bilder kommer.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:16:11  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Välkommen Benny.....kör hårt

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/11 :  20:21:00  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Nån klass-D förstärkare tro..?

PS: Välkommen till hififorum, Bynne

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/11 20:21:39
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/03/11 :  21:15:18  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
---- > AMP5

Kör på
Mer bilder och sen ett lyssnings intryck

Signatur..
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:56:06  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Här kommer det mera.

Lite mera gjort, här ser man även i det övre vänstra hörnet att Zei har rätt.

Såhär ser den hemmagjorda lådan ut med locket på. Vi ser även resten av min anläggning
en Rotel RC-850 förförstärkare och en Denon DCD-615. Detta slutsteg ska byta ut min gamla
Rotel RB-850.

Här har vi lagt in allt i lådan med den nya trafon. Och även den lilla trafon
som ska driva fläkten och mute kontrollern (Inte på denna bild).
Kylflänsen är en modifierad cpu fläns.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  23:05:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu kommer en sån där intelligent fråga , vad är en Amp-5 för nått ?

Välkommen med Brynne

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/11 :  23:15:20  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Om du vill veta vad Amp5 är kolla på.
http://www.41hz.com
Det är därifrån den är köpt.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/03/11 :  23:17:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Då är jag med , tack för infon

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2006/03/12 :  08:22:59  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Varför ska du ha en fläkt i ett klass-D steg?

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/12 :  09:05:13  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Jag tyckte att det kanske skulle behövas, sen så ville jag ju bygga en fläktkontroller med termistorer. =)

Här kommer fler bilder

Nånting att montera kortet på....

Dags att testa förstärkaren

Oj oj, redan här hör vi att detta är något bra. Vilket mellanregister!
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:20:34  Show Profile Send Zei a Private Message  Reply
Bra jobbat Är själv sugen på något sånt här. ser fram emot fler lyssnings intryck.

Fläkt kommer du garanterat inte behöva. i alla fall inte för kylningen av tripathen.
Meeeeen. Vill du bygga en fräck fläkt kontroller och ha i lådan så.. kör på. Hoppas du inte störs av fläkt ljudet bara
bra lådbygge. ! Har du bockat och svetsat själv?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:58:24  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Det är min fader som hjälpt mig bocka och svetsa, men allt är gjort i finaste plåt.

Dock gick allt smärtfritt fram tills detta ögonblick, det är nu man märker problem.
kommer strax....

PS. Powerknappen är svarvad i rostfritt stål och polerad så att den blänker som vackraste krom
DS.

Edited by - Bynne on 2006/03/12 11:04:18
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/12 :  11:15:56  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Dåså dags att göra en testmontering i lådan för att se vad som kan tänkas hända....

Vi startar, och den brummar igång.. Men vad är det jag hör ett lågt sjukt störande tjutande ljud.
Neeeej vadan detta illdåd!

Vi måste börja mixtra. Så vi knåpar ihop denhära herrejössesringen.

Man tager vad man haver sägs det. En 7st 150uF elektrolyter som ska filtrera den förväntade boven... Dvs. bandpassfiltret som man enligt tripath ska ha för att filtrera bort den interna 10V generatorns ljud.

Resultatet... Jadu tonen var kvar men nu MYCKET lägre frekvens. Inte borta dock.
Mixtrar lite med jordningen och inser att om man jordar en av ingångarnas jord till chassijord får man bort tjutet. Men man får ett 50hz brum istället. Gah! hur gör man?
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2006/03/12 :  21:19:43  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message  Reply
Ändrade på jordningen, dvs. ingen jordning för kortet och små kondensatorer från chassi till signaljord vid rca kontakterna gjorde susen. Bytte även ut den fina ringkopplingen med en enkel 1000uF. Började leka lite med fläkt och mute kontrollern, har dock ingen bild i utvecklingsstadiet utan bara en bild när allt är klart.

Om det nu inte framgår av total uppenbarhet så är kontrollern längst upp till höger på bilden.

En inzoomning. PCBn har jag gjort själv, och ic kretsen är en PIC16F84A som jag programmerat med lite fin programvara. Ska det vara HiTech så ska det.

Jag vill ju styra muten med ett relä så att jag inte har någon elektrisk anslutning till slutsteget, detta är ett otroligt överdimensionerat switchrelä (Läs 30A). Men jag hade ett liggandes så visst det var ju litet.

Vad kan vi säga om fläktljudet då? Hörs inte alls från lyssningspositionen så det är ju helt OK.

Now how does its ass look?

Högtalarutgångarna är högtalarkontakter till just högtalare så de saknar en isolering, visst kan en gammal isskrapa göra jobbet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000