Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 17:47:50
|
Eftersom jag införskaffat allt material till bygget så startar jag tråden för att sätta lite press på mig själv så att något blir gjort Det jag skall göra är alltså att bygga in 8 st 10 tums basar i en dörr med ett rum innanför på dryga 20000 liter. Har drömt om en sådan här jättestor baslåda sedan jag var liten grabb. NU! 40 år senare ska det bli av Ska försöka hinna med att ta dom första bilderna redan ikväll.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2006/03/11 11:59:40 |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 17:56:04
|
Det fanns redan en bild på dörren som ska modifieras eller rättare sagt bytas ut. Det är alltså rummet bakom alla kas-medlemar som skall agera baslåda i detta bygge.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:06:40
|
Oj, spännande....
vem mer än magneterna ska bo i rummet? Herregud, ena tokigare än den andra, var får ni alla ideér ifrån |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:43:50
|
Bas är gött |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:17:11
|
Den befitliga dörren har nu fått byta plats med en annan som man kan såga hål i. STORA HÅL
Denna passa som handsken. |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:59:34
|
Baselement ska vi ha också. Här är ett av dom åtta som skall monteras
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:21:03
|
vad kan detta vara för godbitar till element? |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:37:28
|
Fräckt som tusan! Bara att se till att sätta rejäla gummilister så det blir tätt och dörren inte skallrar! Undrar om tanten här hemma skulle vara sugen på lite feta magneter i väggen till tvättstugan kanske |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:52:10
|
Tja det är tyvärr inga häftiga magneter på dessa budget-element. Men dom duger för att testa detta med. Här ligger hela gänget och väntar på montering
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:09:07
|
Behöver lite hjälp nu! Vilken placering tycker ni är snyggast? Denna?
Eller denna?
|
|
|
Ampalang
fd. drbob
1136 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:45:03
|
Den nedersta bilden tilltalar mina ögon mest
|
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:53:20
|
borde du inte få ljudmässiga fördelar genom att montera dem tätt intill varandra? |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 22:02:14
|
quote: borde du inte få ljudmässiga fördelar genom att montera dem tätt intill varandra?
Hmm Förklara gärna varför. Nackdelen med det ser jag direkt dock. Det blir inte mycket kvar att skruva i,materialet blir väldigt tunnt mellan högtalarna skulle jag tro. Men det är klart,jag måste ju ändå förstärka den på någotvis då detta är en dörr av masonit och papper
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 22:09:54
|
Genomgåendeskruv och mutter på andra sidandörren.. Fast några stag på dörren skulle nog inte skada... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 22:27:06
|
Att använda genomgående är nog helt ofrånkomligt då det bara är papp under masoniten. Jag får lösa detta när jag gjort hålen och ser hur det ser ut. Jag har lite andra planer i mitt huvud också,men vi får se hur det går när jag kommit en bit på vägen med detta.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 23:40:31
|
En MDFskiva på varje sida dörren. 12mm räcker nog. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 08:21:06
|
Tänkte göra enbart några stabiliseringsringar på fram och baksidan som klämmer åt i dörren när man skruvar fast elementen. Men det kanske inte räcker med det?
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 08:30:53
|
Passerati: Jag förstår precis vad du menar,men dörren i sig är fruktansvärt stabil för att vara byggd på detta sätt. Blir detta lyckat kommer naturligtvis andra material att användas till att bygga en helt ny dörr. I slutändan är det bara att applicera en 22mm på vardera sida om dörren så är det klart. Jag använde också en färdig dörr pga att det var så enkelt med dom färdiga fästena för gångjärn samt att "stänget" redan satt monterat på dörren. Rummet som är bakom högtalarna ska nämligen användas som rum i fortsättningen också Som sagt så får resultatet av detta test avgöra om det blir mer seriöst bygge eller ej.
ps, Jag tror heller inte att gångjärnen pallar 2 st 22mm skivor + 8 st 10 tummare |
Edited by - reeltoreel on 2006/03/08 08:33:33 |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 08:43:12
|
Huset är byggt 1990 så någon renovering är inte aktuell för tillfället(även om vi gjort kosmetisk renovering av snart hela huset) Gångjärnen är av den nyare typen med snäppfäste i plast
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 09:08:59
|
Kul bygge! Denna tråd ska jag följa! |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 09:16:20
|
asto skrev quote: Herregud, ena tokigare än den andra, var får ni alla ideér ifrån
Det är ett medfött syndrom |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 09:27:25
|
Så var det det där med placeringen också då. Vad tycker ni är snyggast/fräckast? bild ett eller två, eller något annat förslag kanske.Kosmetiskt eller ur ljudsynpunkt. Tänkte ev att börja såga lite ikväll när jag kommer hem från jobbet.
|
|
|
MrT
Starting Member
48 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 10:29:06
|
Kul att se ett IB projekt!
Är väldigt tveksam till den klena baffeln, men det går ju åtgärda.
Du måste även se över en bra fastlåsning av dörren. Dörren kommer annars att vibrera något otroligt mot dörrkarmen. Har själv en baffel som är ca 1000x500 mm (med 2x15" basar), och den är numera ordentligt fastskruvad. Du bör även plocka bort prydnadssakerna från väggen.
Här finns en hel del nyttig information om IB: http://ibsubwoofers.proboards51.com/index.cgi
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 10:55:51
|
Hemskt mycket tack för länken, detta verkar ju funka för tjyvingen Ska tänka lite till innan jag gör något mer, för det kanske vore idè att redan nu förstärka upp dörren med några skivor. Kul med killen som slängde ut dasset och byggde högtalarlåda av det istället Så långt ska då inte jag gå.
ännu
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 18:51:43
|
Det känns lite motigt att gå ut i garaget och såga idag. Vart finner man inspiration månne? |
|
|
Topic |
|