Author |
Topic |
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 16:01:01
|
Hejsan....
Nu har jag äntligen påbörjat mitt bygge av högtalarna som kommer att bli en spännande och lärorik utmaning för mig (eller ett fiasko)
Jag blev väldigt inspirerad av en speciell tråd som startades för ett tag sedan, jag blev bara tvungen att testa. Lådorna är trä färdiga (eller spånskive färdiga rättare sagt) så från och med nu kommer bygget att fortgå i realtid.....
Det blir förmodligen en långkörare då jag inte alltid har tiden att hålla på och att jag inte alltid är på hemmaplan, så det får ta den tid det tar.
Hoppas på massor av kommentarer och hjälp i det fortsatta arbetet som jag måste lägga ner på dessa skapelser
Ok, då kör vi.....
|
Edited by - asto on 2006/04/20 19:28:35 |
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 16:18:29
|
Bas/mellanregistret i denna 2-vägare kommer att bestå av:
Och diskanten kommer att bli http://www.seas.no/seas_line/tweeters/H881.PDF
Elementen skall försänkas in i baffeln, och det brukar ju vara lite bökigt, speciellt om de inte är runda
så jag tänkte börja med att visa hur jag tillverkade fräsmallen till HM170Z18.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 16:46:35
|
Detta var det jag använde till mallen
Jag börjar med att ta ut centrum för själva mallen (de största kvadratiska bitarna) genom att rita ett kryss från hörn till hörn ....
Jag skruvar nu ihop de två kvadratiska bitarna i hörnen, samt ritar en pil på båda bitarna så att jag i ett senare skede vet att bitarna hamnar åt samma håll.
Nu borras ett 5mm hål i mitten på bitarna som min centrumtapp i fräsen passar till.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 17:05:59
|
Nu har jag splittat de båda mall halvor, och nu skall det bli ett fyrkantigt hål. Jag har nu en kvadratisk hjälp bit som motsvarar elementets platta del av korgen i dimension. Jag skruvar den i centrum på den ena mall halvan
Sedan tar jag fram smala rimpor som skruvas fast som en ram runt hjälp biten
Nu tas hjälp biten bort och vi har en ram att fräsa emot
Ett hål, lite större än frässtålet borras i ett av hörnen innanför ramen. Och nu fräser man med en kullagrad fräs längs ramens sidor
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 17:15:35
|
Kul! Lycka till |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 17:44:52
|
Jag tar nu fram den andra halvan av fräsmallen och fräser ett runt hål som motsvarar elementkorgens rundade del i dimension.
fräsigt värre stångcirkel modell "home made" är ett ypperligt verktyg vid högtalarbygge. hålen blir riktigt bra
Nu läggs mall halvorna ihop åt samma håll som vid tidigare uppmärkning.
Jag gör nu en ny bit av lite tjockare plywood så att mallen blir i ett stycke.
precis som tidigare så borrar jag hål på insidan, och nu ställer jag in fräsdjupet så kullagret ligger precis i mitten av mall halvorna.
Nu har vi en mall som motsvarar elementets ytter dimensioner
Jag pallar nu upp mallen över baffeln så önskat fräsdjup nås när det överliggande kullagret ligger an mot mallen.
Det finns många sätt att göra en mall på, men detta var ett exempel. Hoppas någon får glädje av det.....
Men glöm inte att använda hörselskydd och skyddsglasögon när ni fräser, och akta för jössenamn fingrarna.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 17:52:36
|
Cittroman....
Tack, det lär behövas |
|
|
NiclasLundberg
Member
231 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 21:02:33
|
Väldigt elegant mall du gjorde där. Ska bli spännande att se fortsättningen! |
|
|
Hasse
Member
831 Posts |
Posted - 2006/03/06 : 23:45:38
|
bas mellan eleminete tror jag är välldigt bra. Va kan man köpa audax nuförtiden? |
Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg. |
|
|
McFlippaFlaster
Member
58 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 10:09:16
|
Hoppas det blir det jag tror det blir!!
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:22:14
|
quote: Väldigt elegant mall du gjorde där. Ska bli spännande att se fortsättningen!
Tackar....det finns ju kexningsskolor, faneringsskolor + annat, så jag tänkte lägga in en liten fräsmallskola så här i början
quote: bas mellan eleminete tror jag är välldigt bra. Va kan man köpa audax nuförtiden?
Jag hoppas verkligen att du har rätt kolla med www.cadaudio.dk/audaxunits.htm Hör gärna av dig om dom fortfarande säljs, jag köpte mina på Elfa för ett tag sedan.
quote: Hoppas det blir det jag tror det blir!!
det blir snart en liten gissningslek, du och Classe får tyvärr inte delta |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:37:47
|
Snygg mall. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 14:54:08
|
Ok, över till lådbygget och lite byggbilder....
För drygt en vecka sedan fick jag låna snickeriet på mitt gamla jobb. Det blev en slitsam vecka då jag klev upp tidigt för att bygga mina nya högtalare, och sedan vidare att jobba eftermiddag på mitt vanliga jobb. Men det är det ju värt med tanke på hur rolig denna hobby är.
som jag tidigare sa, så blir det en 2-vägare då detta är tillräckligt svårt att lyckas med vad det gäller filter konstruktion och allt. Jag är ingen hejjare på mätningar ännu, men jag hoppas på lite hjälp av snälla forum medlemmar om det kniper.
Jag har valt att bygga mina lådor i 22mm spånskiva för att det inte blir så mycket bortkastade pengar om jag misslyckas, samt om vissa delar av högtalaren måste modifieras. Helt enkelt en prototyplåda som förhoppningsvis i slutändan duger som färdig låda, vi får väl se hur det blir.
nu ska jag inte tjata mer, utan över till bygget
Det hela började med en hög tillsågade bitar
Antar att ingen ännu kan gissa vad det blir
Ok, en liten ledtråd till.....
Någon som vågar sig på en gissning
|
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 15:53:30
|
[code][det blir snart en liten gissningslek, du och Classe får tyvärr inte delta /code] gissar på vinställ fel va |
18 ska de va.
|
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 17:56:42
|
Classe....
gissar du inte bättre än så, får du vara med. vinställ får Ikea hålla på med.....
ska vara tydlig, svaret var fel |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:06:54
|
En Lancetta i STORformat ? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:18:10
|
Zalve, du är brutal
Lite spånskiva med hål och killen gissar rätt på direkten... |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:18:58
|
Zalve: Jag tänkte precis samma tanke...jag kollade på de där vinklade "träbitarna"...påminner ju om hur lansettan ser ut i toppen vid kammrarna.. |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 18:36:24
|
Här har vi en bild på mellanväggs konstruktionen som delvis är kexad och skruvad.
Inspirationen är hämtad från "Lancettan" Tack Lenn-art för en klockren tråd
Detta kommer förhoppningsvis bli en TL konstruktion med tvärsnittförhållandet ca 3,6 till 1 x Sd med dubbla helmholtz resonatorer... |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:06:47
|
Mellanväggens placering är utritad på ena sidostycket, och bitarna passas in. Nu syns det lite tydligare hur det kommer att se ut.
på med lite lim, och nu skall det skruvas ihop
nu sitter de flesta bitar på plats med hjälp av lim och skruv. Toppen och botten kommer att skruvas utanpå för att kunna labba med dämpning i ett senare skede.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:28:36
|
Mycket spännande!!!!Mer!!! |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:45:38
|
quote: Mycket spännande!!!!Mer!!!
Tack, kul att du tycker det.
Min kamera började tyvärr krångla, så jag har inte mer bilder från själva bygget. Nu är lådorna hemma så jag ska ta och montera i elementen när jag får tid. Mer bilder lovas framöver |
|
|
McFlippaFlaster
Member
58 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 19:47:12
|
HOLY CRAP!
Det verkar vara beskedlig storlek på hela kalaset!
Ser fram emot att följa bygget! |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 20:00:55
|
quote: Det verkar vara beskedlig storlek på hela kalaset!
Ser fram emot att följa bygget!
Kul att du vill följa bygget..... Japp, det blir en golvare med, höjd 1018mm, bredd 210mm och djup 402mm, om det nu inte behöver bli framtida modifieringar |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2006/03/07 : 21:40:30
|
Misstänkte det, när jag (nog) insåg att det var helmholtzkammrarna som visades.
Tror MÅNGA är intresserade av detta bygge, Speciellt efter all beröm som Lancettan har fått |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2006/03/08 : 01:15:07
|
Detta mååååste följas upp!
Ser ut att bli rätt brutala, ändå *små* |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Topic |
|