HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Produktjämförelse Denon/Marantz
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/03/02 :  13:28:51  Show Profile Send Sweede a Private Message  Reply

Jag har jackat upp min budget en smula och beslutat mig för att lägga mig runt 5000:- strecket när det gäller inköp av ny multikanalsreceiver. De produkter som då kommer upp på min radarskärm är Marantz 5600 och Denon 2106.

Jag har tänkt att primärt använda receivern till film, men även för musik, kanske även SACD när uppgraderingslusten når så långt.

Skillnaderna rent specmässigt verkar inte vara stora mellan dessa maskiner, och jag har varit och lyssnat på Marantzen som jag tycker låter väldigt väldigt trevligt, dock har jag inte lyssnat med mina egna högtalare, såklart. Jag läser ju ganska mycket om Denon 2106an här på forumet och många verkar väldigt glada i den modellen, inklusive LTS då, så vitt jag har förstått?

Nästa problem är ju naturligtvis att det aldrig går att lyssna på dessa samtidigt, eftersom inga butiker, så vitt jag vet, säljer Denon och Marantz, i alla fall inte här i Göteborgsområdet.

En lösning är ju att köpa på öppet köp ifrån två butiker och sedan lämna tillbaka den jag inte gillar, men det känns som ett ganska drastiskt tillvägagångssätt, även om jag inser de självklara fördelarna med detta.

Finns det någon som har lust att komma med några idéer, tankar eller kommentarer? (Säg helst inte "Harman Kardon" , jag har provlyssnat 335an samtidigt med Marantzen och gillade inte riktigt det jag hörde. )

Alltså: Vad skiljer Marantz SR5600 och Denon AVR2106 åt? Är det stora skillnader ljudmässigt?

/Den rörige nybörjaren.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:28:25  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Tror inte LTS har någon åsikt alls om 2106 ännu. Däremot om 2105 men de är ju rätt olika.

Jag har 2106 och den fungerar mycket väl.
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/03/02 :  15:47:36  Show Profile Send Sweede a Private Message  Reply
Aha, ok, det kanske var 2105, dåligt av mig.

Trevligt att du är nöjd, jag har en otäck känsla at vad jag än köper så kommer jag ha ångest över att gräset kanske var grönare på andra sidan, osv, men det är kanske bara att bita i det sura äpplet och försöka få testspela de olika maskinerna.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2006/03/02 :  23:05:47  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
hifiklubben brukar inte vara helt omöjliga på att låna ut maskiner så du får testa hemma. det är enda sättet att veta om du blir nöjd eller inte :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/03/03 :  10:16:40  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
Gräs är ganska lika på de flesta ställen. Titta runt efter nåt som du tror du kan trivas med utseendemässigt och som har de funktioner du vill ha. De flesta märken har hyggliga förstärkare i det prissegmentet.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/03/04 :  23:15:09  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Skulle leta efter en begagnad SR7500. Dom pengarna är den definitivt värd om jag ska vara ärlig. Jämnförde den hemma mot Denon AVR3806 coh H/K AVR 435 med mina dåvarande Audiovector Mi3. Den vann solklart med sitt öppna ljud och detaljerade ljud. Den var klart mer harmonisk och följsam i ljudet än dom båda andra. Dessutom tyckte jag Denon:en tappade orken överraskande snabbt. Nån på hemmabio.com hade hittat en finsk strömmätningstest på den äldre AVR3805 och sett att den mätte bara 5x49w i 5-kanalsläge....Säger en hel del. Mycket bra försteg, dåliga slutsteg. Men som sagt, gör som jag gjorde, ta hem båda och jämnför.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Sweede
Member

51 Posts

Posted - 2006/03/05 :  08:11:33  Show Profile Send Sweede a Private Message  Reply
Ok, ja jag har ju även varit inne på en begagnad Marantz 7500, men dels så är det bökigt att hitta någon som säljer den och dels hamnar väl priset då runt 6000:- vilket är ungefär det dubbla som jag ursprungligen tänkt mig (dock bara en tusenlapp över mitt senaste budgetbeslut )

Jag har idag Acoustic Energy Evo3:or som frontar. Någonstans läste jag att de drar åt det mörkare hållet, skall man då verkligen gå mot en varmare förstärkare som Marantz? Eller kanske snegla på en Pioneer VSX-1015, som ju har fått väldigt god kritik?

Marantz 7500 verkar ju lite som en halvt ouppnåelig dröm, givet de recensioner man läser om. Man kanske skall snegla lite på den i alla fall. Nåja, jag skall iväg på en veckas semester här nu, jag får se hur min egen hysteri kan ha lagt sig när jag kommer tillbaka. Jag lever ju nu utan receiver, då jag fick sålt min gamla i dagarna. SÅ, när jag kommer tillbaka vill man ju liksom bara...köpa och plugga in, inte jaga annonser.

Tack för tipset , dock.
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/07 :  09:21:27  Show Profile Send Borgaren a Private Message  Reply
Jag letade reda på en marantz 7500. Det var värt den extra tiden det tog, jag sitter bara och ler och tror inte att det är en reciviver. Mina hfls-1 är en perfekt matchning. Pure direct och biampat, topp!! Visst kan det bli bättre det vet jag med. Men för att vara en bio recivier så ka man inte klaga. Men Denon är oxå trevlig ;)

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page

Borgaren
Member

87 Posts

Posted - 2006/03/07 :  09:22:27  Show Profile Send Borgaren a Private Message  Reply
Åh jajust det, Pioneer strök jag snabbt som attan efter att lysnat påden i stereo. Tråkig.....men bra på bio och bling bling

Intresse motiverar lärande
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000