HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Knoxville's Tjidtjak klon byggs
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/15 :  00:59:59  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Tänkte jag skulle visa lite bilder på mitt ICEpowerbygge som blev klart för ett par veckor sedan.

Det hela började sensommaren 2005, då jag såg en annons på ett "kit" för att bygga en klon av StefanB/Akkelisaudios välkända och rosade Tjidtjak slutsteg. Komponenterna kostar ca 12000kr att köpa ihop själv och här kunde jag få allt för bara 7000kr!!

Jag var riktigt sugen på att slå till direkt, men tvekade lite om jag skulle kunna klara av att bygga ihop det, då min elektronikkunskaper är rätt begränsade. Jag ville dock inte missa denna chansen, då priset var riktigt bra och komponenterna var av mycket hög kvalitet, så jag pm:ade stefan och frågade om han skulle kunna hjälpa mig med de lite svårare momenten av bygget. Stefan, snäll och trevlig som han är, sa att det inte var några problem. Då slå jag till och köpte dessa prylar:

Den som tittar efter lite närmare ser att de är i stort sett exakt samma komponenter som sitter i den nu nedbrunna Tjidtjak. Lägg dock märke till de feta terminalerna från WBT och "papper i olja" kondensatorerna från Mcap (supreme silver). Bästa som finns att tillgå

Jag fick även med aluminium till att bygga en låda med. Det var redigt tjocka stycken med bl a en frontplatta som var 20mm tjock. Det skulle bli ett riktigt stabilt bygge detta. Själva lådbygget fick en kunnig kille göra åt mig. Det tog lite tid, men jag är mer än nöjd med resultatet:

När jag fått lådan började jag att fundera på hur jag skulle placera de olika komponenterna. Jag ville ha en luftig layout, men samtidigt så kort kabeldragning som möjligt. Det här var min grundidé:

Som ni ser hade jag inte en aning om vart de stora mcap kondingarna skulle sitta . Stefan fick berätta det för mig när han fick se mitt layoutförslag. Han tyckte det såg bra ut överlag, så jag började borra hålen till alla plintar som kretskorten står på. Det gjordes några finjusteringar på placeringarna under resans gång, då jag bland annat valde att placera icemodulerna på bakstycket. Här kan ni skåda första hålen göras. Observera min fina arbetsbänk som består av mitt minimala mat/skrivbord (bor i studentlgh):

Softstarten får sina hål borrade. Här krävs det rätt bra precision...

Softstarten på plats. Hålen passade perfekt, så det var bara att gå vidare med resten:

Resten av komponenterna får sina hål gjorda.

Fortsättning följer alldeles snart...

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2006/03/01 15:18:35

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/15 :  01:57:14  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
När alla hål var gjorda så kontaktade jag Stefan och vi kom överens om en kväll då vi båda hade tid att göra resten klart. Här kommer några bilder från fortsättningen hemma hos stefan:

Jag själv i egen hög person grejar. Lägg märke till den ergonomiska arbetsställningen

Stefan har delat kondingbanken och satt dit "papper i olja" kondensatorerna. Själv skruvar jag fast likriktarna.

Likriktarna på plats. Därefter testkörde vi bägge nätdelarna för att se att de funkade som de skulle och lämnade rätt spänningar, vilket de gjorde (trodde vi iaf...läs mer om det längre ner)

Allt på plats och bara inkopplingen av modulerna återstår:

Vy från baksidan. I bakgrunden ser ni Fierras och en väldigt läcker gura...

De sista detaljerna fixas...

Allt är klart och vi kopplar in steget för att se om det funkar...

Vad händer undrar ni? Ja,inte ett jäkla dugg!! Det var helt knäpptyst. Inte ens ett knäpp eller lite brus. Detta gav oss en hel del huvudbry. Alla kablar dubbel och trippelkollades, men vi hittade inget fel. Då tog vi första livlinan och ringde upp Bernt Jansson här på forumet för lite assistans. Han är ju som bekant en riktigt fullfjädrad DIY:are. Det visade sig att vi kopplat lite fel på den lilla nätdelen, så den lämnade +13.4/+13.4 istället för +13.4/-13.4 och "nolla".

Inte konstigt att det inte funkar tänkte vi och fixade till det snabbt. Dock fortsatte steget att vara stendött. Inte ett endaste litet livstecken. Nu började jag svettas rätt rejält...är bägge modulerna trasiga? Nä, sannolikheten att bägge två skulle vara trasiga kändes minimala. Vi började misstänka att modulerna hamnade i stand-by eller "mute", när steget slogs på, men varför detta hände var för oss en gåta. Andra livlinan förbrukades och vi ringde åter upp Bernt för att höra om han hade några ideér. På rak arm kom han inte på vad det var. Detta gjorde mig Iite uppgiven och allt kändes rätt hopplöst...men vi fortsatte leta lösningen på mysteriet

Vi läste igenom databladet på modulerna både en och två gånger på nytt, men hittade inget vettigt i stressen (stefan skulle på innebandyträning och jag skulle iväg och jobba nattskiftet). Dags att förbruka den tredje livlinan...

Stefan förslog att vi skulle lägga upp en tråd på DIY forumet här på HF. Han var övertygad om att det skulle komma en lösning på vårt problem inom kort. Sagt och gjort lade vi upp en tråd där bad om hjälp: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47657 Det var det sista vi hann med göra innan jag gick till jobbet och Stefan till träningen.

Väl på jobbet satt jag inloggad på HF och tryckte på F5 typ hela kvällen. Redan efter en timme fick vi första svaret, vilket senare skulle visa sig hade lösningen på problemet. Jag förstod först inte vad som menades, men efter lite föklaring från andra på forumet stod det klart att vi glömt sätta en kabel mellan Agnd och "nollan" på lilla nätdelen.

*Den samlade kunskapen på detta forum är helt otrolig. Samma sak gäller medlemarnas vilja att hjälpa till när någon ber om hjälp. Jag är SÅ tacksam för detta*

Stefan läste vad som behövdes göras och lödde dit kabeln direkt när han kom hem från träningen. Jag fick glädjebeskedet direkt i samma forumtråd, att mitt steg spelade på för fullt i hans källare. Snacka om att man längtade hem från jobbet då

Nu har jag haft slutsteget hemma på inspelning under ett par veckor och ljudet har gått från lite spretigt till att vara mjukt, välupplöst och kraftfullt

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2006/02/27 18:12:12
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/02/15 :  03:03:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad bra att allt gick bra till slut och att du är nöjd!
Det kändes bra att kunna vara till hjälp tyckte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2006/02/15 :  10:03:29  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Grattis till ett bra och snyggt bygge! Bra bilder förövrigt, och även jag dräglade lite över gitarren.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/15 :  10:33:06  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Bernt: Ja, det var riktigt skönt att allt tillslut funkade som det skulle. Återigen, stort tack för hjälpen.

Mayday: Tack för det. Är själv väldigt nöjd med bygget.

Sedan glömde jag skriva det viktigaste: EXTRA STORT tack till Stefan, som tog sig tid att hjälpa mig med att bygga slutsteget. Otroligt tacksam.

mvh
Erik

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/15 :  10:56:01  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Kul att folk vill klona Tjidtjak och än roligare att du tycker det spelar bättre än ditt gamla Advantage S-150. Tjidtjak, KRELL och Advantagedödaren.

Det var kul att hjälpa till Erik. Saknar DIY biten rätt mycket märker jag men tyvärr räcker inte tiden till för allt man skulle vilja göra. Tycker din layout i slutsteget var helt ”outstanding” och det var verkligen kvalitetskomponenter rakt igenom.

DIY forumets expertis och hjälpsamhet är otrolig. Jag har fått hjälp med allt från förslag på delningsfilter, tweak och reparation av trasiga cd spelare, bortglömda kopplingar i ditt slutsteg , hur man ändrar förstärkningen i rörförsteg, osv, osv. Det verkar inte finns någon begränsning för hur mycket kunskap och hjälpsamhet som här finns.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2006/02/15 :  19:18:53  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
den nu nedbrunna Tjidtjak

Huuh..det har jag missat..?!?
Inget kortslutningsskydd Stefan..;)..?
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/02/15 :  21:43:30  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Tjidtjak brann inte hos mig. Fungerade här klanderfritt men något hände hos den nya ägaren. Om det var elektriskt, konstruktionsmässigt, handhavandemässigt eller olycksfall förtäljer inte historien.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/02/15 :  22:35:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
knoxville: Tack för ett givande reportage...kul att det låter så bra

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/02/15 :  23:37:14  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
ohmega: Kul att du gillade bildreportaget!

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/03/01 :  09:48:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Det var ett trevligt reportage, man blir sugen att plocka fram softstartkorten och toroiderna....

Jag gillar strömbrytaren, vad är det för sort, momentan, Bulgin? Var hitta? ( annat än Elfa)

mvh
Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2006/03/01 :  15:17:07  Show Profile Send knoxville a Private Message  Reply
Hej!

Strömbrytaren är köpt på elfa:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2015655.htm

Märket är Apem. Dock används den inte, som jag kopplat nu, utan jag har en strömbrytare på baksidan också för att korta ner kablarnas längd till det minimala. Den är helt enkelt bara för utseendet skull som den sitter där just nu...

Steget och min övriga anläggning är till salu: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48552

mvh
Erik

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000