HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Diskussions tråd "om" bypassfunktioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2006/02/12 :  20:59:30  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag startade denna tråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47995 där jag efterlyser tips på försteg som har denna funktion.
Och det verkar finnas ett behov att diskutera lite "om" denna funktion så jag startar en ny tråd om detta ämne.

Baltazar skrev i min andra tråd: ""Bypassfunktioner, om de gör någon skillnad, när dom isf gör och framförallt varför dom gör/inte gör det?""

Jag tror att det blir bäst att göra som whiskyman skrev i den andra tråden att:

Ja förklaringen är helt enkelt eftersom Bypass-ingången inte skräpar ner ljudet, vilket de andra gör hörbart. Dvs det är bättre med så korta signalvägar som möjligt.

Och med "andra" så menar han att gå via den vanliga volymen och ha det kopplat som Poe skrev:

Varför denna fixering vid "processoringång"? Det enklaste är ju att ta pre out från mulitkanalsprocessorn/-receivern in i vilken ingång som helst på försteget, sätt volymen på försteget vid en given nivå (klockan 12 el. liknande) och sedan kalibrera alla kanalerna. Nästa gång det är dags för hemmabio sätts volymen till kl 12. Enkelt!




Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/12 :  21:20:53  Show Profile
Okej, jag undrar ju lite. Hur ska man göra för att få exakta volymen med en analog volymkontroll? Verkar svårt att få det exakt.
Däremot om försteget har en digital visning av volymskalan blir det betydligt lättare.

Och som Poe sa... varför blir det inte sämre med en volymkontroll i signalvägen? Ju fler komponenter som signalen måste färdas igenom dessto sämre blir det ju (tycker jag låter rätt logiskt)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2006/02/12 :  22:42:31  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag testade både på en tidigare förstärkare från Yamaha och på min tidigare Primare A30.1 samt på min nuvarande Primare SP31.7 och det var klart hörbara skillnader mellan att låta ljudet passera genom Bas /diskant-kontrollerna och att låta ljudet gå opåverkat genom dessa. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2006/02/24 15:06:36
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:39:54  Show Profile Send lennartj a Private Message
Många tonkontrollsteg inverterar absoluta fasen även om de i övrigt är transparenta i neutralläge, så visst hörs det skillnad på goda inspelningar med tonkontrollerna in- eller ur-kopplade. Om en sådan inspelning låter bäst med tonkontrollerna urkopplade, testa att skifta fas på högtalarna och lyssna med och utan tonkontroller igen. Hos mig låter det då bäst med tonkontrollerna inkopplade. Andra inspelningar låter bäst med omvänt fasläge och väldigt många är inte bra nog för att jag entydigt ska kunna avgöra att ena fasläget är bättre än det andra. I praktiken använder jag "tone defeat" som fasomkopplare.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2006/02/24 :  16:51:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Signal/brus förhållandet blir knappast det bästa om man ska ska göra så här.

quote:
Varför denna fixering vid "processoringång"? Det enklaste är ju att ta pre out från mulitkanalsprocessorn/-receivern in i vilken ingång som helst på försteget, sätt volymen på försteget vid en given nivå (klockan 12 el. liknande) och sedan kalibrera alla kanalerna. Nästa gång det är dags för hemmabio sätts volymen till kl 12. Enkelt!



O det kan mycket väl höras , har egen erfarenhet av det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000