HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Profundus-X element i små lådor?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/02/12 :  20:02:05  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Jag har läst en del om David_A:s trevliga ino system där han använder Ino-W104 (samma element som sitter i profundus-x) fast i lådor med volymen 50 liter istället för de 90 liter som profundus-x lådan rymmer.

Hur påverkar detta prestandan?

David_A kompenserar på något vis den mindre lådvolymen, hur gör man då?

Tacksam för svar från David_A själv men även från andra!

Mvh

//olle

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/12 :  23:01:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Cirka 50 Liter per element ja. Dessa lådor står i hörnen hos David, och får ett skapligt lyft i basen.
David använder sin TacT för att lyfta basen lite, kring 20hz skulle jag tro...

Att lyfta basen med EQ, gör att elementet måste kompensera för att lådan är för liten, genom att slå längre, likaså slutsteget behöver lämna lite mer effekt. Dock, detta läre inte innebära något bekymmer eftersom David har 6st baselement alltså

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/02/13 :  14:47:12  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Det blir alltså en avägning mellan utrymme och nivå neråt frekvens. Nu kan man ju tänka sig att han trots korrigering(iom volymförändringen) kan spela näsblodshögt även om han utan den skulle kunna ännu näsblodhögre(fin komparation förresten)och lika djupt. Dock slipper han sitta med över 700 liter baslåda hemma
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/14 :  16:18:55  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Niklas har fel där, lådan kompenseras ingenting faktiskt. Den går gladeligen ner till ca 16hz på egen hand innan den faller av ordentligt. Hade inte förväntat mig detta från början, men i praktiken blev det så bra. Det enda jag gör med Tacten är att ta ner en resonans vid ca 40hz.
Hur pass mycket sämre prestandan är än profundus-x kan nog Öhman svara på, då han var den som räknade fram avstämningen åt mig.
Men med tanke på hur dom upplevs, och hur mätningen ser ut, så ser då iallfall inte jag någon anledning till att nästan dubblera volymen. Saknar inget i botten, och ljudtrycket räcker till och blir över till mina i28s.
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2006/02/14 :  19:15:55  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
David_A: intressant!

Har lite planer på att skaffa mig ett delat system bestående av iP och pP-2 eller pX-2 för att senare uppgradera till i14 eller liknanden i toppen. Det som verkar bökigt med pX-2 är just deras storlek. Lite av vitsen med ett delat system för mig är att kunna gömma undan basmodulerna, vilket kan bli svårt med pX-2s något odiskreta 90 l stora lådor.

Det vore ju fint om man kan göra som du och använda pX- elementen i en mindre låda (utan att tumma allt för mycket på ljudkvalitén) för att, om behovet finns, sedan bygga fullstora basmoduler att komplettera i14 med.

Hur stort är rummet du spelar i?

//olle
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/14 :  21:52:13  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Helt rätt tänkt tycker jag! Jag har faktiskt även två st W104 som jag kör i 41 liters lådor uppe i vardagsrummet. Där märks det att man tappar lite i nivå vid 20hz i jämförelse med 50 liters lådan, men ändå är resultatet även där förbluffande bra. Såpass bra att jag inte brydde mig om att bygga 50 litersvarianten förens efter 1.5år
Mitt lyssningsrum är 35kvm, och vardagsrummet strax över 40kvm.
Go to Top of Page

PAL
Starting Member

5 Posts

Posted - 2006/02/15 :  07:44:49  Show Profile Send PAL a Private Message  Reply
Hur gjordes avstämningen av röret i 50liters lådan?

PA
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/15 :  08:57:05  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
Har inte siffran framför mig, men jag har för mig att avstämningen ligger mellan 21-23hz. Den är framtagen med hänsyn till att jag från början tänkt kompensera lite vid 20hz, men det behövdes som sagt inte i praktiken visade det sig. Mätningen i rummet visar full nivå ner under 20hz.
Go to Top of Page

PAL
Starting Member

5 Posts

Posted - 2006/02/15 :  09:38:32  Show Profile Send PAL a Private Message  Reply
Vad har du för diameter på basreflexröret?

PA
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/15 :  12:42:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

Okej David, ingen kompensering.
Om man skulle mäta på varje enskilt element skulle man nog säkert få fram att elementet längst ned, är det som bidrar mest till responsen under 25hz iaf..

eftersom detta element får cirka 6db extra stöd !

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/02/15 :  14:46:11  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
ja, man kanske skulle kånka ut dom mitt på golvet och mäta en sväng för att se.
Porten är 75mm i diameter.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/02/16 :  18:55:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

hehe ja fast va spelar de för roll för dig, dina bastorn är ju helt sjuka när det gäller att ruska om... du skulle klara dig med hälften

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/03/07 :  22:18:38  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
NN det säger du?!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:14:26  Show Profile Send David A a Private Message  Reply
det säger han nog bara tills han satt ihop sina egna monster

Jaja, jag hinner nog bygga nya innan det händer iallfall

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2006/03/16 :  16:17:36  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message  Reply

buspojke

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2006/03/18 :  19:14:22  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
NN: Undra vem som är busig. Kolla medlemmarnas system och min tråd på 5e sidan så får du se på busig :P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000