HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 5.1 system - råd önskas. (cayin, quad, totem)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regent8
Starting Member

14 Posts

Posted - 2006/02/12 :  10:47:12  Show Profile Send regent8 a Private Message  Reply
Hej, Söker bygga upp en bra 5.1 anläggning.

Scenario 1; Jag behöver nya komponenter till min nuvarande 2-kanalsanläggning.

1.1 Vad är du ute efter? Ett väljudande 5.1 (kanske 7.1) system för inte minst musiklyssnande - och det får inte vara för stort i rummet.

1.2 Hur ser din budget ut?
Begränsad till 30 ksek, helst avsevärt mindre. (Jag är svag för fynd)

1.3 Vad har du för komponenter i övrigt?
Högtalare: Ett par Audio Pro A4.14 (Effektsteg inkluderade)
Receiver: Harman/Kardon 730.
Försteg: Technics SU-9070 (inkl RIAA för även MovingCoil!) - rak utan tonkontroller.
DVD spelare - Pioneer DV-470

1.4 Har du själv några modeller/märken du lyssnat på eller på annat sätt har högt på din "att-utvärdera" lista?
Försteg Cayin DP6 - kan få tag i ett billigt (3000).
Högtalare - Inoaudio Pip eller ip (och enklare surround högtalare, eller inga alls ) + behålla A4.14 för djupbasen.
eller Totem Acoustics Signature model1 eller Quad L-ite.

Förstärkare
1.5 Vad är ditt lyssningsideal? (kan vara väldigt svårt att beskriva men gör ett försök, räcker ofta med 'neutralt', 'varmt' eller liknande).
Jag gillar bra röster, närvarande och mycket tydligt ljud.
Det skall vara rent, utan att vara kallt. För varmt ljud kan bli för diffust.
Fyllighet.

1.6 Hur stort är ditt lyssningsrum?
Ngt mera än 20 kvm. 3 meter i tak.

1.7 Vad lyssnar du huvudsakligen på för musik?
Akustiskt och sång. ofta inte så komplext. Så svårt att få orkstrar o rock att låta bra.

1.8 Kan du tänka dig att handla begagnat?
Ja, inga problem.

regent8

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2006/02/14 :  20:09:16  Show Profile Send Totem a Private Message  Reply
Förstår inte riktigt frågan. Du kommer troligtvis att få en hel hop av tips och "råd", men frågan är vad dessa är värda då du troligtvis i de flesta fall inte vet vad person x egentligen menar med "varmt" eller "neutralt". "Bra röster"?

Min personliga åsikt är att du helt på egen hand verkar ha siktat in dig på bra grejer. Totem och Quad är det ju verkligen inget fel på. Ska det funka till Surround och stereo kanske Wharfedale kan vara något? Wharfedale och Quad har samma ägare och båda har numera det mesta av tillverkningen i Kina.

Nåväl, här kommer lite tyckande från mig. Ta det med en stor nypa salt, det är dina öron som ska bli nöjda...

Ett par Wharfedale 9.6 frontar + 9.1 där bak matchat med 9-seriens center hittar du i paket för under 10 laxar. Lägg till en 2-kanalsstärkare från något Kina-märke (från ihifi exempelvis) för några tusenlappar till och häng på en Pioneer eller Denon Surround-stärkare på det (4-5000?). Nu ligger du på totalt ca 20 000. En Cambridge eller NAD cd-spelare hittar du för runt 3000 pix, och en schysst DVD (om du nu vill ha en ny?) för 3000 till. Nu har du en anläggning som torde funka till det mesta, men som måhända inte imponerar på Herr Audiofil

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000