HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudinstallation m automatik Denon AVR-2106
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ovespa
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/02/06 :  00:50:34  Show Profile  Visit ovespa's Homepage Send ovespa a Private Message  Reply
Hej alla!
Ove heter jag och har ett HIFI intresse, fråga min stackars fru, vi har precis fått barn också.

Mitt utmaning nu är att få igång LJUDET från min nya surroundanläggning. Detta är bakgrunden:
För en vecka sedan började jag installera min 7.1-kanaliga Denon AVR-2106. Precis som med Yamaha, Harman Kardon, mfl så har även denna automtisk ljudinstallation. Installationen i sig ser ut att lyckas väldigt bra med genomförda inställningar på samtliga områden.
"Installation completed!"

Allt har jag nu gjort och gått igenom men anläggningen levererar inte endast liten ljudgnutta, inget från DVD som ljudkälla, inte från radion som ljudkälla. Ingenting. Dessutom står det "ANALOGT" i displayen, Det skall stå "DIGITALT". Det finns alltså någonting som gör att recievern automatiskt vill ställa sig i analogt läge vilket jag INTE vill då många funktioner försvinner... Nu när jag är på randen till att läggas in på psyket och min fru är orolig och irriterad för att jag knappt är talbar eftersom jag funderar mycket på vad som är felet. VARIFRÅN kommer den analoga signalen???

1. Vad i detta system uppfattar recievern som analog?? Det är min ena fråga egentligen.
2. Den andra är varför det inte kommer fram något ljud överhuvudtaget.

Har någon annan här på forumet liknande erfarenhet?
Jag själv har undrat över om TV-apparaten kan vara en fälla (den är gammal men har en SCART med RGB) men det borde inte påverka ljudet..

Hälsn,
/ovespa

GI GAS!

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/06 :  01:20:35  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
jag misstänker att du har en knapp framme på själva recievern som du väljer fram var/om du ska ha digitalt spdif/optisk toslink/analog rca på tx dvd,cd och andra ingångar som har digitalt ljud in!

Minns det från en H/K som jafg fick i uppdrag att köra in den lite.

Välkommn til HF!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/06 :  01:27:46  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Du ska gå till Input setup -> Digital in assign och välj off på den kanal som du inte använder någon digital-kabel!
Så ska du höra nåt!
Om det var problemt vill säaga....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ovespa
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/02/06 :  22:08:57  Show Profile  Visit ovespa's Homepage Send ovespa a Private Message  Reply
Helt otroligt schysst det här. Jag skall kolla & återkommer imorgon med besked. Ska "bara" få iväg Fru med barn ut en stund så att jag kan labba ifred...

Jag undrar bara isåfall det kallas automatisk installation om man manuellt måste efterinställa ändå...

What a beautiful world we all live in!

Supporten på netonnet sade att jag hade fel kabel mellan DVD & recievern men jag påpekade lugnt att inget ljud kom från radion heller som jag redan hade beskrivit . Lika bra att ringa taxi växeln o fråga om de kan besvara frågor där tänkte jag lugnt...

Som sagt, jag kollar o återkommer.

Hälsn,
/Ove

GI GAS!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:55:43  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Lika bra att ringa taxi växeln o fråga om de kan besvara frågor där tänkte jag lugnt...




Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:58:04  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Vad i detta system uppfattar recievern som analog


Det e väl 1st röd&svart rca-kabel i brist på bättre ord...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:27:59  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
humm.. men det är alltså dött ljud oavsett vilken källa du väljer.
jag vet att du i setupen kan ställa in VILKA ingångar som ska avra digitala.. ex DVD så väljer du antingen optisk elelr koax digital ingång.. Har själv en Denon och det e likadana setuper om en säger så...

Sedan får du kontrolera så du inte slagit på att det ska vara digital ingång över alla dina kanaler.. eller ja.. VCR 1 o 2 o allt vad de nu heter.. för om du har ngt kopplat analogt så får inte just den platsen hänvisa till ngn av dina digital ingångar för då kommer ljudet också att vara dött... mig veterligen.
Kör själv med DVD, Playstation 2, dator och en Gamecube in till min Denon..
DVD och Playstation 2 körs digitalt.. och resten analogt (glöm ej att koppla analog kabel mellan källan och din Denon bara.. haha) Funkar hur fint som helst..


//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2006/02/07 19:28:45
Go to Top of Page

ovespa
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/02/07 :  22:13:03  Show Profile  Visit ovespa's Homepage Send ovespa a Private Message  Reply
KLART! ÄNTLIGEN!
Det var 2 saker:
* Inställning på DVD fr analog till digitalt ljud.
* Felkoppling - jag hade tittat i manualen o kopplat enligt den & inte tittat på vad det stod i klartext på ingången.
Konstigt att i manualen under DVD installation visa video out istf "coax in" el optisk anslutning... (Manualer förresten, varför lite på en sådan och inte tänka själv, man lär sig)

Sagan fick dock ett lyckligt slut o en mkt nöjd användare av Denon AVR-2106!!!


Tack för hjälpen!!

Nu skall det installeras TV & CD som ljudkällor, borde gå aningen lättare... ; )

/Ove


GI GAS!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/08 :  00:48:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Använder du inga digitalkablar alls...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2006/02/10 :  16:19:38  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
quote:
McSquare: Använder du inga digitalkablar alls...?

quote:
Ove: "coax in" el optisk anslutning"

Enligt Ove's inlägg så verkar han köra med "coax" eftersom han knappst kan lyckas få in en optisk kabel i video out.

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/10 :  17:29:36  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
men det är digitala kablar båda två ju...
Elektriskt och optiskt digitalt.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ovespa
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/02/12 :  01:52:58  Show Profile  Visit ovespa's Homepage Send ovespa a Private Message  Reply
Hello again,
såhär låg det till - skall förtydliga lite...

Det var mkt riktigt viktigt att ställa in "Digital in assign" & ställa in alla kanaler som både används och inte används, t ex i läge OFF eller ange vilken typ av koppling du skall köra Coax1, Coax2, Optic1 och Optic , ngt annat eller OFF.
Sedan har jag Coax-kabel mellan recievern & DVD.
Coax är alltså en digital kabel.

Ett av felen var också att jag hade kopplat coax-kabeln i video out istf coax1 ut-/ingången. Varför? Jo, det stod så i manualen och jag tänkte inte själv eftersom detta är ganska nytt för mig. Sedan måste man ställa in DVD'n på digitalt ljud eftersom analogt är det stdvärde som de flesta har som default.

Nu har jag dessutom lyft in både gamla TV-skrället samt Video VHS-skrället som inte ens hade audio-utgångar (röd/svart eller röd/vit) ljudet i recievern och så tar jag ut ljudet i stereoformat över alla kanaler (7.1).

Hur jag gjorde? Jo, jag köpte en SCART omkopplare som jag kör in TV scarten i och på den kabeln så finns det 2st audio sladdar som jag förlängde och kopplade in i recievern analogt. Videon som saknade vanlig audio-utgångar körde jag inte en SCART med IN/OUT och på baksidan kan man välja mellan att ta ut ljud eller ljud+bild eller bara bild. Interfacet är vanliga audiokontakter och en S-video kontakt. Jag valde vanlig audio där med och kopplade in dessa i recieverns Video VHS audio ut/ingång. (Jag lär mig aldrig skillnaden mellan ut och in) i Hifi-sammanhang skall jag kanske tillägga...
Nu behöver man trycka en knapp för om man skall köra DVD eller TV/Video på scartomkopplaren (kostade ca 300kr). Det finns helautomatiska för dryga tusenlappen också men man skall ändå sätta på grejorna så jag klarar nog att trycka ned en knapp ytterligare.

Resten av anläggningen är en grov uppskattning på vilken typ av högatalare osv som jag skulle använda. Jag kör en och samma modell som satelliter/surround från Proson, centern är också från Proson och en XTZ SUB. Jag tog i lite grann på kapacitet på de små så att även de skall kunna vara med på lite allt möjlig:

Surround/Satelliter:
* Impedans: 6 ohm
* Frekvensområde: 50 - 32 000 Hz (- 3 dB)
* Känslighet: 91 db
* Max Effekt: 100 W
* Storlek(HxBxD): 336x170x215 mm

Centern:
* Bas/mellanregister 2 x 5 1/4"
* Diskant 1" Ringradiator
* Effekt 180 watt
* Frekvensomfång 50 - 32000 Hz (-3dB)
* Färg Svart pianolack
* Impedans 8 ohm
* Lådkonstruktion Basreflex framtill
* Mått (HxBxD) 164x495x192
* Övrigt Magnetiskt avskärmad

SUB:
8" långslagigt baselement
* Ställbar volym och brytfrekvens.
* Blanksvart låda i MDF
* 150 watt förstärkare
* Room-Tuning.
* Frekvensområde 29-150 Hz
* Högnivåin/ut
* Lågnivå in

Det lite "roliga" i denna sovrums-lösning är att recievern är placerad på en hylla strax under taket. Till höger om 28"TV'n som hänger där högst upp på väggen ca 2cm från taket. När jag skall koppla in en endaste kabel måste jag dra ut och vrida på recievern med på följd att alla tidiagre inkopplade kablar vill naturligtvis följa med i den rörelsen. Det blir m.a.o astungt att koppla in en ny sladd - inget man längat efter så nu har man lärt sig det, men i sov rummet fanns inga andra alternativ. Det är för litet. Ngn kanske funderar på om det är på tok för overkill att göra en sådan här installation i sovrummet men jag skulle vilja säga tvärtom, Det känns helt rätt! I vardagsrummet skall vi lyssna på musik och träffa männiksor och umgås. Inte titta på film.
Vi bor bara i en 2:a så att det finns inga fler rum att utnyttja.
Tillbaka till ljudet i sovrummet - vilket härligt sound det blev alltså. Helt perfekt. En kompis var här idag och provlyssnade lite så nu bör´jar han att svänga till att istället för att snart köpa en 40" LCD TV så kanske han börjar med ljudanläggningen och därefter tar han o skaffar en större platt TV. Priserna för dom verkar ju bara falla hela hela tiden, får se hur han gör...

Att man sedan kan göra ett ljud med denna reciever och ngt helt annat i ett annat rum såg han som en jättefördel vilket det i och för sig verkligen är, det "enda" som krävs är fler ljudkällor och flera högtalare.
Sedan är förståss min personliga uppfattning att surroundanläggningar aldrig kommer och skall heller inte ersätta Stereohifi'n eftersom det är 2 olika saker med 2 ändamål.
2-kanalig stereo spelas bäst med stereosaker. Sedan att man kan lyssna på musik i en surroundanläggning är s.a.s en helt annan sak. Äpplen & päron.

(Vid nästa travvinst så skall vi åka o köpa en 40" och sätta upp på väggen, sedan skall vi koppla en HDMI-kabel mellan den och recievern).
Kanske kommer att sluta med att ingen i familjen lämnar sovrummet, tänk om ett spel kryper in där också - oj, oj, oj...

Har jag sagt att vi letar efter större boende förresten? Nyss fått barn och nyss fått surroundanläggning men stereon skall behållas med speakers som väger mellan från 25kg-42kg. STORA AS, kan jag lova...
Då förstår ni även varför vi behöver större boende. Ngt tips? 3-4 här på Södermalm är vad vi strävar efter. Vi har bott här i 14 år nu.

Till sist några frågor till er:
Vad kör ni på i era anläggningar, dvs 1.reciever, 2.SUB, 3.center samt 4.satelliter/surroundhögtalare?
Var är dom installerade, vardagsrum eller?
Har ni köpt kabelkanaler och gjort det snyggt eller?

Mvh
/Ove

GI GAS!
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/02/12 :  03:26:27  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Snyggt jobbat Ove!Jag applåderar åt dig!

såsom jag kör nu,innan ändringen jag håller på med;

Benchmark DAC1 som desutom har ett utmärkt försteg,som utnyttjas,
rakt in i varsitt Cyrus Xpa-steroslutsteg/högtalare.Kör lite monoblock-kongigurering.

Dem e placerade i mitt enda rum.

Kabelkanaler...?Vad f*n e det för nåt? =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/19 :  17:46:27  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
för hembion kör jag
1. Denon AVR recivern
2. Infinty TSS-750
3. Infinity C360
4. Sateliter: Infity BETA20 surround Infity TSS sateliterna

Detta, likt två kanalren är installerat i vardagsrummet
inga kabelkanaler dragna här, desvärre, kör med "lägga snyggt intill govllisten" varianten när det gäller kablage *haha*

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2006/02/20 :  00:04:32  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
På tal om ingenting, tusan vad jag svor innan jag kom på att man var tvungen att välja 'Bitstream' på DVD'n för att få DTS/DD att fungera (med en Denon 3801, och avkodning i den). A/v förstärkare är på tok för komplexa

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2006/02/20 :  11:38:47  Show Profile Send KingX a Private Message  Reply
hehe.. tja.. men visst är det Xtra roligt när väl allting funkar =)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000