HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 PiP som det de borde? (Highe-End mässan?)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

regent8
Starting Member

14 Posts

Posted - 2006/02/05 :  21:05:53  Show Profile Send regent8 a Private Message  Reply
Hej!
Efter att ha gått runt på High-End 2006 igår undrar jag om det blev ngt fel med PiP. De användes av Veteran Hifi för att spela upp vinyl.

Intrycket jag fick var att de inte lät något speciellt.
Någon som har liknande erfarenhet?

Är nyfiken på att skaffa dessa, men tappade någort av intresset

regent8

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/05 :  23:18:08  Show Profile  Reply
Det lät i alla fall mycket bättre än på mässan -05, men fortfarande passerade dom (tyvär?!) med en lätt gäspning.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/06 :  15:18:07  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Var in och lyssnade på dessa jag med, och blev väldigt besviken. Enligt mig ligger de på top 3 av sämsta ljud på mässan.

Men hade varit roligt att höra dem i bättre dager

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/06 :  16:30:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nog fanns det en uppsjö med saker som spelade sämre än dessa.
Lyssnade aldrig i Sweetspot, så exakt hur det spelade vet jag inte, men nog hörde vi betydlige sämre saker.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/02/06 :  16:45:38  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Hoppsan... vågar ni publicera dessa kommentarer på faktiskt.se?

; )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/06 :  16:58:03  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Visst fanns det sämre högtalare, men vissa verkade ju gilla ljudet ur dessa så då är det ju så.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/02/06 :  18:56:45  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
vågar ni publicera dessa kommentarer på faktiskt.se?
Tveksamt...vi har ju nu debatten om Muhammad åsså vet vi ju att man inte heller ska svära i kyrkan.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2006/02/06 :  19:33:44  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message  Reply
Tyckte de stog för brett jmf. avståndet till lyssnare. Ingen dämpning bakom heller. Den musik jag hörde när jag var in var ganska lugn av sig. Inte något som stack ut, lugnt och kontrollerat. Så näe, det lät inte något speciellt. Homogeniteten kände man dock igen.
Go to Top of Page

Blomman
Member

62 Posts

Posted - 2006/02/06 :  21:10:58  Show Profile Send Blomman a Private Message  Reply
Jag kunde knapp tro det själv, att de var de omtalade pip högtalarna.
Var där bägge dagarna också, kan bara säg, att de gjorde skäl för namnet pip.
Hade verkligen väntat mej mera av dem.
Efter allt man läst på forum.

Tur att vi tycker om olika saker, va tråkiga mässor det hade vart annars.

En Boll rullar bättre nedför än uppför.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:22:46  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply
Ni skulle satt er på bakre stolsraden i mitten blundat så hade ni fått höra musik och inte imponatoreffekter. Trots odämpat rum å för höga stativ så var det ett imponerande 3-D sceneri om man gav sig tid att sitta ner å lyssna.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:26:33  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag satt på bakre raden i ett flertal positioner och tycker i alla fall inte att det var någon höjdare.
Fullständigt oengagerat.
Var där inne relativt länge och försökte ge det en chans men icke...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:32:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Man ska ta mässor för vad de är,,, en möjlighet till att se och klämma på sakerna.
Vill man lyssna på pIP under bättre omständigheter så finns det en omtalad källare i Stockholm (Eller närhet) och säkert en hel del pIP ägare i Stockholm som hade kunnat erbjuda bättre "demo"

Fast visst kan man bli snopen, när allt man hört inte alls stämmer...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/02/06 :  23:42:19  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Visst är det så!

(Tänkte skriva mer men stoppade mig själv eftersom jag vet hur det hade slutat när vissa fått syn på inlägget...)

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/07 :  00:31:30  Show Profile  Reply
Ingen som lyssnat hos Öhman då som kan peka på vad några småsaker vad det är som gör att det låter så bra hemma hos honom?

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/07 :  01:00:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Enkelt uttryckt (Utan att ha varit där) - Ackustikbehandlat rum. DÄR är de uppställda som de ska vara.

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/02/07 :  01:07:45  Show Profile  Reply
Jo, men alla högtalare låter ju bra i ett akustikbehandlat rum :)
Aja, ska inte sabba tråden mer nu.

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/02/07 :  10:49:30  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Jag lyssnade också på piP hos Veteran hifi. Det var ju ingen positiv upplevelse direkt. Däremot kände jag igen, till viss del, klangen.

Väl hemma efter mässan så satte jag på en nyinhandlad vinyl. Och: harrejävlar vilken skillnad.
Det låter som en helt annan högtalare.
Jag ska också tillägga att jag inte har dämpad vägg, för tillfället ingen matta framför högtalarna och ännu inte optimal placering av mina piP.
Men som sagt de låter ljusår bättre än på mässan.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:39:59  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message  Reply
Njaaee, dåligt konstruerade högtalare blir ju förmodligen att låta
sämre i ett korrekt akustikbehandlat rum.
Där träder ju felen fram tydligare

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2006/02/07 :  19:52:33  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
quote:
Njaaee, dåligt konstruerade högtalare blir ju förmodligen att låta
sämre i ett korrekt akustikbehandlat rum.
Där träder ju felen fram tydligare

Humor på hög nivå...

Man kan ju med det synsättet säga att riktigt dåligt konstruerade högtalare kräver extra mycket accustikbehandling för att inte lida ännu mer av sina fel och brister som hörs tydligt i dessa "vanliga" rum.....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2006/02/07 :  20:32:37  Show Profile Send Patrik B a Private Message  Reply
Nu var jag inte på mässan så jag vet inte hur piP lät där. Däremot så har jag hört dom i varierande miljöer och om rummet är för kalt så låter dom lite som vilken högtalare som helst under fel förhållanden, dvs sådär... (Undrar om det har att göra med deras frikostiga spridning i diskanten???).

(Wolfie: Jag tror att du har en poäng där. Mina förra högtalare lät inte alls bra när jag började få ned efterklangstiden i rummet. Dom lät riktigt tråkigt och det framkom några mindre smickrande egenskaper (bl.a att smällen och knuffen i basen låg inte alls i fas vilket inte framkom i ett sämre rum).)

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Nicke
Member

379 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:07:09  Show Profile  Visit Nicke's Homepage Send Nicke a Private Message  Reply
Lite intressant att en tråd om att pip inte låter jättebra på en mässa skapar såpass många inlägg...

Undrar om man skulle få lika många inlägg varför det inte blev så bra om skulle göra en tråd om att Wilson,Burmeister och andra stora inom branchen inte lät så bra på mässan

Edited by - Nicke on 2006/02/07 23:11:38
Go to Top of Page

ztenlund

8776 Posts

Posted - 2006/02/07 :  23:15:51  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Nicke:
Förmodligen inte, men det är ändå inte så konstigt eftersom vissa envist hävdar i alla trådar att ino's produkter är lösningen på världens problem... Man kan lätt bli trött på den fanatism som råder.

Det är säkerligen så att högtalarna passar vissa i vissa situationer men det finns ingen ultimat högtalare eftersom slutresultatet avgörs av matchningen med samtliga andra förutsättningar som råder.

Ljudåtergivning är alltid en kompromiss, det enda som låter absolut precis som en akustisk gitarr är just en sådan, sedan kan man komma olika nära orginalljudet med de medel som står till buds.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2006/02/08 :  00:58:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Som ny piP-ägare så kan jag intyga att dessa piP är extremt svåra att placera

Har haft högtalare i mitt ägo som var 10ggr dyrare och mycket enklare att placera.

Den som påstår att man inte kan kritisera INO är ute och seglar.

Det intressanta vore en saklig diskussion kring konstruktionen, låter det fel så finns det en orsak - ifrågasätt!

Vissa verkar (vill) tro att kablar är "lösningen på världens problem", andra inser vikten av att försöka förstå sig på själva konstruktionen (utan kvasi & floskler) i sig. Och hur man optimerar systemet utåfrån det.

Det är svårt att kritisera en produkt man inte känner till.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:03:42  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ska man nu kritisera så gör man ju det efter det man hört, en högtalare låter som oftast olika i olika rum ,pip kanske låter jättebra i ett annat rum. Men enligt mig och mina ideal så var de lågt ifrån bra på denna mässa.

Sen så tycker ju alla olika och det är förståligt och det godtar jag givetvis

Moderator på Minhembio

Edited by - Snoop on 2006/02/08 01:05:56
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:07:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den som var på mässan vet att det fanns ett antal rum som som var rena bottennappen. Det visar, att bara ställa upp högtalaren där det ser bra ut, sällan lönar sig.

Men med förbättringen sen SOllentuna, så får vi nog se en dämpvägg bakom pIP till High End 07.

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/02/08 :  01:08:06  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Undra om de inte hade tjänat på att spela på kort sidan? det tror jag iaf.

Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000