HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Någon med piP+basmoduler i Stockholmsområdet?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/23 :  11:52:40  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Hej!
Jag undrar om det finns någon som har Ino Audio piP med basmoduler/subwoofer i Stockholmsområdet.

Vore i så fall intresserad av att få bjuda in mig själv till en lyssning.

Anledningen är att jag står inför en uppgradering av högtalarna hemmavid.
Idag har jag mina piP som fronthögtalare. Men jag velar mellan att bygga vidare med basmoduler till piP eller att byta högtalare till annat märke.
Därför vore jag intresserad att höra om piP med basar ger mycket mer än när de spelar ensamma. Och förstås också få råd om/hur placering kan göras optimalt.

En uppgradering till pi60/s är tyvärr inget alternativ för mig/oss. Både hustrun och jag tycker det blir för stort. piP är accepterade hemma.

Eventuell lyssning behöver inte bli så länge. (Jag bildar mig nog en uppfattning rätt snabbt). Någon kväll, dagtid eller helgdag fungerar för mig.
Jag frestar också med lite fikabröd om nu någon vill bjuda på en lyssning.

Tacksam för hjälp,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2006/01/25 :  22:30:09  Show Profile Send storyboard a Private Message  Reply
Ett alternativ är ju annars att be att få prova detta i Inos demorum.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/26 :  08:45:39  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Ja, jag ska ju ändå ta kontakt med Ing. Öhman. Jag vet ju inte om han har ett par basar monterade, som går att få att lyssna till.
Men det ska kollas.
En annan tanke jag har är att just få lyssna i hemmamiljö (liknande min egen).

Men det borde väl finnas någon som har piP+ basar.
Eller är det så att alla uppgraderat till pi60/s.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:19:52  Show Profile Send storyboard a Private Message  Reply
Han har vad jag vet Y-basar där, så jag tror inte att det ska vara något problem.

Kolla också på faktiskt.se, där får du kanske napp
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/27 :  12:42:45  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
Tack för tipsen storyboard.
Jag har mailat Ing. Öhman om ev. lyssning. Så vi får väl se vad som händer.

Vad gäller faktiskt.se så är jag inte medlem där. Åtminstone inte ännu.

Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2006/01/27 :  18:53:32  Show Profile Send storyboard a Private Message  Reply
Tänkte att jag kan skriva några rader om din fråga om uppställning. Som du säkert vet är de konstruerade för att ställas direkt mot dämpvägg. Om du kompletterar med basmoduler (vilket jag verkligen kan rekommendera) så kan du med fördel flytta ut Pip från väggen. Oavsett så placera dem invinklade mot lyssningsplats. Lyssningsplats bör vara 1,18 gånger avsståndet mellan diskanterna.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/01/30 :  07:45:55  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
storyboard: Jag har nu gått med som medlem i faktiskt.se och ställt frågan där också.(Tack ändå för ditt erbjudande).
Just nu har jag piP direkt mot vägg (ej dämpad). Även invinklade mot lyssningspositionen. Tidigare hade jag dem invinklade ännu mera. Så att den tänkta linjen korsades ca 0.5-1m framför lyssningspositionen. (Enl. Ing. Öhmans rekomendationer). Jag har en massa "skrot" (TV+stereorack) mellan högtalarna, så därför har jag dem nu inte lika invinklade. Jag har också använt mig av formeln med 1.18.
Tycker det funkar bra men som sagt det kanske blir ännu bättre med ett par basar.

mvh,
Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2006/02/04 :  21:14:12  Show Profile Send molle a Private Message  Reply
Jag har ett par pi60s som spelar tillsammans med ett par bs60, hör av dig om du är intresserad av en provlyssning! Om du spelar på ett par piP är det inte bs60 du ska skaffa i och för sig, men det ger ändå en hint om skillnaden. Bs60 hjälper ju inte till att sträcka ut frekvensregistret nedåt eftersom pi60s är fullregistriga som de är, men integrerar basen på ett utmärkt sätt i rummet.

titta gärna in på http://www.minhembio.com/Molle%20M/2596
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2006/02/04 :  23:11:49  Show Profile Send nl a Private Message  Reply
molle: Behöver du verkligen en center?
Go to Top of Page

molle
Starting Member

25 Posts

Posted - 2006/02/05 :  01:06:01  Show Profile Send molle a Private Message  Reply
quote:
molle: Behöver du verkligen en center?


Inte om jag tittar själv, då blir det snarast bättre om jag kör fantomcenter. Är vi fler tittare behövs centern, annars hamnar dialogen snett. Jag har en ego-HB, helt klart!
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2006/02/08 :  07:20:24  Show Profile Send UFFE T a Private Message  Reply
molle: Tack så mycket för inbjudan. Även om nu mina piP kommer få stanna kvar i mitt rum så vore det ju ändå roligt att få lyssna på pi60s. Och förstås även skillnaden med/utan basstöd.
Det värsta som kan hända är ju att jag då måste ha ett par pi60. Hemska tanke.

mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/16 :  17:56:23  Show Profile  Reply
Lånar denna tråden lite och hör om det finns någon med profundus Y-2/Y-4 i närheten av Örebro?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Ungeherr
Starting Member

4 Posts

Posted - 2006/05/14 :  09:56:33  Show Profile Send Ungeherr a Private Message  Reply
Molle jag skulle vara väldigt tacksam ifall jag skulle få kunna komma och lyssna på ditt system och kanske ta med en kompis.

Vill inte att mitt först intryck ska vara Öhmans källare eftersom det inte kan bli bättre efter det :)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000