Author |
Topic |
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 20:42:31
|
Utgångsläge: En CD-spelare från tidigt nittiotal, byggd som en stridsvagn med gjutet zinkchassi och ett gediget drivverk från Philips som aldrig vägrat spela en enda CD-skiva. Tyvärr är inte ljudkvaliteten i nivå med vad man kan få ur dagens plåtboxar, elektronikutvecklingen har tagit flera steg framåt sedan denna spelare såg dagens ljus för första gången. Trots att spelaren under sin livstid har begåvats med både en bättre klocka (Clock2 från LC Audio) och uppgraderade utgångssteg (AD825) så har den aldrig låtit engagerande. Ljudet kan beskrivas som stabilt och samlat, aldrig elakt men heller inte roligt.
Jaha, vad kan man göra åt detta?
/johannes |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
Edited by - nelsson on 2006/01/23 21:30:29 |
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 21:27:53
|
CD-spelaren är en Marantz CD 80, en flerbitsspelare baserad på TDA1541. Det är i DA-omvandlingen jag anser att problemet med den här spelaren ligger. Den vanliga lösningen skulle antgligen vara att skaffa en modern extern DA-omvandlare och på så vis få ett ljud som är up-to-date utan att gå miste om den fysiska kvalitetskänslan.
Den externa lösningen är dock inte helt optimal, dels praktiskt -ytterligare en burk i hyllan, dels ljudmässigt -jitternivån riskerar att öka om inte särskilda åtgärder vidtages.
Jag väljer istället att byta ut TDA1541 mot en modern krets, vilken jag kopplar in direkt efter decodern på CD-spelarens interna databus.
För att göra detta måste jag ha reda på några enkla saker; vilket format har datasignalen? var kan jag plocka upp signalen och var kan jag hämta spänning?
Först demontering...
...sedan fundering.
Det verkar som det bästa sättet att koppla in sig är genom att ta bort digitalfiltret, SAA7220, som sitter direkt efter decodern. Där har jag +5V, samt data- och klocksignalerna; SDA, BCK och LRCK.
För att hitta rätt ben behöver jag dock databladen vilka går att få tag på från alldatsheet.com: decodern SAA7310, digitalfiltret SAA7220 samt DA-omvandlaren TDA1541.
/johannes |
Edited by - nelsson on 2006/01/25 23:40:46 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2006/01/22 : 21:47:31
|
Alldatasheet.com är ju ens bästa vän! Näst efter tennsugen...
M |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 17:03:44
|
Eftersom det är ett Philips-drivverk bör det gå att ta ut en I2S-signal och köra den direkt in på tda1541. Vet folk som gör en liknande koppling med lysande resultat. Vad skall du ha efter DAC:en? Trafo, OP, Trissa eller endast ett motstånd? |
Modda allt som går att modda! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 17:18:32
|
Eller rör? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 17:21:17
|
hade inte zur Linde nån shysst SRPP-lösning för I/V-steget? problemet med rör är väl att få plats med allt i en trång CD-spelare, men här ser det ut som det finns utrymme.. |
Livet är för kort för mono |
|
|
UrSv
Member
2786 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 17:42:41
|
Om du ratar 1541 så kolla upp vilken typ det är och sälj den dyrt eftersom denna DA är förmodligen världens mest hypade DA och ansedd som den förmodligen bästa i världen av många. Och om jag inte minns fel har CD80 en klass upp minst från standardvarianten (dvs S1, S2, enkelkrona och dubbelkrona eller sånt...). |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 18:43:47
|
UrSv: 1541:an är märkt "Special-Q Selection" om jag inte minns fel (jag befinner mig 40 mil ifrån den just nu så jag kan inte ge det exakta namnet), tanken på att sälja den finns men samtidigt finns ju en viss nyfikenhet på om det ligger någon substans i nonos-idéerna (jag förhåller mig tillsvidare skeptisk).
Bert och mr Triatic: Jag är inte så haj på rörkonstruktioner och dessutom ville jag göra det här lite snabbt med "lagerprylar". Det är inte omöjligt att det blir ett framtida projekt...
Bardis: Det är mycket riktigt I2S:en jag snor, dock inte in i 1541:an utan en AKM 4393, en krets vars ljud jag har blivit mycket förtjust i. Mer om det senare...
Rannagarden: fantastisk databas, rätt och slätt.
/johannes |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 19:41:57
|
De hypade TDA1541 S1 och S2 finns hos www.jec.se för 192kr.
Har 4393:an strömutgång kör med ett motstånd parallellt över utgången för enkelhetens skull.
Värmer just lödkolven på min 1545 DAC. |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 19:45:01
|
Eftersom det nu är hemma hos mej som 40 mil bort är så kollade jag 1541an. Det är en enkelkrona. Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/23 : 22:37:35
|
Med lite hjälp från databladen har jag nu fått reda på vilka hål jag ska ner i, 1,2 och 3 för databussen (lrck=wsab, bck=clab och sda=daab på gammalphilpska), jag måste även skicka in systemklockan (från LClock) i hål 9 (xsys). Här finns också hål 23 (Nmusb) som ger resetsignalen till den nya omvandlaren samt en +5 V, hål 24.
Undersidan av kortet/spelaren, uppbyggnaden av spelaren med en ram ger förutom stabilitet stora möjligheter att enkelt komma åt allt utan att ta ur korten, mycket moddarvänligt.
Nu börjar det närma sig inkopplingsdags, först skall dock digitalfiltret väck.
Nå vad är det som skall anslutas? Jo som jag skrev tidigare så är det en AKM 4393 DA-omvandlare, det är en 24/96 multilevel delta/sigma-omvandlare som har flera fina siffror i sitt datablad. Framförallt låter den dock väldigt bra i de spelare jag hittils har satt den i. Eftersom det är en ytmonterad krets i ssop28-kapsel är hardwiring inte helt enkelt, för endamålet har jag därför ritat upp ett litet kort som förutom DA-omvandlaren även rymmer ett enkelt OP-ampbaserat filter/utgångssteg.
Utgångssteget är den rekommenderade kopplingen från AKM med skillnaden att jag använder AD 8065. AD-kretsarna är dessutom så dc-stabila att signalkondingen på utgången blir överflödig och därför utgår.
btw. som en del säkert redan börjat misstänka så är det här inte en realtdstråd, tyvärr blev jag lite för ivrig att få höra spelaren spela så bilddokumentationen är aningen osammanhängande.
/johannes |
|
|
Bardis
Member
3345 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 17:08:33
|
Snyggt utgångssteg! Finns kopplingen på någon länk? |
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2006/01/24 : 20:52:14
|
Hmmmm kan man få lite info om din lilla klocka som sitter i???? Funderar på att bygga en till min cd snurr men har inte hittat nått vettigt än....
Men lite scheman vore inte dumt på det du bygger. |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/25 : 23:37:56
|
Bardis: tack, kopplingen är som sagt enkel och återfinns i databladet för AKM-kretsen. Schema på hela kopplingen har jag bara handritat i en pappershög någonstans, jag ska leta fram det så snart jag får tillfälle.
Jerico: Klockan är LC-Audios LClock2, en 5ppm-klocka om jag inte minns fel. Schema finn på LC-Audios hemsida; här. Frågan är dock om det är värt besväret att bygga en egen variant av deras tidiga klockor, visserligen innehåller de inte så många komponenter men X03, den senaste, låter så oerhört mycket bättre. (Jag hoppas jag inte tog död på din byggiver)
/johannes |
|
|
nelsson
Member
174 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 00:32:05
|
Som jag skrev tidigare, ivern att få det klart tog överhanden och kamerorna blev stående lite för länge, tyvärr.
Vad som har hänt är att jag har konfigurerat inställningarna för DA-omvandlaren på kortet. CKS ställs i 256/128fs, dvs jag talar om för kretsen att sysemklockan är 256x inkommande samplingsfrekvens normalhastighetsläge (och 128x i "double speed") dvs 11,289...MHz. Jag sätter hastigheten till normal, väljer deemphasis off, softmute off och sätter inkommande data till I2S.
Sedan inkoppling, hyfsat korta snören dras från digitalfiltrets hål upp till respektive ingång på kortet och klockan kopplas in direkt vi DA-omvandlaren och signalen skickas därifrån ner i spelaren. Utgångssteget får sig en egen strömförsörjning eftersom det bara inn 15V i spelaren och 8065-orna inte ska ha mer än 12V. Det blir en enkel oreglerad lösning om än med schottkydioder.
Allting inkopplat
På bilderna syns en trevlig funktion som Marantzen har och som jag utnyttjar, nämligen en 10KOhms Alps motorpot. Jag kopplar den så at den ligger som en passiv volymreglering till ett separat par utgångar. Perfekt för en minimalistisk uppställning (om nu en 15kg CD kan ses som minimalistisk i något sammanhang).
OK, provkörning...
...det lyser, den har hittat skivan.
Och mer än så faktiskt, den spelar på första försöket och det med besked. Ljudet är öppet och engagerande med en väl sammanhållen ljudbild. Det har blivit en helt annan spelare. Visst finns det ännu fler förbättringar av större och mindre slag man kan göra, men i det skick den är i nu låter den ändå mycket tillfredställande. Klockan hör till det som skulle göra störst nytta att gå vidare med, det är lite dålig styr på detaljer och vissa diskantljud är nära att bli tröttande. Sedan strömförsörjning, utgångssteg (Zapfilter eller kanske rör?).
Nu har min bror fått tillbaka sin CD och han är så vitt jag vet nöjd för stunden.
Jag har gjort motsvarande operation tidigare med början i min egen Pioneerspelare. De andra som modifierats har också hittills varit Pioneer och även om jag har räknat med att det skulle fungera även i andra spelare så är det alltid roligt att se att det fungerar i verkligheten.
Jag avslutar med en bild på HiFi-hunden
(det spelades dock ingen musik vid fototillfället)
/johannes |
Edited by - nelsson on 2006/01/26 00:49:32 |
|
|
Örjan
Member
98 Posts |
Posted - 2006/01/26 : 11:09:58
|
Jag är helt säker på att klockan är en Lclock C2 som alltså har 2 ppms noggrannhet. Det syns på den extra trimkondensatorn som sitter på kortet och enligt schemat endast finns på C2. Kristallen är på 5 ppm men kretsen är trimmad till 2 ppm. Örjan |
Mac Mini,Chord Mojo, Edison Triod, Transcriptor Saturn (vinyl) Snell EIII och EIV |
|
|
TorminaTor
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2006/02/04 : 19:01:16
|
Den där cdn står hemma hos mig nu och jag kan ju bara säga att det låter riktigt bra.
Bra jobbat! |
|
|
|
Topic |
|