HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 passiv eller aktiv?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/22 :  01:33:23  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
SUB

om man nu måste han en--vad ska man välja?

vem kan hjälpa till att reda ut detta?

Zory
Polen

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/23 :  22:39:04  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
OK!
Om ingen annan känner sig manad att svara så kan väl jag bidra med några synpunkter.

I och med att du skriver SUB så antar jag att du vill dela vid 80hz eller där omkring? Korrekt?

Då kör vi!
Om du redan har ett aktivt filter, ex. subutgången i en hemmabioförstärkare, och ett separat slutsteg så är passiv sub ett utmärkt alternativ, i alla andra fall vill jag rekommendera den aktiva då den har detta inbyggt.

Med alla (vad jag känner till) aktiva subbar så kan delningsfrekvens och volym justeras. Fasen är även justerbar, 0 eller 180 grader i de enklaste till steglöst mellan 0 - 180 grader i de mer påkostade. Med fasen så justerar du så ljudet når lyssnaren vid samma tidpunkt från huvudhögtalare och sub, ljudet kommer i fas. Egentligen samma sak som när man ställer in avstånden till de olika högtalarna i ett hemmabiosystem

En annan sak, i de flesta (för att inte säga alla) rum, så är det bättre med två eller fler subbar korrekt uppställda och injusterade för att reducera problemet med stående vågor.

Hoppas detta var till lite hjälp...

Någon som känner för att fylla på med mer info

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Pelle
Member

417 Posts

Posted - 2006/01/24 :  14:25:52  Show Profile Send Pelle a Private Message  Reply

Amatören skrev: "Med fasen så justerar du så ljudet når lyssnaren vid samma tidpunkt från huvudhögtalare och sub, ljudet kommer i fas. Egentligen samma sak som när man ställer in avstånden till de olika högtalarna i ett hemmabiosystem."

Nja, det är inte samma sak. Avstånden till högtalarna ställer man in med tidskompensering inte fasjustering.


[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare]
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/24 :  17:29:04  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


tack ni kunniga hjälpare!

saken e den att i detta fall e det frågan om ett litet rum, aningen för litet egentligen

jag vill ha bra SACD ljud ingen bio alls

biobuller e det värsta jag vet
komponenterna e mycket bra, förstärkaren e en sony i ES serien

Om man bara begriper sig på fjärren finns oändliga inställnings- och kalibreringsmöjligheter

det här med "klang" hos högtalare--e det ö h t relevant för min sub fråga?

i grundupplägget e det fråga om 2 frontar JBL Control 5 Professional med bra omfång. 2 andra JBL Control 23 Professional får ta de andra två huvudkanalerna Dessa är de minsta i högtalarserien, men väldigt kompetenta, särsk i relation till det lilla formatet och väldigt medvetet konstruerade Placeringen av dessa är inte helt optimal--de är varken bakre- eller sidohögtalare utan något mitt emellan

JBL subbar e jättestora och dyra

Men faktum är att konstellationen måste kompletteras med något som bättre återger det låga basregistret

Jag vill ha det med, men inte på ett påträngande vis

Förstärkaren medger anslutning av såväl passiv som aktiv sub, men jag har ingen aning om dess filteralternativ

Jag har experimenterat både med och utan center utan att bli helt nöjd

Kanske det också inverkar här? Centern är en bra JBL center fast inte helt ny Den kommer ur ett kvalificerat hembiosystem eftersom Control-serien inte har någon center vad jag vet

Mycket tacksam för råd om vad som e bäst här

stefan

Zory
Polen
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:15:01  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Hmmm, litet rum, mer Hifi-bas än bio-bas, "billig", denna kanske är ett aternativ:

http://www.audiopro.se/products/subwoofers/sub_ace-bass2.asp

Har inte hört den själv men den har fått skaplig kritik i div. tester.

Hittar inga data på dina JBL men om frontarna är fullregisters (kan återge bas under ca. 30-40Hz), kolla så att de är ställda på "large" i högtalatsetupen i förstärkaren, annars så klipper den allt under 80Hz.

Vad gäller center, prova att köra utan! Musik funkar för det mesta bäst utan center (tycker jag).

I övrigt så gäller de vanliga tipsen om att prova att flytta högtalarna framåt/bakåt/utåt/inåt då rummet kan ställa till det med stående vågor mm.

Pelle:
Är inte fasförskjutning = tidsförskjutning
Fasjustering är väl i praktiken bara en tidskompensering, eller...

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2006/01/25 :  00:27:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message  Reply
beror mycket på frontarna ,,,, jag delar subben vid 50 Hz ...
//w

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2006/01/27 :  20:59:46  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply


Jag har jiddrat fram och tillbaka

försökt kombinera JBL med Swans etc

Nu får det bli JBL Pro rakt igenom

Control 5 som front två st

Control 23 som satelliter

Funderar på ytterligare ett par Control eller 23

Frontarna spelar rätt lågt men inte lägsta basregistret

Hur lägger jag till det på smärtfriaste sätt??

Kan man ha bara ett baselement helt naket??

Zory
Polen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000