Author |
Topic |
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2006/01/21 : 23:50:29
|
Häromsistens var jag hemma hos mr. Triatric för att provlyssna mitt IcePower-bygge tillsammans med hans hembygda rör-försteg. Får passa på att tacka för en trevlig eftermiddag/kväll!
Hemma hos mr.Triatric fick jag, förutom rör-försteget, lyssna på hans nya försteg. Det lysstrar till namnet "Päronet" och lät alldeles förträffligt. Cocaburra (stavning?) lystrar det även till... Med mig hem fick jag, till låns, nämnda försteg baserat på rör! Nu har jag ikväll satt mig ner och lyssnat och jämfört!
Så! I ena ringhörnan finner vi Yamaha DSP-E800, en "bio"-påhängsförstärkare som jag använder som försteg. I den andra hörnan har vi utmanaren. Utmanaren saknar namn (har du något namn på din skapelse mr. Triatric). Men som redan har nämnts så är det ett försteg med rör. Snyggt och prydligt inbyggt i en stilren låda.
Kringutrustning: CD: Denon DVD-3910. Slutsteg: Ice Power 500A (Tidtjak-clon). Högtalare: Monitor Audio GR20.
Under testet slank, bland annat, följande artister igenom: Tracy Chapman, Cajsa Stina, Freddie Wadling och Eva Cassidy.
Skillnader då? Fanns det några? Jodå, det fanns det nog. Det som jag fastnade för med rören var att dom har en liten extra dos värme. Dom mejslar också ut detaljer på ett härligt sätt! Djupet i ljudbilden upplevde jag också som lite djupare. Inte nödvändigtvis bättre, men lite djupare. Yamahan upplevde jag som lite bredare. Allt som allt är det svårt att sätta fingret på skillnader. Nivåkalibreringen var ju på en höft också Men bra, det lät det iaf!
Mr. Triatric, du får gärna fylla i mer information om dina prylar! Jag kan ju ha missat eller förväxlat något också |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 12:37:13
|
Oj, jag hade helt missat denna recension.. *skäms*
Ja, mitt rörförsteg är ju enklaste formen av SRPP-steg med NOS Telefunken E88CC, i övrigt så finns det inget speciellt exotiskt i försteget, inga Mcap kondingar eller lundahltransformatorer direkt, men det skall väl till att uppgraderas nångång när andan faller på, det är ju trots allt en prototyp Nånting som jag har reagerat påmed mitt försteg, precis som jag tror Piggen märkte är att ljudbilden är en gnutta ihopträngd/smal, men jag tror lösningen på problematiken i det här fallet är en högre matningsspänning på anoderna i rören, den är kanske i lägsta laget idag.
edit: detta är en gammal bild, det ser inte riktigt ut såhär inuti försteget idag, men nästan
|
Livet är för kort för mono |
Edited by - mr. Triatic on 2006/02/05 12:38:55 |
|
|
mr. Triatic
Member
1476 Posts |
Posted - 2006/02/05 : 12:41:19
|
Schemat har ni kanske sett förut, men här kommer det igen:
|