Author |
Topic |
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2006/02/25 : 14:16:33
|
Uppdatering.
Inte nöjd med bredisen, saknar siste "toppen" och har ett påträngande lite färgat ljud. Mätning kommer att göras som en snäll forum medlem lovat fixa, för att "se" vad som låter fel. En extra "superdiskant" nåste nog till och en ändring i notchfiltert om det nu går att lösa på detta vis.
I dagsläget har jag en riktig "labbuske" om använder elektronikspråk.
Lådan från mitt TB bygge http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26518 placerad upp och ner på en liggandes HiVi/Dayton låda som i sin tur ligger på en SLS 12" sublåda där TB871s + Dayton 5 1/4" + SLS 12" används (bild kommer). I dagsläget låter 871s betydligt bättre än HiVi bredisen och TB:n har faktiskt en klart godkänd diskant där HiVi:n saknar luft.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
boobs
Starting Member
25 Posts |
Posted - 2008/09/04 : 19:14:56
|
Drar upp en gammal tråd om det går bra :) Ja detta var ju ett lite skumt fel på dessa element. Hur har det gått? Någon lösning heller har du haft dom som dom är? Skulle vara kul att höra fortsättningen ;) |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 13:58:38
|
Vad precis denna tråd vaknat till liv!
Projektet har i stort sett legat i träda då jag kört med Jordans eminenta jr6 bredis. Men vid sista gruppköpet från PE inhandlades 2 olika typer av pytte diskanter som nu faktiskt testas i bla detta bygge! Detta är en 5/8" neodym softdome som pressas på plats.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
Edited by - cittroman on 2008/09/08 20:35:39 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/09/07 : 14:03:11
|
Har även testat HiVi elementen i MTM config med en 3/4" neodym softdome från gruppköpet.
|
|
Edited by - cittroman on 2008/09/08 20:35:15 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2008/09/08 : 23:22:23
|
Först så delade jag 5/8" och HiVi:n vid 3500 Hz som hade funkat bra när jag testade 3/4" och 2st HiVi i MTM men det lät inget vidare troligtvis är det gränsfall för 5/8".
Nu kör jag 5000 Hz och då låter det betydligt bättre, men nu ligger man nära HiVin:s uppbrytningar istället.
|
|
|
|
Topic |
|