Nu kör vi igång med ett högtalarygge i lågbudgetklassen.
Röret är en egen kavitet i lådan.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Så här ser baffeln ut och som synes inträffade en incident som knäckte den en aning. Men det kommer att bli bra ändå.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Så gott som i realtid ja. Lite eftersläp är det. Fräsningen av baffeln gjordes för ngn dag sedan. Limning av baffel lite tidigare under dagen.
Lådorna i basutförande lös baffel utan hål är utförda av en forum medlem, skäll inte på mig om den knäckta baffeln jag lovar att det knappt konner att synas
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Nu skall baffeln på, svarta geggan är det bästa som uppfunnits men fastnar överallt, även där det ej skall vara.
Mycket lim skall det vara.
Lite extra spänning på baffeln.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
quote:lådorna är på g ser jag kul, koppla nu så får du koppla av framför senare
Japp nu är dom på G, såg du knäcken på baffeln.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Det jobbiga med små element är att blir så nedrans trångt, tight mellan ytterdia och håldia.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Det är Casco marin och teknik. Fäster på allt och är bensin och oljebeständigt. Jag har lagat en hydraulslang på min cittra med den "smeten", blir mkt flexibelt. Limmar ngt sagoligt bra, men man kletar altid ned sig när man håller på.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Elementen kommer från gruppköpet hos partsexpress.
HiVi B3S bredbandare
Dayton DA135-8 5-1/4" aluminiumbas
Bredbandaren spelar i en 2,6L sluten kavitet och basarna i en 17L kavitet som är avstämd till 47hz.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
DÄR ser man...viken typ av delningsfilter används? Aktivt?
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
quote:DÄR ser man...viken typ av delningsfilter används? Aktivt?
Aktivt Linkwitz/riley 24db, delning inte riktigt bestämt än kör just nu på den ena lådan delat vid 500hz (från mitt andra lågbugetbygge http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26518)men skall testa lite olika delningar troligtvis neråt 300hz eller ngt lägre.
Har nu bearbetat den andra lådan med 45 graders fräsning av baffel och lite slipning, man blir lite stel om fingrarna när det är -12 grader ute.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Det är efter egen design, har inte lyssnat så mkt än men ljudet kan bli bättre. Skall köra ett tag och låta dom spela till sig innan jag börjar gräva djupare. Sedan kanske en mätning skulle vara bra att göra.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Är det ngn som har åsikter om konstruktionen om jag ngt kan förbättras med hänseende på avstämning, dämpning, volym så kommentera gärna med mkt ris så man kan förbättra.
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Hmm, de där terminalerna såg ju riktigt intressanta ut! Såg att de även hade versioner för montering i förstärkare... Lite sugen på att byta ut terminalerna på mina Silver Nights.
Lycka till med bygget! Det ser onekligen spännande ut!
De Omnibus Dubitandum Est
Min anläggning:
Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos Lumin D2 Accuphase E-460 med AD-20 Respons Grand Artist MC Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata