HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Heureka!! Nej fel... Heruka!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/20 :  21:25:26  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Såja, 5min till utstämpling och imorgon blir det en tur till biltema/jula i halmstad för lite smått&gott. Efter det så börjar det obligatoriska julpysslet i farsans garage/hobbyrum.
Bilder utlovas. (Ville bara vara ute i tid och starta tråden )

God jul alla.
Ken

.....where the music comes to die.

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2005/12/20 :  21:37:55  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Mmmmm.... vad skall du köpa för roliga pryttlar tro

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2005/12/20 :  21:50:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message  Reply
Hmm "biltema/jula" Låter som lite verktyg tycker jag :-)
Sådana där roliga som går på ström :-)))))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:23:22  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Hmmm... Luktar Horn...

Hihi. :)
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:26:19  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hmmm..detta kan nog bli MYCKET intressant...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/21 :  16:13:36  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kul att du kommer igång Kmj efter många turer.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/21 :  16:35:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Japp, nu var det igång men då det är brist på tvingar så blir det sakta limmandes...

Bubbel
Japp, många turer blev det och ett stort tack för alla dem

Nu krånglar uppladdningssidan IGEN! så bilder kommer snarast men en sak bara

Bubbel, ska det verkligen vara så kort utrymme mellan bakstycket och den undre delen av... Fasen.
Stycket som blir bottendelen av utrymmet direkt bakom elementet, hänger du med? Luftgången är bara runt 20-30mm. Ska återkomma med din bokstavskod för den om det verkar konstigt. edit: Mellan E och M.




.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/12/21 17:11:58
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:13:45  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Aha.....zHorn:s Heruka!...dettta kommer jag följa stenhårt..

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/21 17:21:43
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  17:35:30  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jag är "virkes"-analfabet..vad är det för träslag?...å vad är det för element som används?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:10:40  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ohmega
Det är Lauan plywood eller Meranti som det visst också kallas.
Elementen skulle fram till förra veckan bli Audio nirvanas 6,5", ett element som marknadsförs som ett bättre och billigare alternativ till vilket fostexelement som helst. Vilket många verkar ta med en ganska stor näve salt .
Saken är den att AN kostar ganska exakt 1/2 av vad fostexs 168EZ sigma. Men iallafall så fick jag sålt av lite prylar så nu blir det fostex ändå.

Men alla, hur i he***te lyckas ni limma och plugga? Jag vet inte hur många gånger jag borrat om och lagt fanérstycken emellan för att det skiljer en millimeter här och var ...
Chansen är ganska stor att jag blir irriterad på det hela med finishen mot slutet och då spacklar/målar hela skiten svart eller nått.

Bubbel
26mm mellan M och E, kan det stämma?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:21:07  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kmj
quote:
Men alla, hur i he***te lyckas ni limma och plugga? Jag vet inte hur många gånger jag borrat om och lagt fanérstycken emellan för att det skiljer en millimeter här och var ...


Det där har jag också funderat på...


EDIT: Undra om man inte måste fixera bitarna på nåt sätt med tvingar...å sen borra "utifrån" så att säga..

ELLER

Rita upp insidorna på sidoväggarna var/hur skivorna i tunneln skall skall ligga...markera sen lämpliga platser för plugghålen...borra hålen i sidoväggarna inifrån å ut..fixera nu skivan som skall ligga i hornet med hjälp av tvingar..borra sen igen "utifrån".....kan det funka? (Det här var besvärligare än jag trodde)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/21 23:19:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/22 :  00:41:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag förstår exakt vad du menar, utrymmet styrs av mått 2 i och med då den är 25mm så blir det en ökning där och då stämmer ditt mått. Om jag inte ser fel i mina anteckningar så var mitt mått drygt 26mm det beror nog på sågningen.

Plugga är inte så svårt rita först ut var alla bitar skall sitta sedan slår man i spik (tunna) klipper av dem så att tre mm återstår. Därefter trycker man sedan dit rätt bit och vips har du markering på den lösa biten och sidostycket ta bort resterna av spikarna sedan är det bara att borra. Sedan gör man om allt på den andra sidan men glöm inte då att markera med en penna vart de hör hemma och då slipper man svära för att det inte vill gå ihop.

Jag fräste ett spår i sidorna så att jag kunde montera allt utan plugg enkelt och starkt men är lite mer arbetskrävande så man får göra en fräsmall.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/22 :  10:02:33  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Rita upp insidorna på sidoväggarna var/hur skivorna i tunneln skall skall ligga...markera sen lämpliga platser för plugghålen...borra hålen i sidoväggarna inifrån å ut..fixera nu skivan som skall ligga i hornet med hjälp av tvingar..borra sen igen "utifrån".....kan det funka? (Det här var besvärligare än jag trodde)


Du anar inte hur det kan flytta sig. Jag ritade på insidan och borrade, sedan satte jag in märkstift och knackade till. Borrade på kortsidorna på mellanläggen och satte dit, allt funkar väl men ibland så sticker det ut en mm eller nått och ska man slipa ner det så kommer man under fanéret på plywooden. Lauan är kanske betydligt billigare än andra typer men det uttersta lagret är tunt. Borrar man utifrån så måste man ju måla sedan... Vilket det kanske blir ändå. Så ni som funderar på att använda lauan, tänkt på att det inte finns mkt att slipa ner innan det går igenom.

quote:
Plugga är inte så svårt rita först ut var alla bitar skall sitta sedan slår man i spik (tunna) klipper av dem så att tre mm återstår. Därefter trycker man sedan dit rätt bit och vips har du markering på den lösa biten och sidostycket ta bort resterna av spikarna sedan är det bara att borra.


Så var det du gjorde ja. Jag kom på den ljusa tanken att då det finns färdiga stift till det så borde ju detta vara bättre, men icke....

quote:
Jag förstår exakt vad du menar, utrymmet styrs av mått 2 i och med då den är 25mm så blir det en ökning där och då stämmer ditt mått. Om jag inte ser fel i mina anteckningar så var mitt mått drygt 26mm det beror nog på sågningen.

Fint, det var det enda som oroade mig.

Jo, EN sak till. De bitarna på 12mm är ju måttsågade, så är det meningen att man skall lägga dem på plats som de är eller är det inräknat att man kan ta och fasa kanterna så att de passar bättre ihop och ger jämna kanter? (se 1:a bilden, "puckeln" bakom elementet).

Nåja, detta var morgonens inlägg, nu ska jag ut och limma vidare. Jag får nog slipa ganska mkt då träleverantören lyckades såga delarna olika breda, även om det bara slår på en halv mm eller mindre så är det så att det inte går att limma ihop allt utan en massa sandpapper. Jaja, jag håller ju mig sysselsatt iallafall.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/22 :  11:54:32  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
o, EN sak till. De bitarna på 12mm är ju måttsågade, så är det meningen att man skall lägga dem på plats som de är eller är det inräknat att man kan ta och fasa kanterna så att de passar bättre ihop och ger jämna kanter? (se 1:a bilden, "puckeln" bakom elementet).


Du kan gott slipa/hyvla till varje vinkel för det kommer att stämma väl men jag ser ett litet fel på bild 1 det är D som är felmonterad den skall vara framför C och då får du rätt vinkel på "halsen" () och då kan du fixa fasen på bakkanten av C. Det gör att du får rätt vinkel på B och allt blir rätt i hornets viktigaste del.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/22 :  15:12:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Du kan gott slipa/hyvla till varje vinkel för det kommer att stämma väl

Fint, för det är väl måtten i luftgången som är viktigast? För jag har märkt att avstånden inte stämmer riktigt när man kommer längre ner i högtalaren. Men om man bara börjar ovanifrån och går neråt samtidigt som man håller luftgångsmåtten så borde man väl ha ryggen fri, antar jag.
Men om man nu fasar ner C och D så kommer ju detta att ge en större volym direkt bakom elementet, men det kanske är meningen?

quote:
men jag ser ett litet fel på bild 1 det är D som är felmonterad den skall vara framför C och då får du rätt vinkel på "halsen"

Ah, det har jag redan fixat men inte på den bilden


Som ni kan se så passar bitarna inte riktigt ihop längst ner så jag har försökt att hålla viktiga mått och vinklar och sedan bara flyttat så att det blir ett lite större avstånd från golvet och upp till understa 12mm-biten.


Bitarna är förresten bara fästa med lite nubb och inte limmade än. Jag hade tänkt köra det säkert och kolla om nån ser något fel som behöver åtgärdas innan jag limmar ihop sakena.

En lite sämre bild:


.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:28:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Men om man nu fasar ner C och D så kommer ju detta att ge en större volym direkt bakom elementet, men det kanske är meningen?



quote:
för det är väl måtten i luftgången som är viktigast?


Japp!


Nu börjar man känna igen sig .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:20:42  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Där ser du Anders, sakta men säkert så tänds ett litet, litet ljus där uppe .
Då blir det en massa limmandes ikväll och sedan sandpapprande så det går att lägga på sidan.

Men jag måste erkänna att jag är litet sugen att gå ifrån den "vanliga" modellen med lackad och/eller betsad plywood och istället spackla och färga hela lådan t.ex. blanksvart eller nån trevlig billack.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

nilrog
Starting Member

27 Posts

Posted - 2005/12/22 :  18:48:52  Show Profile Send nilrog a Private Message  Reply
Dom där högtalarna känner jag igen
Jag har ett par som står i verkstaden hemma hos mina föräldrar som nästan är färdiga. Bara baffeln och ytbehandlingen som saknas. Men jag minns att det var lite pillrigt att få alla bitarna på plats. Ser dock fram emot att någon gång få börja lyssna på ljudet ut dom.

Ska bli intressant att följa ditt bygge.

Mvh Roger
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/22 :  19:03:58  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Där ser du Anders, sakta men säkert så tänds ett litet, litet ljus där uppe


Någon gång måste det lossna .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/23 :  11:52:24  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Japp, idag har jag förutom ett litet missöde med en hammare och ett pekfínger börjat limma på delarna i luftgången, så det är nu endast två bilar som återstår innan jag kan förlsuta dem. Men det konstiga är att man kan mäta, rita och vara riktigt noggrann när man tvingar dit bitarna och så när man sedan kommer ut efter det att det har torkat så skiljer det likt förb***at några mm mellan de två högtalarna, som tur är är det på ganska oviktiga ställen.

Jag ska sedan kolla lite hur det går att betsa Meranti då detta är ett billigt plyslag (drygt 600:-/platta) och det skulle ju vara synd om en sådan sak som finish kommer ivägen för ett mer utbrett användande. Jag har nämnligen bitar över så det räcker till testbitar OCH ett par hfls1-lådor.

Jo, man kanske skulle ta och beställa elementen med.....

quote:
Dom där högtalarna känner jag igen
Jag har ett par som står i verkstaden hemma hos mina föräldrar som nästan är färdiga

Du har min fulla tillåtelse att kapa tråden och skriva några rader om dem om du känner för

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/23 :  12:18:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Men det konstiga är att man kan mäta, rita och vara riktigt noggrann när man tvingar dit bitarna och så när man sedan kommer ut efter det att det har torkat så skiljer det likt förb***at några mm mellan de två högtalarna, som tur är är det på ganska oviktiga ställen.


Just detta slapp jag när fräsmallen tillverkades, men det går även att tillverka en pluggmall man ritar upp hela hornet och väljer vart man vill ha hålen och borrar och vips har man en mall som fungerar på bägge sidorna.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:17:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag började på ett liknande sätt. Jag ritade ut alla bitar på insidan och borrade ut hål för pluggarna, när jag sedan borrade i 12mm bitarna så gled borret ofta och då blev det snett. Nu gjorde jag helt enkelt så att jag slog i en 3-5 spik längst limytan, nöp av dem och knackade på bitarna tillsammans med lim, det får duga. Det blev bättre men visst, det skiljer ju nån millimeter här och var. Men jag hoppas att t.ex. 5,5mm funkar även om det borde vart närmre 5,1mm.

Nu satte jag dit ett antal 12mm kvartsstavar för att runda till de olika hörnen en aning.




Tro det eller ej men det börjar ju att likna ett horn nu ju
Jag tänkte fyllt tomrummen med blästersand men då jag såg hur lite sand det var i 25kg så blev det polyuretanskum istället.

Åter igen, ser någon nått så säg för fasen till, snart så åker sidan på och då är det ingen återvändå.

Jag tog en liten promenad och knäppte lite bilder så att det inte bara blir garagefoton i tråden




.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/12/23 :  14:48:38  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Vilket kul julpyssel! Ser ju ut att kunna bli en kul högtalare det där. Funderat nått mer på ytfinishen det sista eller?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/23 :  16:53:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Sacke_j
Nja, en bit ligger på provbetsning i garaget och funkar det så blir det bets och lack. Blir det skit av det så finns det ju kompressor och munstycke så man kan ju testa lite med slipbar grundfärg och bilfärg t.ex.
Hur gick du tillväga senast, du spacklade inte hela högtalaren va?

Men kul är det och medan jag väntar på att allt lim ska torka så provade jag Anders pluggning och det gick riktigt smidigt. I brist på annat så slängde jag ihop större delen an en hfls1a, tog knappt en timme ens.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/23 :  17:35:40  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kmj: Tack för att du bjuder oss på ett sånt fint reportage. Man kan ju som åskådare dra stor nytta av att få reda på de besvär å problem samt lösningar dom dyker upp under projektets gång.......vacker omgivning förresten.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2005/12/23 17:36:25
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/12/23 :  17:42:17  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Synd att du inte tog sand för det räcker med en säck från Biltema det blev bara 1 kg kvar så att man kan sanda om det blir halt i vinter ;). Bäst borr till sådant här arbete är rena träborr kallas även pluggborr och det som skiljer dem mot vanliga är att det sitter en liten centrumspets på dem.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000