HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: Guldkorn från Mäster Cees...(550)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/12 :  00:00:14  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Veckans skiva: Cornelis Vreeswijk - Guldkorn från mäster Cees memoarer






Artist: Cornelis Vreeswijk

Titel: Guldkorn från mäster Cees memoarer

Utgivningsår: 1996

Format: CD-album

Skivbolag: Warner

Etikett: Metronome

Katalognummer: 0630-15999-2


Varför välja en av alla dessa samlings-CD:er som finns i parti och minut som Veckans Skiva?

Därför att Cornelis är värd att återupptäcka för oss som var med när det begav sig. Och för att ni som inte var med ska få chansen att upptäcka denna svenska klassiker. Klassisk därför att Cornelis är lika aktuell nu, som när han själv var i elden. Dessutom är Cornelis i original mer njutbar att lyssna på, än de tolkningar som görs av andra artister.



Att jag lade märke till denna samlingsskiva är en ren slump. När sonen plötsligt skulle lära sig dansa vals inför avslutningsbalen i grundskolan, var den enda vals vi i all hast kunde hitta Balladen om Fredrik Åkare och Cecilia Lind på en Cornelis-samling. Samlingen var Guldkorn ur Mäster Cees Memoarer och lånades av ett par kompisar. Efter danskursen blev CD:n stående hemma hos oss och emellanåt avlyssnades den. För varje gång blev den allt bättre.

Jag konstaterade att jag glömt bort hur bra Cornelis var!


Det kostar på att hålla fred, gud vet,
med den som tigger mig att jag skall sjunga,
och smickrar mig inför allmänhet,
men mördar mig i lönndom med sin tunga.
Det kostar på att dricka av hans vin,
med tvekan fattar jag det fyllda glaset,
han skryter med att han betalt kalaset
och kallar mig bakom ryggen för ett svin.
Evert Taube, Sjuttonde balladen, 1 versen


CD:n skulle så småningom återlämnas ocn inför denna tragiska händelse undersöktes alternativen för att köpa egen Cornelis-samling. Jag fann ingen annan som lika koncentrerat innehåller det jag tycker bäst om av Cornelis. De allra flesta spåren vi känner igen finns med. Dessutom är CD:n bra tekniskt; det finns ingenting att anmärka på när det gäller ljudet.

Efter ett tag inhandlades lite fler Cornelis-samlingar: Guldkorn [Samhällskritikern], Guldkorn [En rolig jävel] och Guldkorn [Romantikern]. De innehåller fler spår – även om alla spår på Veckans Skiva inte finns med. I sin helhet tycker jag emellertid inte att de är lika bra, eftersom de inte innehåller den blandning som gör att Cornelis är Cornelis. För det verklige entusiasten finns en stor samlingsbox, Mäster Cees memoarer.


Ty sanningen gör gott, och det är sant
att om i detta land man bryter seden
och inte ständigt kacklar likadant
som alla andra kycklingar i reden
men går sin egen väg med stor besvär,
förgäter fulheten för allt det sköna,
då kacklar alltid någon gammal höna,
hur förfärligt lättsinnig man är.
Evert Taube, Sjuttonde balladen, 3:e versen



Cornelis Vreeswijk var en skarp iaktagare av sin tid. De iakttagelser han gjorde då, känns lika aktuella nu. Ibland till och med ännu mer. Undrar vad han skulle ha att säga om Sverige idag? Den skarpa blicken kombinerade Cornelis med burlesk humor, som vissa idag förmodligen skulle kalla sexistisk, och romantiska texter.

Musiken är arrangerad med medryckande ackompanjemang till Cornelis sång och gittarspel. Jag tycker bäst om Cornelis från skiftet 60- och 70-tal. Kanske beror det på, att han då alltjämt var ung och därför framstår som nydanande och rebellisk. Eller kanske det helt enkelt är så, att han var som bäst då? En sak är säker - Cornelis kan enbart stoppas in i sitt eget fack. Ty alla andra har helt fel form eller är för små.

Sjuttonde balladen är min favorit. Där fann Cornelis mycket av sin tid i Evert Taubes text. En mycket framsynt text och jag uppmanar alla att grunna lite på mina

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/12 00:24:42

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/12 :  23:01:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Kanske dags att införskaffa min första Cornelis Vreeswijk skiva...Detta tillhör ju faktiskt den svenska kulturskatten!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/13 :  01:28:37  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Jag innehar Guldkorn... 1 och 2. Den förra har nästan alla de bästa låtarna*, vilka jag å andra sidan har hört väldigt många gånger vid det här laget. Då kan den senare vara bra som omväxling med svängiga låtar som "Personliga Persson", "Morbror Frans" och "Polaren Per hos det sociala".

Mäster Cees memoarer är mycket trevliga och förtjänar köp. Det gäller bara att bestämma sig för om man vill ha allt eller några av guldkornen.

*Ack, jag önskar att "Incestvisa" funnes med.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:00:27  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Ruggigt billig på cdon också!
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=17769

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/14 :  09:39:28  Show Profile Send Mattias a Private Message

Lite Cornelis går alltid hem, musik som håller i ur och skur. Måste lyssna till Guldkorn ikväll... Vore trevligt att ha hela samlingen Mäster Cees.

/Mattias
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/16 :  11:26:39  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
I kväll, fredagen den 16 december 2005, kommer jag att lotta ut mitt recensionsexemplar av Veckans Skiva. Det sker genom en Röda Tråden Fredagsspecial som startar vid 20-tiden ungefär /ändrade planer -> 18-tiden med första ledtråden. Andra och tredje kommer sedan vid normala tider framåt tio- respektive elvatiden.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/12/16 12:31:08
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/12/16 :  12:42:26  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Ruggigt billig på cdon också!
http://www.cdon.com/product.phtml?prod=17769



49:- var är ju nästan mer än ruggigt billigt!!!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:11:00  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Fick denna skiva idag från just cdon.se. Det är den första Cornelis Vreeswijk skivan i min samling, och jag måste säga att efter att snabbt ha lyssnat igenon några av de låter man känner igen mest så är Cornelis bättre än vad jag hade för mig.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:29:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
niklasmagnus, precis samma intryck som jag fick. Kul att min recension inspirerat till nya upptäckter.

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/12/20 :  22:52:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Det här är en bra skiva!
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2005/12/21 :  16:44:20  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
I kväll, fredagen den 16 december 2005, kommer jag att lotta ut mitt recensionsexemplar av Veckans Skiva

Detta exemplar har anlänt och avlyssnats
Det ÄR en bra skiva,tackar och bockar,hade nog inte köpt den annars och således gått miste om denna lyssningsupplevelse.


Som synes så är jag nu ägare av bit röd tråd,inte vilken tråd som helst tror jag.
Verkar vara en talisman av något slag,laddad med positiv energi.
Voodoo-varning alltsånu blir jag farlig i kommande röda trådar
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/12/21 :  21:19:21  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kul att du gillade den Gus!

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/22 :  23:28:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Cornelis är jättebra! Finns några i samlingen.

För den som vill gå vidare kan jag mycket varmt rekommendera "Live Montmartre Köpenhamn".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000