HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva : Karrin Allyson (548)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/11/28 :  19:00:33  Show Profile Send Mattias a Private Message



Karrin Allyson - Sweet home cockin’


Skivbolag: Concord Jazz
CD: CCD-4592
SACD hybrid: SACD-1010-6
Släppt: 1993


Har glädjen att presentera Karrin Allyson med denna veckas skiva Sweet home cookin’. Min första kontakt med fröken Allyson, var i en skivaffär i Singapore -99. Jag är mycket förtjust i sydamerikansk musik av Antonio Carlos Jobim. När jag klev in i skivaffären spelas just en Jobim låt. Men vem sjunger? Jo, det var ju Karrin, i och för sig en annan skiva än denna skiva, men helt enkelt bara att handla. Sedan dess har jag njutit av vad denne dam åstakommit inom musiken och det är inte lite det.

Detta är hennes andra skiva i ordningen och den bjuder på jazzlåtar i blandat tempo. Ett par av låtarna är ursprungligen Latinamerikanska med samba/bossa. Detta toppas med en härlig blueslåt.

På skivan finns låtar skrivna av storheter som Charles Mingus, Duke Ellington, Cole Porter, och Carlos Antonio Jobim. Karrin Allyson har själv skapat en av låtarna, vilket inte hör till vanligheterna.





Karrin föddes i Great Bend Kansas, uppvuxen i Omaha Nebraska och San Fransisco (Bay area).

Det stod tidigt klart för Karrin att det var inom musiken det skulle satsas. Hon började med pianolektioner inom klassisk musik. Under studietiden sjöng hon folkmusik med gruppen Tomboy. Parallellt med studier på Universitetet i Nebraska sjöng hon på hennes fasters nattklubb i Kansas. Detta kom senare att bli hennes hemmabas. Hennes solokarriär fick en rivstart med låten ”I didnt know about you” som finns med på första skivan med samma namn som kom 1992.

Karrin Allyson är idag en sångfågel med stor repertoar men med jazzen närmast hjärtat.

Hennes band är en sextett bestående av: Pianisten Paul Smith, på gitarr Danny Embrey och Rod Fleeman, basist Bob Bowman och på trummor Todd Strait. Övriga musiker på skivan är piano Alan Broadbent, bas Putter Smith, trummor Sherman Ferguson, tenorsaxofon Bob Cooper, trumpet Randy Sandke.


Låtlista med författare av text och musik inom parentes.

1. One note samba (Antonia Carlos Jobim-Newton Mendonca)
2. I cover the waterfront (John Green-Edward Heyman)
3. Can’t we be friends. (Kay Swift-Paul James).
4. Yeh! Yeh! (Rodgers Grant-Pat Patrick-Jon Hendricks)
5. Goodbye Pork pie hat. (Charles Mingus)
6. No moon at all (Redd Evans- Dvaid Mann)
7. Sweet home cookin’ man (Karrin Allyson)
8. You are too beautiful (Richard Rodgers-Lorenz Hart)
9. Social call (Jon Hendricks-Gigi Gryce)
10. Dindi (Antonio carlos Jobim-Ray Gilbert-Louis Oliveira)
11. In a sentimental mood (Duke Ellington-Irving Mills-Manny Kurtz)
12. I love Paris (Cole Porter)


Svårt att välja ut favoritspåren på denna skiva. Det finns mycket bra på den. Här kommer några:

In a sentimental mode (låt 11), denna härliga och lugna jazzklassiker görs riktigt bra. Underbar musik!
Låtarna skrivna av Jobim, One note samba och Dindi (låt 1 och 10) kommer Karrin helt rätt tycker jag. Håller Jobims musik högt personligt, detta kombinerat med Karrin, ja jag är såld. Kanonspår båda.
Sweet home cookin man (låt 7). En härlig blueslåt med hennes egen prägel. Karrin has skrivit denna själv.
No moon at all (låt 6). En härlig låt, bra drag och trevlig instrumentering bestående av: Piano, gitarr, bas, trummor, tenorsax och trumpet.


En detalj som jag ibland kan tycka är en lite trist är att Karrin har en förmåga att blanda in en del nynnande/trallande, eller sjungade av ”Do ba di ba do……” om ni förstår, detta sker oftast enbart i delar av låtar. Räknade som hastigast och på skivan ifråga är det minst på 8 låtar hon låter så, det är ganska ofta det! Sen är det två sidor på myntet, en del gillar det och andra inte.


<

Edited by - Mattias on 2005/11/29 21:36:35

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/12/02 :  01:08:28  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för en inspirerande recension.
Såg på hennes hemsida att hon gjort minst 9 skivor och erhållit ett par grammys.
Skall man testa denna skivan ? Eller har du någon annan favoritskiva med henne som du tycker man skall börja med om man är relativt obekant med denna genren ?

ps. vad rekommenderar du av Jobim ?

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/12/02 01:09:57
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/02 :  15:37:47  Show Profile Send Mattias a Private Message

Det är helt rätt hal. Karrin har blivit nominerad med två grammys för skivan Ballads remembering John Coltrane från -01. Det finns en del som tycker detta är hennes bästa. Visst det är klart att denna går att lyssna till men jag tycker det finns bättre enligt min smak.

De skivor jag gillar bäst med Karrin är From Paris to Rio (-99)och In Blue (-02). Men Azur Té (-95) och den rescenserade Sweet home cockin´ tycker jag också är bra.

Jobim frågan tar vi senare.

Förresten, tack hal

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/02 :  15:51:56  Show Profile Send Mattias a Private Message


Tittar vi på Karrins diskografi i tidsordning så ser det ut enligt följande.



I didn't know about you -92



Sweet home cockin´ -93



Azur Té -95



Collage -96



Daydream -96



From Paris to Rio -99



Ballads, remembering John Coltrane -01



In Blue från -02



Wild for you -04



/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/12/02 :  16:05:04  Show Profile Send Mattias a Private Message

Som hal skrev är detta totalt 9st album och jag tror det är allt. Några ord om de lite senare skivorna.

From Paris to Rio från -99, en skiva där hon sjunger på portugisiska, franska och engelska. Låtar med härlig samba och bossa. Det är en riktig "Mattiasskiva". Underbar skiva och det är denna som jag lyssnat mest till av Karrin.
In Blue från -02, en härlig skiva i lite bluesig stil. Riktigt bra tycker jag.
Ballads, remembering John Coltrane från -01. Hon har fått två grammynomineringar för denna skiva. På skivan/inspelningen är genomförd med K2 teknik (vad det nu innebär).

Har man ingen skiva med Karrin och är sugen att prova något tycker jag man kan kolla efter: In Blue eller Ballads, remembering John Coltrane. Gillar du Bossa då kan ett hett tips vara From Paris to Rio.

Den senaste skivan Wild for you har jag inte hört än men den finns med i framtida skivinköp

/Mattias
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000