HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hemmabio för under 3000kr!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:25:16  Show Profile Send BosseBula a Private Message
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,735349,00.html

quote:
– Man kan ju i princip lägga hur mycket som helst. Men klarar man av runt 4500– 5000 kronor får man en anläggning som också kan mäta sig med och ersätta stereon, säger Johan Danielsson.




Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:31:20  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
"Det går att köra i 110 med en folka oxå"
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/11/24 :  19:36:31  Show Profile Send Drem a Private Message
Det är för jäkligt när utvecklingen går åt det här hållet. Blev själv omedelbart sur och besviken när jag läste denna och den andra artikeln om att cdskivan nästan är död. Det är så synd så det kommer nästan en tår i ögat.

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/24 :  21:14:36  Show Profile Send ohmega a Private Message
å släpper man ner folkan från ett stup efter ha fyllt den med bly så kan man nog uppnå ännu högre farter ;)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2005/11/24 :  22:07:23  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Skickade precis följande till skribenten...

"Hej Peter!
Jag har sålt stereo mm. i över 6 år...

Citat "– Man kan ju i princip lägga hur mycket som helst. Men klarar man av runt 4500– 5000 kronor får man en anläggning som också kan mäta sig med och ersätta stereon, säger Johan Danielsson."

Jag har inte träffat på en komplett hemmabio (utan bild) under 12000kr som kan mäta sig med en stereo för 5000kr!!! Samt att hemmabion håller kanske i 2 - 4 år om man har tur, stereon kan du behålla i 10 - 15 år...

Blir så less på såkallad "sensations-journalism" När det bara söks läsare, istället för att informera korrekt! Tyvärr så tror alldeles för många människor på det ni skriver, vilket gör att väldigt många vilseleds

Jag hoppas på ett svar, men förväntar mig inte något...

Mvh
Andreas"

Bara att vänta och se, om de är modiga nog att svara..

Mvh
Andreas (jobbar ej längre med stereo...)

Min anläggning
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/11/24 :  23:37:56  Show Profile Send BosseBula a Private Message
Frasseman: Du är en hjälte!

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:13:04  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Frasseman: BRA!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2005/11/25 :  00:54:13  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
"Centrumhögtalare"

Jo, jag tackar jag. Är det sådana där flyglarmstutor?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/25 :  09:40:52  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mitt bidrag blir följande:
quote:
peter.pettersson@aftonbladet.se

Hej Peter,

Det är med sorg i ögat jag läser hur gemene man skall bli övertygad om att hemmabioanläggningen för 3000kr är jyste. När artikeln avslutas med att man för 2000kr extra skall erhålla mindre plastiga delar och bättre bas är det spiken i kistan för bra ljud hemma.

Källan till artikeln är alltså On Off, Siba och Expert?
Borde ni inte - i journalistikens namn - gått också till seriösa hifi- och hemmabiohandlare och testat, utöver krämarna på ON OFF, Siba och Expert? Dessa butiker säljer ju vad skit som helst som kommer in på pallarna.

Ni på Aftonbladet har tagit ett par steg in i en ond cirkel. En ond cirkel som sedan en tid tillbaka tagit en bestämd och fast riktning nedåt; det är en ond nedåtgående spiral!

Visste ni att musiken produceras/spelas in på cdskivor men utnyttjar endast ca 15% av cdmediets kvalitetskapacitet (obs: inte kvantitet, utan kvalitet, slå upp ordet om du är osäker).

Till slut vill jag påminna om att detta handlar om musik och film! Konst! Dagens nonchalans mot musik och film är beklämmande och tragisk. Nu har jag läst att Aftonbladet hjälper till att skjuta musikernas äkthet, nerv och själ utöver klippan, ner i avgrunden.

Hälsningar
// Pär Engelholm



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/25 :  11:14:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja det är ju sorgligt det här när tidningar skall testat eller skriva om sådant som de varken kan eller egentligen har något intresse av att belysa heller, för att inte tala om de sk inredningsprogram där det av någon anledning skall förekomma en stereoanläggning men som inte pg a inredningsproffsen placeras så att möjligheten att få något som helst utbyte av musiken uppnås.

Men det sämsta är ju ändå som vi talat om tidigare den undermåliga produktionen av cdmediat numera. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/11/25 :  12:10:31  Show Profile Send overhang a Private Message
Jag satt för några år sedan och blädrade i en inredningstidning och fann en artikel om hur man skulle göra för att "gömma sin stereo". Bland alla tokigheter de föreslog mins jag följande.
-Stänga in allt i ett skåp, om man ville spela högt kunde man öppna dörrarna lite på glänt.
-Stapla högtalarna på varandra och ställa dom i ett hörn.
-Gömma högtalarna bakom soffan.
-Sy ett eget tyg överdrag och dra på högtalarna så att de ser ut som pidestaler, snacka om beslöjad diskant.

Det kommer gång på gång tokiga tips om vilken billig multipryl från siba för 1999:- som skall revolutionera din musik, film etc upplevelse.

Undrar vad folk skulle säga om hifitidningar började ge tips om tex; hur du deklarerar på det mest väljudande sättet.
eller varför inte;
När du ändån akustikbehandlar lyssningsrummet, varför inte omdänera grunden? och annat som de "verkligen" vet något om.

Det värsta är väll tyvär att väldigt många tror på dessa "saningar".
Man kanske skulle se till att få med en seriös Hifi/hemmabio bilaga i gratistidningarna där folk upplyses i stället för att ledas ner i missljudets hemska förfall.

/Patrik


CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/25 :  13:56:59  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Räkna kan de inte heller göra...

quote:
De testade anläggningarna har alla fem högtalare. En centrumhögtalare, två fronthögtalare, två bakre högtalare och en subwoofer för basåtergivningen.
(Kursiv markering av mig)

Jag får det till sex högtalare.

(edit: Och jag klarar inte att trycka på rätt tangenter på tangentbordet)

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/11/25 13:58:04
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/11/25 :  18:02:54  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
När skrv en kvällstidning något som var väl undersökt och initierat senast? Det är ju bara skvallerpress idag. Jag köper ALDRIG kvällstidningar och bryr mig inte ett dugg om vad dom skriver om.
Trovärdigheten = "0" Zero!

jag läste dock länken och skickade följande mail:

Hej!"

Jag brukar normalt inte läsa skvallerpress. (läs kvällstidningar), men några vänner på ett HiFi forum länkade till din artikel.
Jag måste nog tillstå att det jag läste var nog det mest oinitierade skräp jag läst på länge. har du överhuvudtaget brytt dig om
att lyfta dig från stolen och försöka ta reda på vad det finns för alternativ på marknaden, utanför stormarknadsvärlden?
Uppenbarligen inte! gör ett nytt försök, besök en seriös HiFi eller Hemmabio handlare, och spela t.ex en CD som åtminstone
försöker att utnyttja formatet. och LYSSNA, du kommer att upptäcka en helt ny värld, utanför mp3, du har inte en susning om vad du
missar."

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/11/26 :  22:35:50  Show Profile Send ILLY a Private Message
Det råder inget tvivel om att artikeln i sig är tragisk. Det tänker jag inte kommentera.

Mina funderingar går snarare kring följande ämne:
Gör artikeln någon skada? Hur många utanför vår värld är det som faktiskt är intresserade av att stänga av teven, lägga allt annat åt sidan och bara sätta sig ner och lyssna på en skiva? Som är kapabla att ta till sig känslan och stämningen som finns i musiken? Jag börjar mer och mer tro att folk i allmänhet inte är intresserade av musik. Visst, de vill ha något att lyssna på medan de diskar och städar. Som alternativ till tystnaden eller oväsen från grannar, trafik och annat oljud. Men är de egentligen intresserade av att gå djupare in i musikens själ än så?

Jag tvivlar. Jag börjar mer och mer tro de verkligt musikintresserade förr eller senare börjar söka efter bättre återgivning. Vi vet att det finns dimensioner och nyanser när vi hör levande musik som saknas i en ordinär microanläggning. Vi vet av erfarenhet att de finns där i högre utsträckning genom en komponentstereo för 5000:-. Rätt som det är går vi förbi en hifiaffär, sneglar in och ser att de säljer ljudanläggningar för 20 000:- och mer. Det är då vi ställer oss själva frågan "kan jag återskapa ännu mera känsla genom en sådan anläggning?". Vi går in och ber att få höra en skiva, sätter oss i fåtöljen och konstaterar att så är fallet. Med råge! Är man väl där så är man fast, det finns ingen återvändo.

Vad jag vill ha sagt är följande: Folk är inte dumma. Vet vi vad vi söker så finner vi det till slut, på ett eller annat sätt. Var och en lägger sina pengar på det njutningsmedel som passar deras sinnen bäst. Jag tror inte att god återgivning föder musikälskare, jag tror att musikälskare söker god återgivning. Om man bara har sin anläggning till bakgrundslyssning och saknar djupare musikintresse så ser jag ingen anledning till att äga något annat än en stormarknadsanläggning, man kommer ändå inte att uppleva skillnaden.

Jag kan inte se något behov av audiofila missionärer och korståg i hifins ädla namn. De som upplever själslig njutning när de lyssnar på musik kommer att hitta fram ändå.

Så frågan lyder än en gång: Gör artikeln någon skada? Jag tror inte det. De initierade vet att den är fylld av osanning och behöver således inte ta till sig. De ointresserade saknar behov av något dyrare och de kan gott gömma undan sina plastburkar, om de tycker de är fula och låter likadant var de än står.

Trångsynt och fördomsfullt? Tja kanske, avgör själv. Jag talar utifrån egna iakttagelser och teorier.

edit: stavning

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2005/11/27 20:35:28
Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2005/11/26 :  23:23:45  Show Profile Send jerico a Private Message
Jag tycker inte att den artikeln var sämre eller fylld av mer osanning än det brukar vara i kvälls press... Min kvinna har en billig "skit" "hemma bio" tjohoo hemma hon köpt på ica maxi för 1K:- och det låter ju inte som hemma men det låter klart värt 1K eftersom DVDn ingivk i priset. Visst man saknar ju en massa detaljer osv osv osv osv men något ska man väl få för ett par K till eller hur? Men visst det beror ju på vad man är ute efter. Är man hemma hos en kamrat som säger sig vara genuint musik intresserad så lider man när man inte finner en anläggning av aktning där hemma. Alla är inte som vi "stollar" här som väljer väl ljud framför allt. Jag kastade ut TVn för att få lite bättre symmetri i rummet. Men hur många vill göra det i dagens sammhälle???? Det som råder är MP3 och rippade DVD filmer man kan tanka ner på DC++ eller från pirat viken...

Man får ju vad man betalar för det är jag helt instäld på. (har antagligen en av de billigaste anläggningarna på forumet men trivs iaf) Men samtidigt hur många är det som sitter på en riktig anläggning hemma? Hur många av era kamrater har en liknande ljud anläggning hemma som ni har? Jag känner en sabla massa som har typ en dator och ett par små plast burkar till högtalare och är nöjda med det. De har ju lyssnat här hemma men de tycker att det kostar mer än det smakar... Smaken är som baken. Det jobbiga är att de inte bryr sig utan vill bara ha nått i bakrunden medans "de diskar eller grannarna stökar". Det vi får inse är att det är inte alla som har våran smak och våra värderingar när det handlar om musik. För övrigt så styr pengar nästan hela livet sa min kvinna nu. Och hon har ganska rätt. Alla kan inte pantsätta ett par takpannor för att få in ett par nya högisar... (hej mayro inget påhopp men jag gillade det uttrycket) De tycker att det låter "bra" med det de har och vad kan vi säga då? Vilken bil är bäst eller vilken stad är bäst att bo i? Få alla på hela jorden att bli sams om det om ni kan! Man får ta och bita i det sura äpplet och inse faktum att vi är ett utdöende släkte!!!

Vi får se om vi kan få EU bidrag för att förhindra våran utrotning!!!

Stora felet i det hela är att de "stora" handlarna (läs siba mm mm mm) Inte har mer än jusst "billigt skit" De har inte en anlägning för 100K + för att visa vad man får för mera pengar eftersom det inte går att sälja en sådan till en medelsvensson utan vidare. Allt handlar om vad de kan sälja FORT!!! Visst är det tråkigt att det inte finns en BRA referens på dessa ställen men vad kan vi göra? Någon som vill ta jobb på tex siba och snacka om vad man kan få hos engelholms audio om man betalar lite mera och få kicken eftersom han skickar eventuella kunder till en konkurent? Vi får nog ge oss till tåls och bara ge lite vinkar åt folk i våran närhet vad man ska leta efter och vad man ska passa sig för.

Tack för mig. Nu har jag varit långrandig!

/J

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/29 :  00:27:32  Show Profile Send Calle G a Private Message
quote:
Hej!"

Jag brukar normalt inte läsa skvallerpress. (läs kvällstidningar), men några vänner på ett HiFi forum länkade till din artikel.
Jag måste nog tillstå att det jag läste var nog det mest oinitierade skräp jag läst på länge. har du överhuvudtaget brytt dig om
att lyfta dig från stolen och försöka ta reda på vad det finns för alternativ på marknaden, utanför stormarknadsvärlden?
Uppenbarligen inte! gör ett nytt försök, besök en seriös HiFi eller Hemmabio handlare, och spela t.ex en CD som åtminstone
försöker att utnyttja formatet. och LYSSNA, du kommer att upptäcka en helt ny värld, utanför mp3, du har inte en susning om vad du
missar."



Den typen av respons lär inte göra situationen bättre, inte heller att insinuera att journalisten inte kan skilja på kvalitet och kvantitet. Visst är artikeln trams men det är väl å andra sidan det mesta i kvällspressen? Och hur stor del av tidningens målgrupp har lust att köpa nätsladdar för månadens matbudget?

Jag tvivlar starkt på att Aftonbladets skribent känner ett kraftigt sug efter att stilla sin nyfikenhet när det gäller så kallad seriös hifi efter dessa påhopp. Lite nyansering och verklighetsinsikt skulle nog inte skada om budskapet ska nå fram (och nå fram måste det ju!)
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/29 :  01:17:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Nån som har fått nåt svar ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/11/29 :  07:21:37  Show Profile Send Calle G a Private Message
Vore det inte intressant att bjuda in nån reporter (eller Sverker!) till lyssning hos Sladd för att använda kvällspressen i rätt syfte? "Stora musikbolag förstör ljudet" eller "Vilka skivbolag luras mest? Expressen har listan"
Rätt skött borde det kunna få opinionen att svänga lite snyggt och prydligt från konsumenterna....
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000