HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fullregisters dipoler *spelar*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:42:42  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mega högt har jag spelat ett par gånger=) Gillar de elementen, spelar både djupt o rent.

"H-baffeln" är 40cm djup, så från framsida till baksida blir det ca 3+19+40+19+3=84cm. Det är drygt 3cm från elementets kant till baffelkanten, därav 3:an i beräkningen.


Jag bör alltså lägga in att filtret ska höja med 6db/okt från 100hz med de baffelmåtten?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/11/15 20:48:56
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/11/15 :  20:59:23  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det är halva våglängden som avgör var dipolkorrigeringen skall börja, du får dubbla frekvensen i beräkningen. ESL vet detta men han skrev väl fel.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:06:10  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Mao ska jag i så fall kompensera från 200hz?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:21:40  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Mayday: Dom blev ju kanon! Grattis! Jag hörde dessa basar hos Esl för några dagar sedan, dom är ett riktigt kap, ska nog byta mina mot dessa vid nästa gruppköp från partsexpressen.

/J
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/15 :  21:26:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
U1: Tackar! Jag är mkt nöjd. Men det kanske finns mer att hämta om jag justerar filtret... som det e nu kompenserar jag från 50hz, men bas kanalerna står 12db högre än övriga register, om jag kompenserar tidigare kanske jag kan sänka dem till samma nivå... Det kanske blir ännu bättre?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/16 :  14:23:17  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Nu kompenserar jag från 150hz, och har bara baskanalerna höjda 6db, men det beror mkt på att det slutsteget jag driver basarna med kräver högre insignal för att spela lika högt som det andra.
Om jag inte är helt ute o seglar har basen blivit lite snabbare o tightare än innan.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:20:34  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Testar idag med dipolkompensering från 200hz samt baskanalerna endast höjda 4db, vet inte riktigt om jag föredrar det såhär men jag tror det.
Med ett annat slutsteg till basarna så småningom så kommer jag inte att behöva ha baskanalerna höjda alls om jag kompenserar från 200hz.
Ska spela lite olika musik med de inställningar jag har nu och försöka bilda mig en uppfattning, men jag tror redan nu att det blev lite bättre. Så stort tack till ESL för råden!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:35:57  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Testa att dipolkompensera med samma q som elementen faller

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/11/17 :  15:52:54  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply
Det är inte helt lätt att räkna ut kortslutningen.
Man kan inte bara räkna längden runt baffeln.

Jag har räknat ett antal gånger och mätt för att gämföra.
Man bör absolut räkna på största måttet och då också ta med
hela baffeln dvs allt som kan räknas som baffel. Eventuell
baslåda skall ingå i baffelmåttet har man något annat intill
baffeln skall det också ingå osv.

Om det är 1m från golv till dipolens topp skall man räkna
340/1=340hz. Eftersom dipolen står på golvet kommer
elemetet se en större baffel än vad det är så räkna med
att kortslutningen (som sällan syns på mätningar) hamnar
runt 200-280hz (på mitt antagande att den är 1m hög).

Måttet runt dipolen var 0,85m dvs 340/0,85= 400 hz. Just där
kan man förvänta sig en liten svacka som kan vara svår att se på
mätningar. Ibland blir det en svacka mellan nedre kortslutningen
och den övre pga en fallande längdändring över kanten.

Ovanstående gäller vid symetrisk placering av elementen.
Som esl skriver måste du kanske komensera mellanregitret
också. Då är det från 400hz som gäller. Å andra sidan kan det
bli ljudligt bra med denna "BBC"-dip som sådan svacka kallas för
utan kompensering från 400hz.

Akustisk kortslutning ger ofta en mycket skarp pik neråt. För
att se den på mätningar bör man svepa med en sinuston runt
den tänkta frekvensen. Den syns bara om elementen är helt
symetriskt placerade. Minsta möjliga osymetri och piken är
borta.


Edited by - linnar on 2005/11/17 16:00:29
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:08:23  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Testat mig fram lite idag....
Tycker nog att den inställning som låtit bäst hittills har varit:
Dipolkompensering från 300hz, och 0dB gain på baskanalerna o övriga register.
Så anledningen till att jag fått ha gain på baskanalerna är att jag inte kompenserat tillräckligt tidigt förut?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:17:53  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vad delar du med och hur gör du kompenseringen? Hur mycket har du kompenserat med och var som max?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:22:31  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag e inte så haj på behringern, men jag delar basen vid 200hz Butherworth 24db/okt.
Kompenserar med eq, LP 6dB, gain 6dB vid 300hz.
Jag kanske gör helt galet, men det låter bra....
Du har ju samma apparat vemsom, hur har du gjort? Använder du den dynamiska eq:n?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  17:55:28  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Tror jag börjar fatta apparaten nu. Så här ser inställningarna ut nu.
EQ:nr1 6dB vid 200hz 6dB gain, nr2 6db vid 100hz 6dB gain, nr3 6dB vid 50hz 6dB gain, nr4 6dB vid 25hz 6dB gain.
LP på samtliga.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/11/17 18:15:12
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:15:58  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Dipolkompenseringen bör du nog göra vid 20Hz om du vill den skall spela så djupt (basarna).
Kompensera upp den med lika mycket som den faller av med (kolla frekvensgången i databladet) med samma Q-värde som elementen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:26:27  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag kör med lågpass (LP) på behringerns eq, det är bara med bandpassfiltret man kan ställa Q-värde.
som jag ställt det nu blir det ju: +6db vid 200hz, +12db vid 100hz, +18db vid 50hz och +24db vid 25hz. totalt höjer jag alltså med 24dB vid 25hz.(det är väl så man dipolkompenserar va? Annars har jag fått det om bakfoten)
QTS på elementet är 0,65.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:36:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Ändra omgående till bandpass isåfall ;D
vid +23dB så behöver du ge 256ggr mer kraft från slutsteget

(Nu snackar vi basen fortfarande)

sätt bandpass på 0.7 vid 20 hZ och kompensera upp enligt databladet


Det är iaf så jag gör. Och det fungerar bra

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:45:08  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Såhär ser kompenseringen ut om man matar in det jag gjort i programmet till behringern:



Jag ökar alltså med 6dB/okt fr om 200hz om jag fattat det här med oktaver rätt.(En halvering/dubblering av frekvens= en oktav?)

EDIT: Databladet förutsätter ju att elementet sitter i en oändlig baffel, vilket det inte gör.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/11/17 18:54:18
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  18:59:31  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Det gör de i stort sett. Du kan inte se utsläckningen annat än om du mäter eller ev. gör det teoretiskt.

Gör som jag sa :)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  19:18:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Njae, jag håller mig nog till den inställning jag har nu, då det låter bra.
Kompenserar jag bara för frekvensfallet vid 20hz, så har jag ju fortfarande kortslutning eller vad det heter upp till ca 200hz.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:03:29  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
upp till 200 kommer det inte var kortslutning. Då hade du ju inte behövt basen alls eftersom den inte spelat alls.

Okej, du gör som du vill. Men tänk på hur mycket effekt du behöver för att öka med 24dB

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:09:25  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jo det är sant, men varje bas kommer ha 210W/8ohm.(tror inte elementet tål mer än 100W kontin.)
Sen bor jag i lägenhet så att spela sanslöst högt förekommer mkt sällan.
Men både esl o linnar tror jag det var skrev att jag ev t om skulle få kompensera i mellanregistret, och det tar över vid 200hz.
Egentligen vet man för lite om det hela.... Men nu låter det mkt bra iaf, med den kurva på kompenseringen som bilden ovan visar.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:18:46  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Den tål inte 100W i öppen baffel så vitt jag vet.

Men kompenserar du med 24dB så ger du dem 100W när du ger resten av systemet 0,2W (1/512)

Du får kompensera element per element, inte alla tillsammans.


Någon rätta mig om jag har fel.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:26:38  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Du har säkert rätt. Ska testa att ställa så som du gjort och se hur det låter.
Skulle vara mkt tacksam om någon kommer in här o reder ut begreppen för mig, för nu e jag förvirrad...

Edit: angående elementen så är de gjorda att sitta i oändlig baffel, så jag antar att den angivna effekttåligheten avser det.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2005/11/17 20:28:33
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/17 :  20:55:17  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Mayday.. som en kommentar till oändlig baffel så betyder det att du monterar elementet mot ett angränsande rum eller trädgården. Det är skillnad mot dipol där baffeln är mycket liten! Därav dipolkompenseringen (som du inte behöver vid en oändlig baffel).

Nåväl.
Som linnar skriver så kan det låta trevligt med BBC equaliseringen men vill du ha rak frekvensgång så titta på minsta bredden av baffeln och räkna med 1/2 våglängden (tack MatsT..) 200Hz ger en baffelbredd på 0.85 meter.
vid 400 Hz måste du ha en baffell större än 42cm.

Om vi skall bara riktigt petiga med tiondelarna av decibell så får man ett baffelstöd från golvet som linnar skriver och jag har inte räknat med det själv utan tar det som en liten bas "bonus" :-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2005/11/17 :  21:00:52  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Så från 200hz och nedåt behöver jag kompensera med 6dB/okt(85cm från framkant till bakkant på basen)?
Har jag fattat det hela rätt då?
Med den inställning som vemsom rekommenderade tyckte jag att det blev anorektiskt o basfattigt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000