HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: - Tomas Andersson Wij (543)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/10/24 :  10:10:23  Show Profile Send Fisherking a Private Message

De 200 första exemplaren var signerade

Tomas Andersson Wij – Tomas Andersson Wij

Format: CD
Utgivningsår: oktober 2005
Bolag: Universal
Skivnummer: 987 421-2



Tomas Andersson Wij gav för några veckor sedan ut sitt 5:e album. Skivan som är självbetitlad markerade övergången till ett nytt bolag och ny producent. Tomas började sin karriär som musikjournalist men sedan han gav ut sin första skiva Ebeneser (1998) har han legat ganska lågt med det jobbet. Trots att inte den första skivan uppmärksammades så jättemycket fick Tomas chansen att fortsätta utveckla sitt låtskrivande. Redan på den andra skivan Ett slag för dig (2000) visar Tomas kvaliteter som få andra låtskrivare matchar. Genom skivorna Vi är värda så mycket mer (2002) och Blues från Sverige (2004) har han befäst en ställning som en av Sveriges absolut bästa låtskrivare.

Det tänds ett ljus i fönstret när du kommer i allén.
Lille grabben han är vaken trots att timmen är sen.
Och alla somrar de far som en rysning genom dig.
Det är härifrån du kom, det här är sanningen om dig.

Sanningen om dig (2000)





På den nya skivan har Tomas tonat ned de tidigare referenserna till barndomens Fruängen något och försökt inspireras av aktuellare händelser i hans liv. Själv växte jag upp i grannförorten Hägersten och känner så väl igen mig i hans tidigare alster så jag har lite svårare att relatera till det Stockholm han nu beskriver. Barndomen smyger sig dock in här och var så helt främmande är inte texterna.

Jag cyklar på bakdäcket hem under rönnbärshimlen
Dagmammor på balkonger står och röker och ser solen sjunka
Över den lilla skog
Som blev kvar

En hel värld inom mig (2005)



Jag får en känsla när jag lyssnar på skivan att den är något överproducerad. Trummorna och gitarrpåläggen är lite för perfekta och jag får inte samma gåshudskänsla som när Tomas förstärkare strulade på Stora teatern i Göteborg. Tomas pluggade ur och sjöng sista versen rakt ut i mörkret från scenkanten. Helt utan förstärkning! Jag saknar det ögonblicket när allt annat försvinner och Tomas sjunger bara för mig.
Detta är i stort sett det enda minuset jag kan hitta med skivan.
Låtar som Värmlands indianer, Oroshjärta, Första snön är alltid vitast och Res dig upp och gå är bland det bästa som Tomas åstadkommit på skiva, men riktigt ända upp till mästerverket Ett slag för dig når skivan inte (ännu).



En Tomas Andersson Wij skiva lever sitt eget liv så man vet aldrig vart den tar dig när man spelar den. Har du tröttnat på en flåshurtig Winnerbäck eller en trött Lundell är det här skivan för dig. Den kommer att ta dig till ställen där ingen annan artist någonsin varit. En del retar sig på Tomas något högtidliga sångstil men kommer man bara förbi det öppnar sig ett Sverige bara Tomas kan hjälpa dig att hitta. Vill man på allvar uppleva Tomas storhet skall man se honom live. Turnén börjar i morgon så passa på.

Läs mer om skivan, Tomas och turnén på www.tomasanderssonwij.net


Och vi smög över vårt land
Och vi vakade i träden
Vi strök pilarna med gift
Och höll upp fjädrar emot skyn
Vi hade djuren på vår sida
Vi hade solen vi hade månen
Det var ett krig och vi var Värmlands indianer.

Värmlands indianer (2005)




Fisherking lyssnar också på:
Bruce Springsteen - Devils & Dust
Bob Dylan - Blonde on blonde
Ed Harcourt - Here be monsters

Edited by - hal on 2005/10/24 19:16:01

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2005/10/29 :  01:12:13  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Tänkte svara på min egen tråd här då jag precis kommit hem från Tomas konsert i Göteborg.

Jag skrev i recensionen att jag saknade ögonblicket när Tomas sjöng bara för mig. I dag när han solo skulle spela sista låten sträckte ljudkillen fram en kabel till gitarren men Tomas skakade på huvudet och klev sedan fram till scenkanten och levererade en magisk version av "Där får jag andas ut" med allsång och gåshud.

Och tänka sig, det kändes som om Tomas sjöng enbart för mig.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/29 :  10:39:12  Show Profile Send edison a Private Message
Så, dags ge sej iväg för biljett till söndagens Örebrogig då...

Ang skivan så har jag kvar att höra den...fick senast maxbetyget "5 åsnor" i min dagsblaska...av en recensent som uttryckte sin beundran och nästan förvåning över att det enbart kommit höjdarplattor från TAW, en efter en

Har själv inte blivit nåt 100% Wij-fan (typ "han är bästa artisten som finns")
Plattorna (3 finns i hyllan) är för mej lite av doldisar med massa pärlor som liksom glimmar när man putsar dom lite (= läs "spelar plattorna")
Dom ÄR väldigt bra men på ett ganska lågmält vis, svårt beskriva det...dom växer iaf med tiden utan att fördenskull vara svaga från början, ja som sagt svårt få ord på't.
Antar att den nya hamnar i hyllan den med...men först ska den isåfall ligga sej ett tag på spelaren


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/29 10:54:26
Go to Top of Page

Piggen
Member

676 Posts

Posted - 2005/10/29 :  21:37:46  Show Profile Send Piggen a Private Message
Fin recension Fisherking, tack.
Skivan ska nog införskaffas. Gillar dom tidigare!

Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000