HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Fuling bygger Le Monstre
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:30:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply


På första bilden ser vi ett påbörjat chassi med två styckna 50VA 2x10V trafos.
Inte så spännande än så länge, men det kommer mer:



Kylarna kommer från electrokit, egentligen avsedda för en av deras förstärkarbyggsatser men storleken och borrningen passar utmärkt till det här projektet också.
(Byggsatserna som syns i bakgrunden är ett par stabiliserade nätaggregat som inte hört hit...)

Ett gäng kondensatorer (8 x 27000uF + 20 z 2200uF) är införskaffade tillsammans med transistorer och motstånd.
Tyvärr köpte jag surplus så de fyra utgångstransistorerna var av tre olika fabrikat...
Kretskort ska jag etsa ikväll efter egen design.

Nå, vad är det egentligen jag bygger?

http://web.vip.hr/pcb-design.vip/hiraga.html



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/10/22 :  14:46:18  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Sweet.

Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/10/22 :  16:25:54  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
Fler monster åt folket!
jag har ett stereosteg, skulle vilja ha ett till tror jag.
räcker 2*50VA?
jag tror jag har 250VA/ch i mitt och ~100 000uF per kanal.
har inte byggt det själv dock, har egentligen ingen koll mer än att det låter förbaskat bra och blir stekhett :)

ser fram emot fortsättningen på den här tråden!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/22 :  17:57:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Dessa underbara klass A steg!!!

Härligt Fuling, Du har smak!

Håll oss uppdaterade på detta bygge. Mycket bilder!
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:04:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
Underbart!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:31:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för de uppmuntrande inläggen!
Bilder får ni vänta på ett tag för farsan tog med sig sin digitalkamera till Tunisien häromdan, men det finns inte så mycket mer att visa sen senast heller:)
Kretskort etsade jag igår och det gick skapligt bra även om det inte blev vackert. I brist på UV-lampor och liknande finesser målade jag mönstret för hand med nån illaluktande färg som morsan använder när hon målar korgar
Hoppas bara att jag fick till layouten rätt...

Angående nätdelar och värme så vet jag att mitt bygge är lite snålt tilltaget men jag tror det kommer att funka. Jag körde samma trafos i ett par Mini-Alephar en gång i tiden och de klarade av Alepharnas något högre strömförbrukning även om de blev ganska varma.
Kylningen borde räcka till också för +/-12V och ca. 600mA tomgångsström.

Som sagt handlar det här mest om ett "för skojs skull"-projekt, men jag tror att förstärkaren kan passa ganska bra till att driva ett par FE167E i öppna bafflar 200-20 000Hz (Högtalarbygge är på gång det också).
Vad jag läst på andra forum så är basåtergivning inte Monstrets starka sida och det bekymret slipper jag alltså.

Förhoppningsvis hinner jag bestycka och provköra kretskorten de närmaste dagarna, dock måste jag beställa sluttrissor (av samma fabrikat...) från Elfa innan jag monterar ihop det slutgiltigt.

Tänkte försöka få till lite finish på utsidan den här gången, har goda erfarenheter av slipning, polering med Svinto och sen klarlack.
Ett j*vla jobb, men det kan det vara värt!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:05:03  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Ooh, Najs!
Kul å se fler ge sig på detta. Jag påbörjade ett bygge av Monstret för ett tag sedan, finns en tråd om detta här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=38985&SearchTerms=hiraga. Dock så har detta projekt stannat lite av flera anledningar... Det är inte mycket kvar att göra för min del för att få det fungerande. Vad kör du med för transistorer? Ersättning eller orginal? Jag fick tag i orginal Toschiba/Hitachi via Japan Elektronik Center... Tror så här i efterhand att det mest bara va ett jäkla slöseri med tid. Det kan nämligen ta låååång tid för japanerna att skeppa över lite trissor till Svergie...
Ska bli kul att följa ditt bygge! Hoppas att du kan ge mig lite inspiration så att jag får arslet ur vagnen och bygger färdigt mitt steg oxå!

//Gustaf
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:39:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kör med nån blandning av ersättning och original har jag för mig;
2SJ74/2SK170 på ingången, BC550/560 samt BD245/246. Sistnämnda var mitt eget påhitt, men jag ska byta till TIP2955/3055.
Trissorna köpte jag på Bhiab.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2005/10/23 18:46:26
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:21:06  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
men jag ska byta till TIP2955/3055.

Vad är det för fel på anrika TIP-35 och TIP36 ???
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/24 :  09:26:23  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Vad är det för fel på anrika TIP-35 och TIP36 ???


Lågt beta (heter det så, strömförstärkning?) och högt pris.
Inte sååå högt pris kanske, men lite högre än TIP 2955/3055 (som föreslås som ersättare på schemat)

Jag tro att jag har ett par 2955/3055 hemma, i så fall kan jag provköra korten i väntan på att få hem riktiga trissor.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/24 :  11:47:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Denna konstruktion är buslätt att rita om till en Circlotron variant. Då blir det mycket lättare att hitta bra snabba utgångstrissor, då man inte behöver PNP, bara NPN.
Man slipper oxå komplementära J-Fetar i ingångssteget. Det räcker med 2SK170 BL eller V.
Nästa fördel blir att det är lika buslätt att implementera Supersymmetrisk återkoppling vilket oxå gör att förstärkaren blir självjusterande när det gäller DC offset.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/24 :  13:31:20  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Make it happen, Circlo!


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:25:08  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Ursäkta om jag hoppar in med denna info i din tråd Fuling.
Ville bara berätta det om du skulle vara intresserad av en balanserad variation på THE MONSTER.

Några framsteg?
Några nya bilder?
Jag väntar med spänning.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:32:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag kanske uttryckte mig fel, det jag menade är att jag gärna vill se schema på en sådan (circlotron)koppling!

Det som gjorts sen senast är bara lite lödarbete på korten, det fattas några små fjantiga motstånd innan jag kan provköra
Inga fler bilder än, kameran är fortfarande långt borta i fjärran land.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/29 :  16:41:05  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Idag spänningssatte jag den första kanalen!
Inledningsvis hände inte ett smack utom att ingångssteget drog pyttelite ström, för lite för att få utgångssteget att börja dra ström.
Efter lite mätningar och titt på scheman insåg jag att jag använt fel kombination av trnasistorer och motstånd, därav bristen på bias till utgångssteget.
Två motstånd byttes och trimpoten shuntades med ett par extra motstånd för att få ner resistansen, sen hände det saker.
Tomgångsströmmen ligger nu på ca. 0,8A, helt enligt Hiragas originalritningar om jag minns rätt.
Detta med ca. 12,5V (+/0/-), med rätt nätdelar blir matningen aningen lägre.
Jag har än så länge bara provkört några minuter, det blir längre tester ikväll.
Nu har dessutom kameran kommit hem så det blir bilder någon dag!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/29 :  18:35:22  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
NÅGON DAG...?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/10/29 :  19:40:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Nu har dessutom kameran kommit hem så det blir bilder någon dag!

Jag vill se bilder NUUUUU!!!!!!!!!!!!! Snällasnällasnälla med socker å grädde på!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/30 :  12:39:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jahapp, jag har tagit bilder men fanimej att jag får dem att fastna på forumet...



















Jävlar!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/10/30 :  13:04:16  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
uj

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7781 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:21:30  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Eh, jag ber om ursäkt för språket i mitt senaste inlägg, var stressad och blev lite upprörd.
Ska försöka igen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:25:23  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Eftersom Fuling inte får upp några bilder bjuder jag på några från "mitt" bygge.

Den spelar gott i sovrummet med skön musik svävande ur högtalarna.
Först utanpå (den hänger på väggen då jag inte fick plats med den nån annan stans).



Delar av nätdelen.



24 st sådana sörjer för ett glatt liv för steget.
24*27000=648000mikroFarad



och så det lilla förstärkarkortet till vänster



etit: gick inte att skriva mikrotecknet så det blev rätt

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071

Edited by - ud on 2005/10/30 16:29:04
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:27:46  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
kanonsnyggt bygge!
du har inte en över?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:33:08  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Nä den behöver jag själv

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/10/30 :  16:48:36  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
hur varma blir dom flänsarna?
mitt monster blir så varmt att man inte kan hålla fingret på flänsen längre än ett ögonblick, definitivt mindre än 1 sekund. dock har det mycket mindre flänsar. när är det skadligt varmt?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/10/30 :  17:04:39  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
Dom blir bara lagom fingervarma.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/10/30 :  17:06:32  Show Profile Send ud a Private Message  Reply
När jag väl lagt mig tillrätta för natten och lyssnat (somnat till) nån skön platta låter jag den vara igång hela natten och då är den bara ljummen.

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000