HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Pioneer VSX-AX5i mot Denon 3805
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/22 :  13:33:25  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Finns det några erfarenheter?
Hur är ljudet om man sätter Pioneer VSX-AX5i mot Denon 3805?
Användarvänlighet på AX5:an?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:55:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Jag hade valt Pioneeren. Om inte annat för att du får möjlighet till rumskorrigering med denna, samt om du har en dvdspelare med i-link är det helt klart det bästa valet. Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/07 16:56:31
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/08 :  02:45:41  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
3805:an har också rumskorrigering, eller har jag läst helt fel?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/08 :  07:31:44  Show Profile  Reply
Måste du köpa dessa äldre modeller? Är inte nya Pioneer AX4 och Denon 3806 intressantare? .. Eller handlar det om begagnatköp?

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/08 :  09:32:23  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Pioneers rumskorrigering är mer avancerad än denons.

Tycker också du ska satsa på deras nya stärkare.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/11/08 :  09:48:29  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Är det inte så att om man har en DVD från Pioneer med I-link, då fungerar det bara ihop med en förstärkare från Pioneer som också har I-link. Vad jag förstår så finns det ännu ingen standard för detta.
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/11/08 :  12:08:58  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Tror mig komma ihåg exempel på minhembio där folk har kopplat ihop Pioneer DVD spelare med Denon Recievrar via i-link utan problem så jag tror nog att det fungerar... iallafall i vissa kombinationer...

Snoop, jag är lite nyfiken på vad som skiljer Pioneers rumskorrigering mot Denons.. vad är det som gör att Pioneers är lite mer avancerad? Fick för mig att korrigeringen var en av de bitarna som var uppdaterad ordentligt på Denon 3806..
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/08 :  13:53:20  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Pioneer ax5an tar och ställer in mycket mer saker än denons 3805. Denon 3806 kan säkert vara bättre det vet jag inte.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/08 :  16:17:54  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Pioneer gör stor sak i sin reklam av att det ljudsystem som konstruerats för deras High End-hemmabioförstärkare AX10i konstruerats i samarbete med Air Studio i Hollywood om jag inte missminner mig, om detta kan vara någon vägledning om vilken du skall välja.Mvh Kristofer

Edited by - whiskyman on 2005/11/08 17:05:17
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/09 :  01:21:20  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Det handlar om begagnat-köp för min del. Budgeten ligger på max 8000:- och för det vill jag en kompetent reciever.
Jag har sneglat en hel del på Yamaha AV-2500, och sedan tillverkningen upphörde har priset i butikerna rasat. Senast jag tittade kunde man få den för 6500.

Hemmabio är mitt största intresse, men HiFi är på uppgående. Numera är jag ägare av HFLS-1 som ska börja konkurrera med Quad 12L. Zalves gamla JM-Lab (JM Lab Chorus 725 och CC700) ligger på inköpslistan också. Denons förförstärkar-del har fått bättre kritik än de flesta andra, så ett par externa ICE-power steg ser jag som en logisk utbyggnad.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2005/11/09 01:26:42
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/09 :  01:40:58  Show Profile  Reply
Måste bara tillägga att om vi pratar 3806 så är den hästlängder före på kallibreringsbiten, den har audessey-kallibrering, läs lite om det på hifiklubben tex :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:22:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja det är alltid givande att läsa generalagentens recensioner av produkter. Det säger ju så mycket ifall de skulle vara negativa annars inte.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/09 :  09:56:16  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Ligger budgeten på max 8000 så har du ju annars Marantz 7500 som är riktigt bra för pengarna.

Tror den kostar 6500kr.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/09 :  17:23:19  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Rekommenderar klart Marantz SR7500. Kostar runt 8000-8500kr i Sverige. Hade den hemma och testade mot H/K AVR 435 och Denon 3806. Överraskande nog vann Marantzen i mitt tycke med en mycket medryckande och musikalisk spelstil som låg långt före Denon:en, Audyssey eller inte. Denon:en lät mycket tunnare och kyligare, dock var den mera öppen och klarare i ljudet än Marantzen. Denon 3806 är ju klart mera avancerad än Marantzen, så gillar man funktioner före välljud, så ska man satsa på 3806:an enligt min EGEN smak. Det slutade med att jag raskt lämnade tillbaka 3806:an,sparade 3500kr och köpte mej en Marantz SR7500. Den står nu och driver mina Audiovector Mi3 med bravur och just nu saknar jag inget i ljudbilden.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/09 :  18:19:24  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
marantzen har mycket mer effekt än denon kan jag intyga.

och som kenneth säger så spelar den otroligt musikaliskt.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio


Edited by - Snoop on 2005/11/09 18:21:39
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/10 :  11:47:54  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Hehe jo Snoop! Min far kom över igår eftermiddag med den nya Phil Collins "First farwell Tour" DVD:n. Vi nådde nog Hifi-nirvana med ett otroligt dynamiskt och vidöppet ljud, kan gå i ed på att jag aldrig hört min anläggning hemma nånsin spelat så bra som den gjorde då. Marantzen var fullkomligt lysande och min far pratade euforiskt om att han bannemej vill köpa en själv NU!

Säger bara: KÖP!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2005/11/10 :  21:20:52  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Jo tack, jag ångrar faktiskt att jag sålde den.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/10 :  22:21:24  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
Air Studios ligger i London.
I-link fungerar oavsett märke, trots att det inte finns någon fastställd standard.
Denon har D-link, som har högre bandbredd än i-link, och är kompatibel med DVD-A och SACD.
Besservisser, javisst!

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/11 :  10:21:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja ha och att Air Studio ligger i London säger vad då? Jag har nämligen för mig att Pioneer ändå trots att det skulle vara en brittisk studio hanvisar till denna i sin reklam. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/11/11 :  11:50:16  Show Profile Send Bubben a Private Message  Reply
quote:
Ja ha och att Air Studio ligger i London säger vad då

Säger absolut ingenting. Men det ökar förståelsen för att den kalibrering som sker av Air Studios inte har så mycket med film att göra som den vanligtvis har om en studio belägen i "film-mecka" sköter de sista detaljerna. Dessutom ska ju rätt vara rätt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/11/11 :  14:03:13  Show Profile Send whiskyman a Private Message  Reply
Ja visst, Det kan ha tolkats som lite surt det jag skrev. Det var dock inte meningen i så fall. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/11/11 :  15:30:20  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Har ni någon bra länk till där det finns jämförelser mellan Marantz och Denon? Först och främst den tekniska biten (finesser), den musikaliska upplevelsen har ni ju redan berättat om...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:34:29  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Denonen är klart mer avancerad med sin hdmi-växel och super rums-eq kör. Men Marantzen har också automatisk setup och etc. Saknar dock också hdmi-växel vilken jag personligen inte hade nån andvändning för.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

mattiasa
Member

584 Posts

Posted - 2005/11/15 :  12:40:23  Show Profile Send mattiasa a Private Message  Reply
Audyssey korrigeringen är troligtvis den mest komplexa korrigeringen på marknaden, utveklad av samma person(er) som utvecklade THX, med en utvecklingsbudget som överstiger alla andra system (statliga bidrag i samband med inblandade unversitet bla). Audyssey korrigerar ljudet i 6-8 positioner, beroende på vilken modell. Inte en placering som MCACC. Fråga mig inte hur det funkar för det förstår jag inte. Jag har sett kurvor på sex placeringar, där de två första placeringarna är riktigt bra, medans de andra fyra är bra, men inte lika bra som de två första.
Jag har funderat på en 3806:a ett bra tag nu, och tvivlar inte en sekund på att den är ett bra val när det gäller hemmabio. När det gäller tvåkanalsljud finns det inte en enda surroundförstärkare som levererar vad man kan önska, därför har jag sedan ett bra tag tillbaka kört med ett externt slutsteg till frontarna.... funkar prima.....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/11/15 :  15:35:37  Show Profile Send KennethS a Private Message  Reply
Testade 3806:an både på demo hos hifiklubben och hemma. Hos dom tyckte jag den verkade trevlig men ganska kall och känslolös i ljudet. Säger som jag sa förut, prioriterar man välljud och vill köra med dom interna slustegen, köper man inte en Denon, då köper man en Marantz SR7500. Det märks vart dom har lagt pengarna om man säger så. Testade Audyssey-systemet på bara 2 högtalare dock, så jag vill inte göra nåt utlåtande om systemet. Men avancerat verkade det. Men Denonen var dock en bit ifrån lika lätt att installera på plats som både H/K.n och Marantz, så där har dom en bit kvar.

Edit:Stavfel

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2005/11/15 15:38:28
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/11/15 :  16:58:56  Show Profile  Reply
whiskyman: Man behöver inte läsa om hur det funkar hos hifiklubben.. läs på audesseys hemsida eller på något annat forum

Sitter själv med en Marantz 7500 kan tilläggas, och den är grym! Har varit sugen att byta den ett tag... men inte nu längre efter att haft en Zell 2-kanalare hemma och jämfört, hörde inga direkta skillnader.
Däremot tror jag starkt på kombinationen med Denon 3806 och separata slutsteg.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000