HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Jem - Finally woken (542)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/17 :  19:21:27  Show Profile Send hal a Private Message

JEM - Finally woken

Utgiven:2005-06-29 (USA mars 2004)
Bolag: ATO Records
Katalognr: 70266-2
Längd: 41.59 min (11 låtar)


Jem Griffith föddes i Cardiff, Wales och fick sitt namn efter Jeromy, en kille hennes mamma hade ett gott öga till under skoltiden. Jem var intresserad av musik och började tidigt att sampla och göra låtar på olika klubbar.
Hennes juridikstudier fick läggas på hyllan när hennes första demo var klar och hon begav sig till London.
Några år med tröstlösa försök att skicka in demos gav inget resultat. Det hela lossnade när hon begav sig till New York och Madonna tog med hennes låt ”Nothing fails” på sin skiva American Life 2002. Efter att medverkat i en populär TV-serie (O.C) som sångerska på ett bröllop kom äntligen genombrottet och hennes debutskiva Finally woken kunde släppas i USA under våren 2004 . Skivan fick ett mycket bra mottagande och sålde väldigt bra.
Jem hade äntligen, efter fyllda trettio, fått sitt stora genombrott.




Finally woken, en skiva som i sina sämsta stunder är mainstream, i sina bästa stunder kreativ och lustfylld. Kanske en blandning av Dido och Orton. Jem har en väldigt behaglig röst som man genast känner att man vill ta till sig.
Jem har skrivit materialet själv och varit medproducent på skivan som lätt kan fastna vid första lyssningen men som samtidigt sticker ut med spännande samplingar.
Första låten They är en riktig skön låt med en märklig insamplad barnkör. Texten handlar om konventioner och regler vi följer slaviskt utan att tänka efter:

Who made up all the rules
We follow them like fools
Believe them to be true
Don´t care to think them through


Come on closer som är andraspåret på skivan beskriver ett intimt kärleksmöte där hon i texten tar hand om sin älskade. En slags följsam trip-hop låt.
Titel-låten Finally woken är väl inte skivans absoluta höjdpunkt men ger en behaglig och trivsam känsla. Inlagt skiv-knaster förgyller låten som avslutas med ett litet klockspel.
Låten Save me gräver riktigt djupt i basen och innehåller riktigt tankeväckande text:

Mirror mirror on the wall
Who´s the dumbest of them all
Insecurities keep growing
Wasted energies are flowing
Anger, pain and sadness beckon
Panic sets in a second
Be aware it´s just your mind
And you can stop it anytime




Ha Ha! Precis när du slappnat av på din förrädiskt behagliga Dido-kudde kommer ett av plattans riktiga höjdpunkter. Låten 24 börjar med en härlig akustisk gitarr som följs av attackerande orientaliska stråkar och bitska distade elgitarrer. Enkel uppbyggnad men ack så häftigt, spelas med fördel riktigt högt. Min läxläsande tonåring får ursäkta. Låten handlar om livet i stort och vad vi hinner med att göra. Själv levde hon i ett slags ingenmansland innan hon nu slog igenom:

And I can´t believe how I´ve been wasting my time


Efter den sorgsna balladen Missing you kommer plattans reggae/bensinfat/kokosnöt-låt: Wish I.
Den hade iallafall det goda med sig att Jem träffade sin livspartner.
I videon till nämnda låt kan man se dom två vänslas i sängen, vilket tydligen gav mersmak...

Jems tre musikfilmer

I de tre musikfilmerna dansar JEM förföriskt i karibien, hon strippar i rymden, och hon badar i poolen.

Låt nummer åtta är en riktigt glad upp-tempo låt som påminner oss om att inte ta livet för allvarligt; It´s just a ride.

Skivan avslutas sedan med tre sköna och lugna låtar som avrundar
skivan på ett behagligt sätt.

Sammanfattningsvis en härlig skiva av en mycket talangfull artist som jag tr

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/10/17 22:17:05

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/17 :  19:32:17  Show Profile Send teflon a Private Message
Jem kom jag i kontakt med när jag följde en numera nerlagd teve-serie från USA. Fixade hem skivan och lyssnar gärna på den ibland. :)
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/10/18 :  01:12:09  Show Profile Send Passerati a Private Message
Störtskönt hörde låten "wish I" när jag var inne i en affär, förra veckan. Funderade vilken artist det handlade om, men personalen visste inte . Så det var alltså Jem , bara att handla in skivan Man blir ju glad i hela kroppen

Nu kommer jag kunna behålla illusionen av sommar och härlig värme hela vintern
Lyssnar man på låten kommer man väl att dra på sig ett par shorts och råka kliva ut i snön hemma i svedala

Hawaii - Aloha, here I come... för med skivan kommer "palmerna" att svänga hemma i svedala

Edited by - Passerati on 2005/10/18 01:29:55
Go to Top of Page

osborne
Member

451 Posts

Posted - 2005/10/18 :  21:21:12  Show Profile Send osborne a Private Message
Jag ville bara säga tack för tipset på en bra skiva. Köpte den idag på jobbet. Jag jobbar på ett av Sveriges största postordeföretag för musik och film.

Mitt musikrum.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44545
Go to Top of Page

andreasmjunstedt
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/10/19 :  21:39:37  Show Profile Send andreasmjunstedt a Private Message
När du skriver veckans skiva, har du då i åtanke att Depeche Mode släpper Playing the angel denna vecka?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/19 :  23:39:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
"Veckans skiva" innebr inte att skivan är släppt denna vecka... Utan en skiva som vi lyfter upp just denna vecka.
Annars skulle det bli jobbigt att ha en "recension klar" på måndagen, om skivan, som "Playing the Angel" släpptes idag.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:46:40  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Teflon;Jem kom jag i kontakt med när jag följde en numera nerlagd teve-serie från USA.
Vilken serie var det ?
quote:
Störtskönt
He, heSkall strax åka till karibien, själv...
quote:
Jag ville bara säga tack för tipset på en bra skiva.

Varsågod, osborne
quote:
När du skriver veckans skiva, har du då i åtanke att Depeche Mode släpper Playing the angel denna vecka?

Precis som Zalve säger, skivan kan vara utgiven för flera år sedan, vi väljer helt enkelt lite olika skivor som vi tycker skall lyftas fram, gamla som nya, helst i olika genrer.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/29 :  09:26:45  Show Profile Send teflon a Private Message
hal: Sorry för ett litet sent svar, men det var en serie med Kelly Osbourne.. laddade hem piloten för att se ifall hon kunde agera bättre än sjunga. ;) "Life As We Know It" hette den iaf.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000