HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Gainclone ombyggt, och ytterligare en GC
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/03 :  07:22:32  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Elfa:

Svalander:

edit:
All kritik är välkommen, är det sått som ni tycker skulle kunna ordnas på ett snyggare sätt så säg bara till. Inte ens fronten är svår att göra om och tar knappt nån tid. Man blir ju lätt blind när man håller på med sin egen sak så andras åsikter är alltid välkomna.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/11/03 08:30:24
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/11/03 :  16:51:27  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Elfas tycker jag är stiligare. De andra ser lite dansband ut ;D

Pulverlacken tyckte jag blev grym.. Fast fronten gillade jag nog inte fullt lika mycket.
En fet alufront eller kanske ett träslag med mycket årdring. mmmm vore läckert till de där kylflänsarna!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/03 :  17:07:49  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
ska kollapå lite olika alternativ, fötterna till apparaten är biltemas guldspikes så kanske blir det guld ändå, vet inte.... beslutsångest :)

Bra kommentarer på fronten, ska först lacka denna jag har och samtidigt göra en likadan fast mindre och kolla resultatet. Duger det inte så byter vi träslag och testar igen. Som tur är så är det bara 4 skruv som behöver lossas för att byta front så det är ju knappast nått blodigt projekt.
Så tack för rådet :), hade knappt tänkt på att byta träslag då jag var insnöad på betsen

Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/11/04 :  22:06:39  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message  Reply
Snyggt bygge!!

quote:
Elfas tycker jag är stiligare. De andra ser lite dansband ut

Bästa jag hört på länge

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/05 :  00:09:38  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Ja..man fårstår ju precis vad som menas

...ärligt talat så delar jag vemsoms åsikt..ska se lite robust å oborstat ut,...eller nåt

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/11/05 :  01:27:19  Show Profile Send sacke_j a Private Message  Reply
Vadå? Är det inte inne med dansband längre!? =)

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/05 :  10:50:55  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
faan, jag var ju inne på de där guldiga tillsammans med guldfötter.....
Men det kanske hade sett bättre ut på ett trevligt rörsteg. Men det är ju inget som säger att man inte kan färga spikesen med så de är svarta. Vi snackar förresten om den översta med 33mm diameter va?

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/05 :  10:55:44  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
http://www.trimlog.se/butik/pdf/trimlog_rattar.pdf
Här fanns ett par till, de tre sista på sida tre. Men de ser ju verkligen ut som plast med.

en till.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/05 :  15:02:23  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Kmj: Följ ditt eget hjärta..det är ju DU som skall leva med steget...jag tror att det kan bli rätt snyggt med mässingsratt också....

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/06 :  19:57:00  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Snyggt bygge!!

Tackar!!

quote:
Kmj: Följ ditt eget hjärta..det är ju DU som skall leva med steget...jag tror att det kan bli rätt snyggt med mässingsratt också....

Jag vet, anledningen att jag tjatar om just det är för att de senaste månaderna har jag varit helt bestämd på "dansband"s modellen. Men jag men nu så känns det lite svårt att motivera.....

Jag hade tänkt skriva runt "motivera 600:- i knappar" men nu när jag kollade igen så hade jag visst sett fel, det var visst "bara" 390:-.
Så det blir nog dansband ändå, om inte så kan jag spara och använda knapparna till annat, det är ju inte så att man har brist på projekt direkt

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:50:17  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Det blev lite pillande idag. Frontarna fick sig en 3-4 lager lack med.

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/07 :  22:02:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Insidan börjar ta form ser jag

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/07 :  23:16:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ohmega
Jäpp, allt utom själva slutstegen har varit färdigt de senaste månaden iallafall. Jag har bara väntat på att jag skulle få metallen fixad och lackad. Så det som ska göras nu är en massa sandpapprande på bakstycket som jag fräste på frihand, fixa en mellanvägg och fästa fronten. Sen ska det ju beställas knappar och flätas EKK till högtalarkablar. Det senare ser jag inte framemot då jag minns hur mina händer kändes efter förra gången. Men med sjysta bananer, gafflar och riktigt stor krympslang så kan det nog bli fint

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/11 :  19:05:10  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ok, dansbandsknapparna och mera guldiga saker anlände igår

Och på begäran så skulle det komma lite bilder på de olika kombinationerna men då bilderna inte blev nått bra så får det vänta tillefter helgen .

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:42:31  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Jaha...lite godisbilder..kommer nog att bli riktigt snyggt det här...vad använder du för trafo å kondingar i nätdelen?

Jag har kollat lite på nätet, frågat folk på forumet mm hur de dimensionerat nätdelarna..kanske jag själv kommer att bygga en GC..får se..

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/11 :  20:54:34  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Ohmega
Jag använder mig av den oreglerade (snubbade, snubberiserade??) nätdelen designad av Carlosfm på Diyaudio.com .

Jag har en av dessa tillsammans med en 300VA 2x24V per kanal. Alla kondensatorer utom de på 10000uF är överskott från Belganet (http://www.bde.se) och de större är också de överskott men från Steve Slater (http://www.apexjr.com). Trafosen är även de överskott/begagnade. Snacka om budgetbygge detta är

Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/11/12 :  03:58:23  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Vänta nu lite..du menar att du använder en 300VA-trafo för TVÅ kanaler va?..ja menar öööö...du bygger ju 4 st slutsteg å skall biampa...lätt hänt att man missförstår...

Edited by - ohmega on 2005/11/12 04:00:29
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/12 :  12:10:56  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nope. Eller jo. Det ser ut som såhär:
brunn-säkring-300VA-Carlos-[höger1 Höger2 parallellt]
brunn-säkring-300VA-Carlos-[vänster1 vänster2 parallellt]

Så två trafos till fyra kanaler. Så som jag brukar skriva så är det inte det minsta konstigt att det kan vara lite luddigt

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:33:27  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Är LM3875:an en stereo-transistor? (Om man nu kan kalla den för det)
I "LM3875_kit-users_guide.pdf" står att man kan bryggkoppla LM3875, men menar dom själva chipet eller 2st. LM3875:or?

/ Nybörjare men nyfiken ;)

Käkar djupbas till frukost.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/12 :  15:40:41  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
3875 och 3886 är mono men 2st går att brygga och/eller parallellkoppla, vad som är bäst beror visst på vilka hörgalare du har. Enligt vissa ska detta dock ge försämrad ljudkvalité, vilket jag inte har en aning om.

4780 är stereo förresten.

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/11/19 :  18:45:27  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Kmj: Vad använder du för volympot?

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/11/20 :  00:10:29  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Neville
Alps RK18
Elfanr: 64-145-02

Sitter för övrigt med VBT silverlod och klåpar ihop slutstegskorten nu men då jag har slarvt bort avbitaren så blir de inte klara idag

Nåja, får köra ut till fynda och lägga ut den enorma summan på 10:- till en ny.

Go to Top of Page

Neville
Member

421 Posts

Posted - 2005/12/01 :  18:54:23  Show Profile Send Neville a Private Message  Reply
Ser fram emot nya bilder och lyssning intryck, vad ska du driva för högtalare?
Har sneglat på den poten också, fick hem mitt Gain Clone kit förra veckan (Rev.3)
Vad har en snubbad nätedel, och vad har den för fördelar igentligen?

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/01 :  22:23:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
quote:
Ser fram emot nya bilder och lyssning intryck,

Påväg, hade lite grejjer som behövdes fixas innan jag kunde gå vidare. Men nu är det bara kabeldragning kvar och nätdelen är i princip färdig så jag återkommer under/efter helgen.

quote:
vad ska du driva för högtalare?

Bi-ampa HFSL-1:orna (hoppas det räcker för att driva dem riktigt) och sedan vad som råkar komma in i vardagsrummet

quote:
Har sneglat på den poten också, fick hem mitt Gain Clone kit förra veckan (Rev.3)

Samma som jag har, hade egentligen rev2 eller nått men då jag samtidigt bygger en till borsan (som blir fasen så mkt snyggare än min tror jag) så skickade jag dem på honom och tog de andra själv så vi båda fick enhetligt. Kan väl knappast vara nån ljudmässig skillnad mellan versionerna?

quote:
Vad har en snubbad nätedel, och vad har den för fördelar igentligen?

Därom tvistar de lärde..... eller rättare sagt, de lärde försöker möta argument som "det låter bra" (nån som känner sig träffad? )
Iallafall så litar jag mer på de lärde så jag skippade vissa bitar jag inte kunde finna och hoppas på det bästa. Med andra ord så har jag inte en sketen aning

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/04 :  18:33:48  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Hej igen, jag har vart lite slö men jag har iallafall lyckats att fixa ihop strömförsörjningen. Jag avsäkrade sekundärerna med en 3A säkring per lindning och de brann ju direkt så ökade till 5A.
Utan last så mätte jag 36VDC så det borde ju vara ok.

Det enda "problemet" är att trafosen ger av ett lågfrekvent brumm. Det rör sig om 2st 300VA 24-0-24V som jag separerat centertappen till 2st sekundärlindningar. De sitter ovanpå varandra monterade med en gängstav från botten, dvs inga slutna loopar.
Nån som vet hur man kan bli av med det?

Edit:
Problem med bilduppladdning, kommer imorgonkväll (måndag)

Edited by - Kmj on 2005/12/04 18:42:20
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000