HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans skiva: Conjure One - Extraordinary...(540)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/03 :  19:42:30  Show Profile Send Roq a Private Message
Conjure one - Extraordinary Ways



Utgivningsår: september 2005
Format: CD
Bolag: Capitol/EMI
Nr.: EMI – 946 - 3375062


Den kanadensisk-födde musikern och producenten Rhys Fulber är för den stora massan inte känd men har man lyssnat på synt- eller industrimusik under 80- och 90-talet så kan man nästan inte ha undgått honom. Som grundare och medlem av flera band i genrerna:
hård industrisynt, ambient och pop samt som producent av andra artister som Megadeath, Mötley Crue, Machine head, YES, Sarah McLachlan och Paradise Lost har han en ganska diger meritlista.
Han har i mina ögon gjort allt från riktig skräpmusik till nästan mästerliga saker.

Ett av de senare projekten heter Conjure One.
Fulber tar numer inte i med hårdhandskarna utan musiken är klart behaglig och publikfriande.
Han själv står för musiken och produktionen och det vokala överlåter han till gästande sångerskor och ibland manliga dito.
Det här är Conjure Ones andra album. Det första kom 2003 och hette just bara Conjure One och innehöll bl.a. några suveräna låtar med Sinead O´Connor och Poe.

Under 90-talet innehöll Fulbers musik en hel del samples från gregorianska hymner (läs starkt Enigma-inspirerat) och senare även utdrag ur afrikanska/arabiska sånger (läs Deep Forest). Det här tycker jag har dröjt kvar allt för länge i hans musik och jag kan tycka att han borde pröva nya grepp.


Mina förväntningar på nya skivan var högt uppskruvade. Det var med en viss besvikelse jag de första dagarna konstaterade att den inte levde upp till mina höga krav. Då tyckte jag den hade ett fåtal riktigt bra låtar och en hel hög ytterst mediokra.
Nu har jag lyssnat på skivan några veckor och det faktum att jag gladeligen slängt på skivan gång efter gång gör att jag har fått omvärdera den en del. Från att ha varit en skiva som jag inte skulle rekommendera har den nu växt till att vara en del av skivsamlingen jag inte vill undvara.

Extraordinary Ways är för det mesta melodiös och välproducerad musik men balanserar ibland på gränsen till det banala och lite ointressanta. T.ex. är några pianoslingor lite väl enkla och sång och melodi engagerar mig inte tillräckligt på några låtar.
I de bästa stunderna sitter allt som en keps och för det mesta är lägstanivån ändå rätt hög.
Rhys gör på denna skiva ett inhopp som sångare på en gammal Buzzcocks-cover: I believe.
Lite vocoder-effekt och vips så låter det helt OK trots att han inte är någon given sångare.

Här finns, tycker jag fyra riktigt bra låtar, samtliga med sång. Två klart ointressanta: en instrumental och en med sång och fyra stycken som jag tycker är godkända och hade jag inte hört musiken förut så hade jag nog varit nöjdare men det är för mycket kopia-på-sig-själv den här gången för att jag ska tycka det är jättebra.


Missa inte den sköna och lite dystert klagande, återkommande gitarrslingan i den f.ö. rätt banala låten Forever Lost som med sina småfeta syntbasslingor växer med tiden och är nu en av de klara favoriterna.
Inte heller titelspåret och One Word, båda med Poe på sång går av för hackor – glädjande bra!

/Roq

http://www.nettwerk.com/uk/player/conjureone/conjureone.html

(Roq lyssnar även på bl.a. Bob Marley, System of a Down, Depeche Mode, Cat Stevens och tycker att Mike Oldfields låt Five Miles out är ett mästerverk).

Edited by - Roq on 2005/10/03 20:41:53

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/03 :  22:19:59  Show Profile Send hal a Private Message
Intressant, ytterligare en ny bekantskap.
Smakproven på hans hemsida lockar verkligen till ytterligare lyssningar.
Verkar vara snyggt pproducerat.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/03 :  23:10:48  Show Profile Send Roq a Private Message
Skivan snurrar för fullt här hemma!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/10/03 :  23:20:02  Show Profile Send hal a Private Message
Vad betyder Conjure one ?
Frambesvärja en.... trolla (fram) en...?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/10/04 :  08:40:10  Show Profile Send Roq a Private Message
hal: Ja, jag visste inte heller vad det betydde så jag försökte hitta en förklaring igår och jag fick det till nåt liknande som du: Nedbringa, frambesvärja...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2006/04/12 :  13:39:23  Show Profile Send Roq a Private Message
2005 års bästa skiva för min del - sagt, nu så här ett halvår efter recensionen. Rekommenderas för de som kan tänka sig lyssna på dansmusik/instrumentalt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000