HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Lyssningsintryck av Silver resolution
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/29 :  17:16:44  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Lyssningsintryck av kablar ifrån Signalcable Silver Resolution (SR).

Fick en inbjudan ifrån Elitico för att prata lite om den nystartade Karlstad klubbstugan.(gör lite reklam här)

Fick reda att han sedan tidigare hade kablar ifrån SignalCable, men att han saknade dock nätkablar ifrån dem. Eftersom jag hade två SR-nätkablar tog jag med dessa för att höra om detta kunde vara en bra kombination och även ge honom möjlighet att få testa dem i hemmiljö.
Detta reportage är en beskrivning på vilket lyssningsintryck vi fick genom att testa en hel anläggning med SR mer än ett rent kabeltest.Därför så vore det skönt att slippa urfippade kabeldiskussion i denna tråd.


En kort beskrivning av Eliticos anläggning.
Högtalare:Avance Signature 7 MK2
Cd: ifrån Copland
Förstärkare: Copland (rörhybrid)
Nätkablar: Nätkabel till förstärkaren var en vanlig och till cd Signalcable MagicPower Digital Reference
Högtalarkablar: Signalcable SR
Signalkabel: SR

bild på högtalarna.




Till att börja med så var lyssningrummet ganska litet på ungefär 10kvadrat. Lite rektangulärt då vi spelade på kortsida vägg och det fanns ett fönster bakom. Två tubetraps fanns för att äta upp basresonanser, dessa var placerade vid första relexen i rummet.

Lyssningsintrycket till att börja med så får du ursäkta mig lite här Elitico så var det inte så spännande. Golvhögtalarna kändes allt för stora för rummet och det var vasst och kantigt.Det var lite men tight bas och ganska korrekt ljud så som jag uppfattade det. Man blev lite nervös här om man skulle man kunna få till ljudet i det här lilla rummet eller hur skulle det gå till då? Han beskrev det dels innan och under lyssningen att dessa högtalare hade låtit betydligt bättre i det större rummet han hade tidigare. Men i detta rum så kanske det passade bättre med mindre och stativare. Även också lät det som att han egentligen inte tyckte att Sr kablarna han köpt tidigare hade imponerat på honom speciellt och att silverkablarna lät vasst.


För att få så bra ljud som möjligt i den uppställningen så flyttades tubetrapsen i hörnen bakom högtalarna.Detta tog bort lite av vassheten och efterklangen som fanns.


Sedvanligt så ingick fika och innan kopplade vi in Silver resolution nätkabel på dels cd-spelaren och på förstärkaren.

Satte oss ner och lyssnade på lite spår som vi tidigare hade spelat.
Det blev knäpptyst Ingen av oss sa någonting utan bara satt och lyssnade. Tänkte för mig wow det spelar ju musik. Sade inget för att kolla de andra intryck. Vi var tre som lyssnade och Nöjdas var nog Elitico. Var alla överens som att det var en ordenkligt skillnad och till det bättre.

Min syn på vad som hände:
Helt plötsligt så spelade anläggning musik. Bas trädde fram och vassheten som skulle varit en karaktär av de andra kablarna var borta.
Rösten blev större och det fanns helt plötsligt ett litet skimmer som brukar träda fram när det känns när musiken berör en. Skall väl ändå säga att det fattas det väl en hel del saker, gentemot större system. Djupbas och lite av det mesta. Men det är inte det som känns viktigt. Utan det var det att genom att använda en hel matchning av kablar så fick man också en helhet vilket saknade innan nätkablar kom in. Hela system växte tillsammans. Kan säga själv att jag har inte tidigare hört en sådan markant skillnad i ljudförändring som blev denna gång.

Även fast detta "test" inte alls så vetenskapligt eller så grundligt utfört så gav det mig en hel del.Det blev inga blindtest och det kändes ju inte heller så relavant vid tillfället för det var så markanta skillnader att man skulle ha märkt utan tvivel.
det kändes också fysiskt i hur basen arbetade.

Efter detta så flyttade vi högtalar placeringarna dels testade vi dem bredare och även väldigt långt in i rummet till vi hade en bra placering på ljudet.

Tack Elitico för gästfriheten och till framtida "tester

Edited by - jaejin on 2005/09/29 17:17:14

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:34:59  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Jag får väl fylla i lite då...

Vi spelade på:
Copland CD-spelaren: CDA-822
Copland Förstärkaren: CSA-28

Jag kan väl börja med att berätta att jag precis flyttat och dessvärre fick jag bara ett lyssingsrum 12 kvadrat. I och med att jag bara bott här en kort tid har jag heller inte hunnit lyssna så mycket och jobba med placering och så vidare. Jag kan dock säga att jag inte riktigt gillade vad jag hörde själv. Jag visste vad högtalarna kunde prestera och de spelade långt under sin kapacitet. Precis som jaejin sa så spelade systemet ganska vasst och oengagernade. Jag hade i tankarna att högtalarna troligen var på tok för stora för rummet och att Silveresolutionkablarna kanske inte var något för mig och mitt system.

Efter att ha flyttat om högtalarna ganska ordentligt fann vi dock en plats i rummet där de presterade hyffsat. Då var det dags att testa med lite olika strömkablar. Jag vill minnas att vi först prövade med båda SR nätkablarna inkopplade först. Skillnaden kom som en chock! Den s-igheten som fanns kvar från tidigare var som bortblåst. Musiken flödade med ett helt annat lugn och med en mörkare bakgrund, detaljer kom fram man tidigare inte hört, det sas "Att hela ljudbilden vred sig rätt" både djup och bred öppnades upp betydligt på testspåret Guldlock från Eva Dahlgrens Lalalive. Helt plötsligt kändes det inte som om högtalarna var på tok för stora för rummet. Även om jag ska byta till stativare för att kunna få lite bättre förutsättingar. Med SR genom hela systemet föll det mesta på plats. Personligen har jag aldrig trott så väldans mycket på nätkablar, visst kanske lite mörkare bakgrund och lite större ljudbild. Här var dock skillnaden inte marginell.

Vi prövade även med endast en SR närkabel inkopplad och en Magic Powercord DR. Visst, det lät inte helt fel det här heller. Lite av essigheten kom dock tillbaka och allt blev aningen sämre. Det ska påpekas att nu gäller det SR på Cd-spelaren och Magic Powercord DR på förstärkaren. SR gjorde nämligen stor skillnad på signalkällan. Med SR på förstärkaren och Magic Powercorden på CD-spelaren var nämligen skillnaden till det sämre mer uppenbar.

Avslutningsvis vill jag bara säga pröva SR genom hela ert system innan ny räknar bort dem. Min uppfattning är att att högtalar och signalkablaget kan vara lite påträngande och väl analytiska för vissa. SR:s nätkabel lugnar dock ner detta betydligt och allt kommer enligt mig i en härlig balans.

Mvh
Henrik


Edit: Lite ord på fel plats


"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2005/09/29 20:59:49
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/09/29 :  18:52:02  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Uppfatta inte detta som ett tråkig kabeldebatt-inlägg.

Men jag undrar hur högtalarkabel och signalkabel från SR först kan vara lite vassa och sen när SR nätkabel kopplas in så blir det bra? Låter nästan som att 2 olika korrigeringar gör att summan av det blir bra. Vill man inte helst slippa alla sorters korrigeringar av ljudet och ha en så ostörd överföring av ljudet som möjligt?

Detta sagt av ren nyfikenhet och intresse av SR kablarna.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:12:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
bossebula..

detta resultat har flera förklaringar än endast en. OCH skulle som du säger kunna bli en kabeldebatt...

Så mitt inlägg blir kort o gott så här.. SR kablarna är så "DUKTIGA" på att "låta" som dom blir matade.. Så dom kan "ändra" skepnad från dåliga till kanon endast genom att ändra på nätsladdarna . Så är det enligt allt jag lärt o provat...

Så man "vallar" inte problem. utan man "fintweekar" via nätisarna...

Detta var ett "test" jag inte hade en susning om att dom gjort ska även sägas.. Och dom hade INTE troligen i tanken att det dom gjorde var exakt det jag sagt man BÖR göra heller..

Men detta var mycket skoj att läsa .. dvs att dom "fann" just det jag påtalat såååå många ggr redan i massor av trådar...

Hade elktroniken varit en annan så kunde den blivit vanliga kablarna snodda från datorn som kunde "passat" bäst.. osv osv.. Så olika konstruktion via nätisarna tweekar in...


Tack för att ni vågade dela med er om detta ni hört här... ÄNTLIGEN har någon helt utan mitt medverkande funnit exakt detta "fenomen" ..

därmed ökar relevansen av även vad jag sagt ju

Sr kan bli underbara med rätt behandling.. Och hemska med INTE rätt behandling... Och dom gillar inte för snabba byten heller.. utan vill gärna sitta still en stund efter man trixar med dom. Såsom cardas o en massa andra bra kablar också vill...

Grattis för ditt resultat.. Och roligt du nu "fick till dina grejor"

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:25:16  Show Profile Send gromit a Private Message  Reply
Det var ett väldigt kort bildreportage. Kommer det fler bilder?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/29 :  19:27:22  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
bra gromit..

bilder pojkar...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

EmilH
Member

484 Posts

Posted - 2005/09/29 :  21:48:51  Show Profile Send EmilH a Private Message  Reply
Släng fram bilderna nu... vill ju se ju!! :-)
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/09/29 :  22:48:53  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Tyvärr hade vi ingen riktig kamera så det blev inte så mycket bilder. Jaejins vän tog dock några bilder med sin megapixelkamera i mobilen.

Vi får se om de kommer ut någon gång....

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/30 :  08:07:49  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Helt korrekt i min uppfattning; Står du med en Magic i ena näven och en SilverRes i den andra så sätt Magic i slutsteget och SilverRes i CD´n. Trevligt att fler kommit fram till samma slutsats.

M
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:09:34  Show Profile Send Per100 a Private Message  Reply
För att öka förvirringen ytterliggare så när jag satt med endast en Silver Res Power och en Magic Power så lät det bäst med silver på Lavardin IT och magic på CD.

Allra bäst sedan blev det med silver res power på båda, visade det sig senare. Exakt samma erfarnheter har ulfsan här på forumet, även han sitter med lavardin IT och JM LAB högtalare (jag hade 907BE och ulfsan har Mini Utopia).

Vi hade en gång en träff hos matte76, då vi istället kopplade en lavardin is reference. Där var även Jonas (inte medlmen på forumet) och vi hörde alla tre vilken dramatisk skillnad till det bättre det blev (framförallt i renhet i basen) när man kopplade silver res power på både förstärkare och cd.

Han som köpte mina 907BE sitter även han med en lavardin IS reference. Han har gått från Mårten design högtalare och Baldelius Grendel då han säger sig söka ett annat ljudideal idag. Han har kopplat digital magic på både cd och förstärkare med ett mycket tillfredställande resultat enligt honom själv.

Tilläggas kan även att silver res högtalarkabeln inte funkar så bra med lavardin ( tror att det beror på att lavardin är mycket känslig för kapacitansmatchning).
Accuphase p360 däremot är enligt min erfarenhet riktigt bra med silver res högtalarkablage. Samma erfarenhet har även anders här på forumet som sitter på en sprillans ny integrered klass AB Accuphase förstärkare (E-408).

Matchning är så viktigt att man kan inte bara koppla in och ur och sedan dra generella slutsatser.
Mina tankar om det hela.


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/30 :  10:47:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Flyttar till Hårdvara Recensioner.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/09/30 :  12:38:04  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Jag vill bara förtydliga mig så det inte uppstår några missförstånd. Som Mayo säger kan SR kablarna låta lite olika beroende på vilka man använder ihop och framförallt till vilka grejer. Jag delger endast mina erfarenheter och menar definitivt inte att det är någon absolut sanning. Det roliga var att SR nätkablarna gjorde att ett system från att vara lite vasst, diffust och oengagernad spelade musik helt klart njutbart. Tycker själv inte att nätkablar borde göra sådana drastiska skillnader. Jag upplevde någon form av synegieffekt som gjorde att allt kom i balans.

Edit: Stavfel

/Henrik

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore

Edited by - HEGE on 2005/09/30 12:56:28
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/03 :  09:56:03  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Hej, igen bilder är beställda ifrån min kompis.

Har varit utan dator under helgen så det har inte blivit skrivet något ifrån min sida.

BosseBula:
Det jag menade var att vi uppfattade att högtalarkabeln och signalkabeln att vara orsaken till att det lät vasst. elitico hade levt med anläggning trodde att detta var en orsaken plus att rummet var för litet. Detta behöver inte nödvändigtvis vara en egenskap hos kabeln utan ett resultat av den miljö den sitter i. Alltså den sammansättning av elektronik och kablar. I vårt lilla test visade det faktiskt sig inte alls vara vasst utan snarare bara felkomponerat. Men efter att ha bytt till andra nätkablar så var detta intryck borta.

Är en kabel bra vilket jag tycker att SR är så avslöjar den allt.
BÅde bra och dåligt vilket gör tex att om man köper högtalarkabel och signalkabel och förväntar sig ett stort lyft så kan det bli så att det inte infinner sig direkt.Istället kanske det visar sådant
som är brister i ljudet mer och man uppfattar kabeln som dålig eftersom man ej får det lyft man önskat. Men om man får till hela linjen,nu menar jag inte nödvändigtvis att det måste vara sr utan generellt bra kablage rakt igenom så kan man upptäcka just det som vi gjorde. Att har man lite tålamod och har möjligheten att testa så kan man ändra skepnad på ljudet väldigt mycket. Även upptäcka att kablar också faktiskt gör väldigt mycket.


Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/10/03 :  13:18:43  Show Profile Send linnar a Private Message  Reply

Har någon funderat över att slakta en kabel?
När man vet hur den är uppbyggd är det en smal sak
att kopiera.

Man får kopiera produkter av detta slag
utan tillstånd om det är till sig själv.

Själv är jag mycket intresserad av hur en
sådan produkt ser ut på insidan. Skulle nog
bli en uppskattad bild-tråd.
Om kabeln är dyr får väl vi skramla..


Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/03 :  14:09:29  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jag har självklart tittat inuti lite på högtalarkablarna.. man är ju nyfiken ju...Problemet är att enbart matrialet blir dyrare än kablarna färdiga.. Betänk att på sr nätisarna sitter det ju furutech o inte vanliga pluggar osv...Signalkablarna är terminerade med bulletplugg osv...

Så DIY av dessa kablar blir rätt "onödigt jobb"...

Skillnad vore med en kabeltyp som kostar en "30000" st....osv.

I denna jämförelse är detta ju typ "biltemapriser" o inte "dyrpriser"...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/03 :  15:18:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Gjorde stora ansträngningar ett tag tillbaks för att "kolla" om det gick att kopiera kablage (kan ju inte vara så svårt?). Svårt som f*n, är svaret.

M
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:09:41  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Apropå nätkablar...

Kolla in senaste numret av Hifi-Choice! Bland dom där kolumnerna som finns i varje nummer (där recensenterna skriver personliga reflektioner kring hifirelaterade ämnen) finns i detta nummer en särskilt intressant text.

Det är den där snubben som även skriver för Stereophile (minns inte hans namn) som påpekar att han trots årtionden av testande och jämförande fortfarande aldrig har lyckats höra någon skillnad mellan olika nätkablar. Som en liten extra elak grej tog han också upp någon kanadensisk tillverkare som exempel (typ "Dynamic Audio" eller något liknande) och berättade att dom nyligen hade skickat honom en snygg men framförallt snordyr nätkabel - och att han som vanligt inte hade lyckats upptäcka några som helst förjänster med denna kabel gentemot standardkablar trots testande i ett mycket avslöjande system...

Oavsett vilken ståndpunkt man har i denna fråga, så får ni väl hålla med om att det är lite kul att en kommersiell tidning som Hifi-Choice publicerar en sådan här artikel!?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  13:58:35  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Blue: Jo, det är kul även om jag mfl inte delar denna uppfattning. Beror klart lite på vilka nätkablar han testat och vad han jämfört med. Mångas erfarenheter, inkl flera recensenter, är annorlunda.

Min största erfarenhet var när vi bytade 2 st samtidigt, dvs från de billigaste gratiskablarna till Silver Resolution på cd och stärkare samtidigt. Då hördes uppenbara skillnader som fasthet i basen, basens renhet men framförallt att röster kom fram mycket tydligare och renare. Lät tydligt mer instängda med gratiskablarna.

Senare testade jag att byta bara en av gratiskablarna mot en SR, och kunde knappast höra några skillnader mellan dem. Inte några tydliga skillnader i alla fall. Kanske han i Hifi Choice endast bytat på en apparat han med?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/10/04 14:02:50
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:29:22  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Blue: jag kan hålla med dig att det är roligt med tidningar som inte enbart stryker medhårs.

Undrar om denna kille hade bytt en hel kedja av nätkablar och inte enbart en enda kabel? det har han väl säkert vid något tillfälle. Jag får nog ta och läsa själva artikeln själv.


Jag menar i min anläggning så behöver man ju minst 5 nätkablar.
En personlig åsikt för att kolla om generellt om nätkablar gör skillnad bör man testa ut bra nätkablar på all den elektronik man har och även på en anläggning av hög kaliber. då bör man få ut vad man tycker att nätkablar gör och inte. Inte enbart testa en.

Edited by - jaejin on 2005/10/04 14:34:41
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:31:37  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
haha matte76.: vi skrev ungefär samma sak samtidigt..
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/10/04 :  14:33:38  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
matte76: "Senare testade jag att byta bara en av gratiskablarna mot en SR, och kunde knappast höra några skillnader mellan dem. Inte några tydliga skillnader i alla fall. Kanske han i Hifi Choice endast bytat på en apparat han med?"

Tja, inte vet jag. Men spontant skulle jag gissa att han testat även det några gånger genom åren. Känns liksom inte som att det finns någon större anledning att tro att han är helt bakom flötet...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/04 :  16:34:50  Show Profile Send matte76 a Private Message  Reply
Blue: Nej det har jag inte påstått heller. Men ofta när man testar kablar byter man ju en åt gången och inte två som vi gjorde här hemma...skillnaden mellan att byta en och att byta två var MYCKET stor i mina öron. Från att knappast höra skillnad alls med en till att höra väldigt stora skillnader (i jämförelse) med två. Du kanske skulle testa själv?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/06 :  08:05:03  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Satt och testade lite olika kombinationer av signalcblae nätkablar igår och upptäckte att det var en stor skillnad i att få kablarna i rätt fas. Ett tag var det vasst och ljust ganska otrevligt faktiskt till att ljudet blev riktigt trevligt. Någon annan som upptäckt så tydliga skillnader ?
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2005/10/06 :  09:47:14  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Ja, jag inbillar mig i allafall det. Alltså att jag kan få det att "stämma" om fasen hamnar rätt eller fel. Jag vet inte vilket eftersom jag inte har någon faspenna. Däremot delar jag dina erfarenheter Jaejin, att det blir stickigt och spretigt i toppen om fasen ligger fel eller rätt, på fram för allt Denvern men jag upplever skillnad även på förstärkaren.

Nu har jag inte blindtestat detta och skillnaderna är inte enorma men jag upplever att de finns där. Jag gjorde faktiskt det här nyligen eftersom jag inte var nöjd med ljudet trots att jag labbat mycket med placering av högtalare och 45 mm isolerskivor (glasfiber) lite här och där för att se vad effekten skulle bli. Isoleringen ställd bakom högtalarna "dödade" ljudet. Det blev liksom mindre levande. Kanske beroende på att övertoner inte fick klinga ut fritt, vad vet jag?

Bort med isoleringen och ytterligare finjustering av högtalarplaceringen skapade "rätt" ljudbild med hyfsat fokus och stor luftighet men en obekväm stickighet i toppen som störde musikupplevelsen. Det kändes som om något störde och gjorde ljudet orent. Så på nätkablarna och vända fasen. När den hamnade rätt ljudmässigt så blev skillnaden i ljudet att den störande stickigheten försvann och ljudbilden blev "upplevdes" mer sammanhållen och på det hela taget också något mindre. Kanske på grund av att den var mindre sammanhållen tidigare och därför upplevdes som något mer öppen eller större i känsla av luftighet om ni hänger med.

Förresten kanske jag ska medge att jag har en SR nätkabel till Denvern och därmed förmodligen av vissa ses som en del av någon dold agenda. I Accuphasen, som också placerar mig i rätt fack för att hissa ovan nämnda produkter för att mina kompisar och jag ska tjäna pengar på forummedlemmar genom att få dem att köpa dessa undermåliga produkter till överpriser, sitter standardnätkabeln kvar (hualigen, som man säger i Ångermanland, dit jag också har kopplingar sedan lite drygt 30 år)

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2005/10/06 09:53:26
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:41:13  Show Profile Send jaejin a Private Message  Reply
Jeppe72: när jag fick det att stämma kändes det som om det blev högre ljudnivå även att ljudet blev behagligare och klarare. inget blindtest är gjort men det var klart märkbara skillnader. De var ju inte speciellt kul att lyssna i det tillfället så det var tillräckliga skillnader för att vet att något var inte rätt. Inkopplat idag är 4 stycken nätkablar så visst blir det ju en del att kolla fas på. Men tyckte du som jag att det blev högre ljud?? Någon annan?

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/06 :  10:46:37  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply
Jag var nere hos Vincent för ett tag sedan och visade honom kablar.. Han frågade på sin tråd om kablar fungerade osv. så jag susade dit..

satte i en nätkabel. Hände noll i stort sett..satte i en till..

lite lite marktes av mig som är vän lyssnare. Men nivåskillnaden skulle jag missa omgående i BT då osäkerhetsfaktor tillkommer.

DVS skillnaderna var i stort noll..

Bytte kablaget i övrigt...

tog bort det han hade o satte inte mina kablar hela vägen...

NU hände det saker kan jag säga.. Inte småsaker direkt...

Vad jag försöker säga är att förmodligen har alla upplevda saker med kablar helt rätt.

Men inte pga kablarna inte gör något. Utan för något faktiskt är ej "svarande" i kjedjan....

Sedan en av dom stora fällorna. Man tar en dyr kabel med rätt ordinär konstruktion.. O jämför med en liknande där enbart i stora drag man betalar dyrt för utseendet. Det förekommer rätt ofta...


Då ska ju mycket till för att höra skillnader ju..ofta går ju en silvergrå volvo lika fort som en silverblå dylig....

kanske snappar blue samt även andra mitt budskap här
DVS att alla har oftast rätt i kabeldebatterna. Men att det oftast eller alltid finns förklaringar till dom olika resultat man får eller kommer fram till.

Blue. Vart bor du i landet? kanske ses o prova lite du o jag... Så får vi se om du finner mina ord trovärdiga sedan eller om du anser dom fulla av placebo o inbillning...

Jag tycker det är kul att ses för mer kul delande av erfarenheter än slåss på två olika sidor av ett plank..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000