HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 X-Fi i lager
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/09/23 :  16:57:07  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Tipsar om att jag såg att datorbutiken.com har det hypade ljudkortet i lager. Är mycket sugen på det till mina fina HD650.

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/09/23 :  20:13:09  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Komplett.se har också dem i prislistan till samma priser, dessutom toppmodellen Elite Pro som kostar 3295:-. Däremot har Komplett endast X-Fi Platinum-modellen i lager, de andra dröjer ett par-tre veckor.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/07 :  16:41:26  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Jag nu köpt X-Fi extrem music. Och det är helt otroligt vilket bra ljud det är nu med mina HD650.

Jag säger KÖP!
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/07 :  17:50:11  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Driver du lurarna direkt från X-Fi kortet nu? Eller med nån hörlursstärkare imellan?

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/07 :  18:16:38  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Jag har inte någon hörlursförstärkare, vet inte om det behövs för nu är jag extrem nöjd!

:-)
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2005/10/07 :  18:19:37  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det är allt man kan begära.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:37:59  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Har du testat deras "Surround-ljud-i-hörlurar"?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/07 :  23:45:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Har du någon referens att jämföra med?
Undrar lite hur stor förbättringen är jämfört med det Audigy 2 Platinum jag har nu...
Det lät ju fantastiskt när jag skaffade det jämfört med det tidigare fullständigt helvidriga kortet jag hadde...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/10/08 :  18:28:58  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Om du inte vill kunna skicka vidare ljudet digitalt utan obligatorisk omsampling samt inte tycker det är för mycket brus i Audigy 2 - samt inte är intresserad av någon av de nya funktionerna - då behöver du nog inte X-Fi. Jag har också Audigy 2 och nöjer mig nog med det, åtminstone tills jag bygger ihop en ny dator. Då sajter som testat bägge tycker dock den nya serien är en klar förbättring.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/08 :  21:31:12  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Jag upptäckte att det finns något som heter "Superrip" som rippar till 24/96

Filerna blir sjukt stora Wav 192mb, WMAlossless, 112mb.

Men det låter bättre, djupare bredare, kanske lite dovare.

Någon annan som har testad denna funktion?
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2005/10/13 :  22:37:27  Show Profile Send to_apeiron a Private Message  Reply
varför komprimera alls med dagens priser på externa 2,5 btums hårddiskar? och hårddiskspelare?

komprimerat=sämre

en annan sak: e inte detta ljudkort en creative produkt?
jag har prövat deras externa ljudkort för flerkanal bl a och tyckt att de var klart sämre än M-audios audiophile m fl

trodde creative var för typ "gamers"--har jag fel?

beskriv gärna vad som e bra med det rubr ljudkortet--det vore intressant

Zory
Polen
Go to Top of Page

teflon
Semester på egen begäran

129 Posts

Posted - 2005/10/13 :  22:50:29  Show Profile Send teflon a Private Message  Reply
Njae, komprimerat behöver inte betyda sämre. Lossless = ingen kvalitetsförlust, tar lite CPU att dekomprimera bara. Foobar (www.foobar2000.org) tar mindre än 1% CPU-tid på min burk när jag lirar vanliga mp3or och låtar i FLAC/APE-format etc. :)
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/10/13 :  23:44:13  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Precis som teflon säger, det blir ingen förlust med lossless, tänkt dig att det är som en "zip-fil" för ljud som du kan spela upp direkt och att programmet packar upp den vartefter...

Jag vet inte exakt hur många av mina skivor jag har på datorn som flac, men säg 200 ā 60 min.

Det ger i runda slängar 9 MB/min vilket ger 540 MB/h vilket i sin tur ger vid handen att 200 skivor blir 108 GB om vi säger att en genomsnittlig skiva är 1 h för enkelhetens skull.
.
En flac-fil blir ungefär 70% av orginalstorleken så 0,3*108=32,4 GB i sparat utrymme

32,4/0,54=60 dvs på samma utrymme som 200 skivor hade tagit okomprimerat får jag in ytterligare 60 st.
Inte helt obetydligt eller hur?

Processorbelastningen i mitt fall är så låg att det inte ens ger utslag i aktivitetshanteraren.

Jag vill påpeka att jag inte direkt har ont om hårddisk heller, har uppåt 600 GB total så det är inte där skon klämmer men varför ska slösa bort utrumme fullständigt i onödan?


Creative=För gamers?

Alldeles riktigt men inte bara, ska du ha oerhört bra ljudkvalitet och matcha en bra HiFi-anläggning är det nog läge att söka efter studiokort för proffs men vill du ha förhållandevis bra ljud i din "burk" och samtidigt ha möjlighet att spela spel och använda effekter osv. så är Creative ett bra val.
Har själv ett Audigy 2 Platinum (5,25" bay med massa in och utgångar, bla en hörlursutgång med volymkontroll).

Ska man enbart ha datorn till att spela musik fanns i alla fall tidigare bättre alternativ, jag har ju inte hört detta kort och ej heller läst några tester så jag kan inte uttala mig i detta fall.

Mao så kan man säga att Creativekorten är lite av den där multimaskinen som kan spela en massa olika format, jättebra om man vill kunna göra det i relativt bra kvalitet.
Om jag driver analogin vidare så hamnar vi på cd-spelaren, är man endast intresserad av att spela cd-skivor är det bättre att köpa en spelare som gör endast det.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/14 :  20:41:25  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Fast filerna blir sjukt stora när man "superrippar" som till 24/96 wmalosslees så är det värt det. Det är en enorm skillnad mot vanlig 16/44 cdkvalitet.

Så mitt råd döm inte ut kortet bara för det står Creative på utan köp och bli förvånad.
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2005/10/20 :  17:55:30  Show Profile Send Kaleid a Private Message  Reply
Används inte crystalizer för att superrippa låtarna? I så fall så får man en höjning i bas och diskant samt sänkning av mellanregistret enligt de mätningar jag har sett. Lägg till lite extra distorsion som skapas så är funktionen helt enkelt en loudnessknapp.

Fick min extrememusic igår och det är klart bättre än Audigy 2 på alla fronter. Mot vännens Benchmark DAC1 som vi gjorde några tester med så är den dock chanslös. Inte så konstigt med tanke på prisskillnaden, dac:en är nästan 10ggr dyrare.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/20 :  18:59:06  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Jag väljer att inte aktivera Crystalizer för det låter skit. Anväder inte 3d ljudet när jag "superrippar".

Testa utan att aktivera dom altervativen.
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2005/10/20 :  18:59:18  Show Profile Send DonMega a Private Message  Reply
Jag väljer att inte aktivera Crystalizer för det låter skit. Anväder inte 3d ljudet när jag "superrippar".

Testa utan att aktivera dom altervativen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000