HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Inspelnings tid på Ino piP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/09/13 :  12:36:36  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej!
Har precis byggt ett par Ino piP högtalare och har kör dem i ca. 30-40 timmar. Ljudet är fortfarande ganska så vasst i mellanregistret & diskanten. Basen låter ganska bra redan nu. Jag undrar hur lång tid det tar innan mellanregistret & diskanten mjuknar.
Tack på förhand
Med vänlig hälsning
Basic

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/09/13 :  12:50:20  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
De borde efter de timmarna vara hyfsat inspelade så min gissning är att vassheten härstammar från andra delar i anläggningen.

Men ring Ingvar direkt och hör med honom så får du säkert bra svar. Har du inte telefonnummret så skicka ett PM.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/09/13 :  13:01:42  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message  Reply
Eller så är det att rummet behöver dämpas, de verkar kräva en hel del dämpning för att låta bra! Kolla annars på www.faktiskt.se, de har ju en och annan piP-ägare...

Edited by - konraqu on 2005/09/13 13:03:42
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/09/13 :  13:04:10  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej
Tack för svaret! Har testat på 3 st olika anläggningar & rum med liknande resultat. Det är kanske inte dålig idé att kontakta Ingvar. Jag har tel. nummer men tackar ändå!
Med vänlig hälsning
Basic

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/09/14 :  09:45:18  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Nu börjar det bli bättre. Till och med min totalt ointresserade fästmö har kommenterat att ”den skapelsen låter mycket bättre nu än när du släpade hem den med dig”. Det verkar som att man ska ge dem lite tid. Jag var lite otålig (som vanligt).
Med vänlig hälsning
Basic

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/09/14 :  11:18:35  Show Profile Send olof a Private Message  Reply
Jag tyckte min a lät kanon bara efter några timmar, samma med pi60
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/14 :  19:00:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
Självklart krävs det inspelning men det är också viktigt att rummet anpassas.
piP sprider ljudet ordenligt eftersom de är byggda för att också kunna avlyssnas på nära håll i studio.
Därför blir det extra viktigt att tidiga sidoreflexer dämpas, samt givetvis att rummet i allmänhet har kort efterklang (gäller alla lyssningsrum skulle jag anta).
Annars blandas direktljudet ihop med massa otrevliga sidoreflexer från rummet; ljudet upplevs ofta som vasst och hårt då.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/15 :  07:02:13  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
Hur nära bakvägg och sidoväggar har du placerat dem? Hur nära sitter du motsatta väggen?

markih
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/09/15 :  22:13:06  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
markih -De sitter ca 50cm i från bakväggen & ca 2m i från sidoväggarna. Jag sitter vid ca 30 cm i från motsatta väggen (precis framför den). Sen kan det vara så att problemet ligger i rummet själva (betongväggar). Rummet är helt enkelt inte dämpat nog.
hifirocker -Tack för förklaringen
Med vänlig hälsning
dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Draken
Member

1550 Posts

Posted - 2005/09/15 :  22:48:18  Show Profile Send Draken a Private Message  Reply
Har för mig att dom skall "stå mot väggen" med en lämplig dämpning bakom.
Betongen förklarar nog en hel del med mellan å diskantens vasshet skulle jag tro!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:04:21  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message  Reply
dB:

När du skriver att de sitter (står menar du väl?) 50 cm från bakväggen; menar du då att de står 50 cm från bakväggen mätt från elementen?

piP skulle troligvtis må bra av att komma lite närmare bakväggen än så om det går. I samma veva kanske du kan flytta ut lite mer från väggen bakom dig. 30 cm till väggen bakom låter lite väl tajt, 80 cm tycker jag är minimum (om det gå vill säga). Fast nu vet jag såklart inte hur det låter i ditt rum, det vet du ju bäst själv.
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/09/16 :  11:15:07  Show Profile Send markih a Private Message  Reply
DB!
precis som Draken o HiFirocker tror jag att de skulle må bra av en lite annan placering. Jag har erfarit allt från skrikigt till bastungt pga placering o rum. Rätt placering och dämpning gör enligt min erfarenhet mkt stor skillnad!


markih
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/18 :  19:21:46  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Det är viktigt att piP står i princip dikt an en dämpad bakvägg.

Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/09/19 :  10:27:14  Show Profile Send dB a Private Message  Reply
Hej
Högtalarna låter ganska bra nu- antagligen mycket bättre när jag fixar till rummet och placeringen. Tackar för alla svar & förslag
Med vänlig hälsning
Basic


Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000