Author |
Topic |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 12:15:06
|
MODDA DENVER. Del 3.
Detta är som sagt Del 3 av Moddarskolan.
Del 1 hittar du på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41793 Del 2 hittar du på: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41938
Intro. En tråd att samla de grundläggande stegen i en DVD/CD-spelar moddning. En tråd med lite enklare bilder och förklaringar till hjälp för såna som för första gången börjat snegla på detta med att "modda". En tråd som jag saknade då jag för några år sedan tog de första stapplande stegen på "moddar-stigen" (vilket resulterade i en 200VA trafo på tre-fyra kg i en cd-spelare, brända motstånd och kall-lödningar). Istället fick man jaga nätet runt efter små ledtrådar här och var, då alla verkade veta mer än en själv och bilder var det ytterst snålt med. Tackar en sån klippa som Svalander för hjälp och tips. Superb hemsida! http://www.svalander.se/
Jag har alltid haft svårt med blueprints och scheman. Får man en bild på hur det skall se ut att jämföra schemat med - är det ju mycket enklare. Tänkte därför hålla detta på en ytterst enkel nivå. Bilder, tips, komponentval och lite specar och ljudintryck.
MODDA CD. MODDA DVD. (söktext för yahoo)!
Inlägg är naturligtvis välkommet, MEN detta skall bli en bildtråd med på-rad samlade tips med bilder, så man i "Modda Denver"-tråden slipper bläddra 20 sidor för att hitta och orientera mellan de olika tipsen. Debatteranden ang. trådfrågor - om de skenar - hänvisar jag till "Modda Denver" tråden: http://www2.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37089. Tipsen här är som sagt grundläggande för de flesta spelare på marknaden idag - applicerbara på det mesta, alltså.
Verktyg. Jag förutsätter att du äger en lödkolv med fin spets, då det är endel finlödning som skall göras. Några bra tänger (smal nos, avbitare), borrmaskin med div. borr, skruvmejsel som passar, lödtenn, ev. bågfil/metallfil/dremel/plåtsax. Avlödningsfläta eller tennsug.
Enkel översikt.
Vi behöver en spelare:
I detta fallet en Denver 142.
Vi kikar inuti:
Här hänger alla med. Superbt! Bra separerat inuti. Ström till vänster. Driven i mitten. Ljudet till höger. En hel del luft också , men det ger desto mer utrymme för utsvävningar och förenklar arbetet. Fin-fint! En del spelare har allt montaret på ett kort, eller rent av tre-fyra till fem kort(!), men med lite studerande av komponenter och kretsar borde man kunna utröna vad som är ström respektive ljud alt. bild-korten.
Moddarskola Dämpning Moment 2.
Efter att ha sett över en god portion av kvalitén på den ström strömdelen kan leverera, och efter att ha sett över ljud-delens förutsättningar i form av kvalité på lytar, signalväg och Operationsförstärkare skall vi bekämpa en ibland tämligen dold fiende. Vibrationer och "jitter". Här finns en bra länk till lite förklaringar om vibrationer för den som vill läsa på lite:http://www.svalander.se/tips/dampa-lada.htm Här förklaras ganska väl vad man har att titta på.
Om vi utgår ifrån CD/DVD-spelarens egna vibrations-startare så har vi ett några bovar. Allt som "rör" sig överhuvudtaget i spelaren kommer ju onekligen att föra en rörelse vidare in i maskinen. Stor som liten. Huruvida den vibratione |
Edited by - rannagarden on 2005/08/21 12:29:27 |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/21 : 16:24:57
|
Moddarskola Dämpning Moment 2 forts.
Tar vi en lätt titt under huven på Driven så ser det inte så "maffigt" ut. Denna transport har det sparats in en hel del på. Plast - rakt över. Stagad med lite rutmönster och håligheter för att på så sätt styva upp konstruktionen. Det är inget ovanligt att det ser ut så här i DVD/CD´n. Har man lite tur så ligger det en stabiliserande metall-platta över alltihopa som den centrerande "kläm-mekanismen" sitter monterad i. Får vi lite vibbar i en sån här kontsruktion så blir det svårstoppat och vibrationer kan spridas till närliggande kretsat vilket får lasern att jobba hårdare, läskretsarna får korrigera på övertid - jitter kommer som ett brev på posten.
Med vad vi har får vi göra så gott vi kan. Vi ser att den stabiliserande "bron" som håller spindelns motsvarande, är av ganska gedigen, men lätt påverkbar plast.
OBS! Här får man se upp med utrymmet! Det är inte säkert att ett lager bitumen kan få plats att lägga ovanpå alltihopa. Då går antingen locket inte på ordentligt, eller kommer transporten råka ut för ett "tryck" den inte gillar (en del spelare är väldigt känsliga för tyngd just ovanför Driven).
Nedan har jag använt mig av 3-4mm bitumen som jag klippt i bitar och fyllt "rutnätet" med på "bron". Eftersom bitumenbitarna läggs på nere i rutorna, så klarar sig utrymmet ovanför till locket.
Hur som hellst så bör denna del av transporten definitivt "dämpas" på något sätt då den väldigt lätt kommer i svängning. Skickar svängningen vidare ned i resterande delar av transporten och stör laserns läsarkretsar. Tänk själv hur lätt det är att läsa något då en annan hela tiden skakar på ditt huvud!? Har du en blymössa blir det jobbigare att skaka ditt huvud!
Annat bra tips kan vara att fylla kaviteterna i bron med smältlim.
Får det plats med gott "headroom" till locket så kan man ju lägga en rejälare bit bitumen över hela klabbet. Kanske t.o.m i flera lager. OBS! Se dock till att spindeln i mitten kan rotera fritt!
Bitumen finns bla på http://www.micro.se/ Artikelnr: 00229. Kallas: ISOLERING SMÄLTFOLIE 4ST 50X40 3-4mm tjock.
Den jag använder mest. Smidig, lagom tjock och inte hejdlöst dyrt. Man får rätt mycket och det blir drygt - såvida man inte tänkt tapetsera nåt.
Vi är ingalunda klara med transporten, men får ta det från rätt vinkel. "Grundbitarna" först.
Om vi kikar på nätdelen så har vi även här några "bovar". Här kan nog smältlimmet komma till pass igen...
Elektrolyterna om inte monterade direkt helt ned mot kortet, kan röra sig med kringvarande vibrationer. Detta kan dämpas bet. med antingen bitumen eller smältlim. Jag har använt det ena och det andra och båda i kombination.
Smältlim aplicerat på undersidan av den axiella avkopplingskondingen mot kretskort och även på ovansidan mot kretskort, som bilden visar en pil till. En sträng med smältlim även draget runt Huvudströmlyten, så gott det går (trångt på vissa ställen). OBS! Lägg inget över dioderna bara ifall de kan komma att behöva bytas någon gång senare! Var noggrann!
Även de mindre, axiella utjämnarkondingarna har blivit limmade. En mot kretskortets kant. Och en mot spolen som skall rensa strömmen på intaget. Jag lade bara lim mot en lindning för jag vet inte exakt hur konduktivt limmet kan vara.
Nedan syns alla limmade delar från en annan vinkel. Huvudelektrolyten har fått en bitu |
Edited by - rannagarden on 2005/08/31 23:59:42 |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 18:13:29
|
tänte visa, det satt 4 skruvhål upp på driven så jag böjde lite mässingplåt som bygger in drivverket innanför sitter bitumen så den sitter stumt & fint,får se om den får sitta kvar eller om det blir lite grövre finare avskärmning i kopparplåt
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/08/26 : 21:35:28
|
snälla. Löd bort den där spolen i ström in.. Den är skit helt enkelt... Jajin har fullrange burkar. Han behöver ingen "konstgjord" upplösning via utunnat mellanreg... Han kommer NJUTA av mer info i mellanreg.. Jag vet eftersom högisarna han har är mina gamla... |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 00:54:06
|
Moddarskola Dämpning Moment 2 forts.
En annan källa för vibrationer är faktiskt trafon. Den må vara ingjuten eller hårt lindad, men ofta hjälper det föga. Den kan även vara lackad för att bättre hålla vibrationer stången, men om det inte görs ordentligt (kokas i lack, typ) så är det kört... Men vi snackar om vädigt "små" vibrationer här. Kanske tiondelar, hundradelar, tusendelar av millimetrar! Men ändå så kan man från trafosar inte helt ovanligt höra ett "surrande" ljud. Eller ett "brummande" ljud. Eller högfrekvent "pip". Det är trafon som rör sig. För liten för att känna, men tillräcklig för att påverka kringliggande komponenter...
Så den kan vi dämpa med bitumen eller häftmassa. Öka massan för att stilla lite vibbar. Sätt på alla ställen du kommer åt. Jag har här undvikit att sätta på sidorna av trafon - för att den blir lite varm. Och på varma ställen kan bitumenbitarna börja "glida" på grund att av att limmet smälter. Inte så bra.
Det kan även gå bra att skärma av transformatorn lite med plåt, koppar eller rostfritt. Sätten är flera, men de går ut på att bygga en "låda" runt trafon för att kapsla in lite strålning. Skulle kanske gå att göra i detta fallet - men det sitter många komponenter tätt omkring och det är ström på alla. Ett företag ämnat åt de våghalsiga. Lämnar det därhän! Har ju satt ett stycke kopparplåt i sidan på transporten för en gnutta skärmning.
Det gäller att vara hyggligt frikostig, men inte för mycket. Man vinner egentligen inget på att lämpa lådan full med bitumen. Klär man tex. hela botten med bitumen så får man visserligen en tung spelare med en hög massa. Men samtidigt så behåller bottnen sin resonansbenägenhet - den är som sagt bara flyttad till en annan frekvens. Sätter man däremot dämpningen lite sporadiskt, osymetriskt eller utan egentliga mönster i botten - så får man en stor yta med "flera" ytor. Alla resonansbenägna, men vid olika frekvenser. Resonanserna tar ut varandra. Bottnen förblir stilla! Så är iallafall teorin bakom det hela, och jag tycker det fungerar fint.
Kortet bör sitta fast så mycket det bara kan och går. Det skall skruvas! Distanser av skruvplugg.
Kikar vi på transporten från andra hållet så ser vi att det sitter duktigt med bitumen där med. Täck med bitumen på alla plana ytor du ser. Längs sidan tex. På och i krumbukter kan man sätta häftmassa för ytterliggare dämning. Transporten är en storbov då det gäller vibrationer!
Lytarna här har fått en liten klick bitumen också. De sitter ju till lite knepigt pga. storleken. Övriga lytar sitter rätt bra.
Lättar man på ljudkortet ser det rätt dämpat ut:
Skruvarna och bitumen gör ett bra jobb.
forts följer...
M |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/01 : 00:53:56
|
Moddarskola Moment 2 Dämpning forts.
Inga hemligheter här, utan vi fortsätter kolla vart det kan dämpas lite. Spridda ytor som tillsammans ger en bra vikt/massa samt resonans-kontroll.
Under nätkortet (se så alla Wima-kondingar får plats!) sitter ett par ytor som kan kläs med bitumen. Längs bakstycket och på sidorna kan smala remsor få plats. Eg. så spelar det mindre roll i hörn och vid "veck" och "bockningar" i plåt eller chassie. Där är stabiliteten redan "förbättrad" av vecket eller hörnet i sig. Jag har satt bitumen för lite bättre tyngd i chassiet och mer balans på spelarens fötter.
Locket har en av spelaren allra största ytor. Här finns lite att göra. Men här gäller det att även hålla måttet. Saker kan komma i kläm om det hamnar fel här. Bäst att måtta medans man pysslar. Bitumen har ett ganska så potent lim om den inte blir utsatt för värme, bara.
Två till varianter:
Anledningen till att det inte sitter nåt i mitten av locket är för att transporten helt enkelt tar i om man skulel frestas till att klämma dit bitumen.
OBS! Anledningen till att det sitter mindre till vänster i locket är för att i nätdelen så bildas det en del värme pga. trafo och spänningsstabb. Bitumen och värme på koncentrerade ytor blir inte en bra kombination. Bitumenplattornas lim blir medgörligare, och sitter dessutom plattan upp och ner, så tar tyngdkraften hand om saken och man får bitumen på helt fel ställe än ämnat. Så detta får man vara försiktig med.
forts följer...
M
|
Edited by - rannagarden on 2005/09/01 00:55:23 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 10:17:37
|
Moddarskola Moment 2 Slutkläm och tips.
Det går absolut att tweaka Denvern vidare med skärmar, separata nätdelar till Display, Op-Ampar och Ljudkort, en dedikerad klocka(kan komma senare) och mer bitumen och smältlim för att stabilisera upp div. vibrationer som förkommer (det är ju inte den stabilaste skapelsen i världen), men i dagsläget lämnar jag det åt nya förmågor. Vinsterna kan bli alltifrån subtila till väldiga. Bara att testa...
Som avrundning (tror jag) kommer lite tips och råd för ytterligare välljud.
Fas:
Med rätt fas både låter det bättre och strålar mindre.
Och skillnaden inuti är än tydligare. Först "felfasad":
"Phasen"-pennan tänds ung. 1½ decimeter ovanför ljudkortet.
Sedan "rättfasad" (ursäkta bildkvalitén):
I "rätt" läge kan man nästan lägga pennan PÅ ljudkortet innan pennan tänds! Snacka om skillnad.
Med "rätt" fas bestämd, så är det bara att märka upp och skruva på locket för en seriös test.
En blå klisterlapp påminner mig om vad som är fas vid inkoppling av nätkablage i framtiden. Märker man sedan upp även vägguttaget och nätkabeln i sig - så blir det enkel match att hålla rätt fas hela tiden.
Ljudet får mer fokus, basen blir stabilare, placering bättre och med bättre flyt med rätt fas - GRATIS!
Koner och extern vibb-dämpning:
BDR eller andra koner spikes och diverse kan ge klara förbättringar vibtationsmässigt och ljudmässigt. Här visar bilden de ypperligga RA-konerna.
En bra grundregel är att utgå ifrån tesen: En kon under transporten, en under nätdelen, en under ljudkortet. I en liksidig triangel.
Även Vibrapods (http://www.vibrapod.com/) används, men inte på undersidan som tänkt :
Här för att bemästra några efterhängsna resonanser i locket. En Pod i var ända med en tyngd på i form av marmor. Locket blir still och Poden skickar vibbarna vidare till marmorn, som "dansar" rätt friskt. Fungerar faktiskt mycket bra.
Ljudet får mer fokus, 3d bilden blir framför allt bättre i denna Denverns fall. Allt får jämnare konturer. Här finns en uppsjö att koner och dämpning att prova. Kör hårt.
Ljudmässiga landvinningar har varit massiva. Det var en ganska klen spelare vi börja med - har nu vuxit några bredder både i väl-ljud och pondus.
Före:
Efter:
Så - alla nybörjare som vill modda lite för att bekanta er med lödkolven och få välljud för mindre pengar. Hoppas dessa trådar varit till nån hjälp.
Lyssna efter varje modd! Var noggrann, var uppmärksam!
Jag tackar för tillfället för mig. Det har varit väldigt intressant. Hoppas inspirationen spirar. Modda på.
BTW - Ser det ut så här; så är det mindre bra. http://bildarkiv.hififorum.nu/rannagarden/intebra.JPG[/img |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 11:56:45
|
TACK för helt underbar läsning Rannagarden.. Du har gjort ett jättejobb för ALLA som moddar allt.. Via inspiration!!
TACK.. MVH Tobbe |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
jerico
Member
1304 Posts |
Posted - 2005/09/30 : 16:06:55
|
Jag tackar för insperationen och goda råd.
Ska rita på ett nätkragg nu så ska vi se...
TACKAR igen!!!! |
Mitt system
Mera SVAVEL till folket! Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari? |
|
|
|
Topic |
|
|
|