Author |
Topic |
jeppe72
Member
1492 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 19:30:06
|
Attans! |
Retro låter fint. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 10:22:30
|
Moddarskola moment 1 Ljuddel forts.
Vad hände:
Ljudet - Synd att säga, men ljudet fick ett markant lyft. Med den digitala signalen borttagen och med ett par kondingar som tar "isär" Op-Ampens spänningsmatning så kom allt i en klarare dager. Stereoseparationen bel tydligare. Instrument osm tidigare kunde vara i ljudbildens centrum visade sig nu glida isär och egentligen bli vid sidan av varandra! Upplösningen på stereobilden klev upp ett par snäpp. I och med skruvmonteringen av korten nu också, så sitter det fast som gjutet. Vilket hjälper hålla vibrationer och medföljande "jitter/mikrofoni" på avstånd. Vilket resulterar i att komponenter kan jobba mer ostört.
Nu skall väl inte jag bli långrandig... Det hade varit på sin plats att lägga in lite bilder på byte av klocka till en eftermarknads-modell, och en var faktiskt inköpt för att ge exempel på hur det går till. Men klockan var trasig och i dags läget på reparation hos tillverkare. Kanske att Moddarskolan uppdateras vid ett senare tillfälle och editeras följande. Hur som helst så kan jag tillägga att inkoppling av eftermarknadsklocka var en någorlunda enkel sak, med bra förklaringar på respektive tillverkares hemsidor. http://www.lcaudio.dk/index.php?page=22 http://www.audiocominternational.com/store/default.asp http://www.tentlabs.com/.
Från länkarna kan man orientera sig.
Vi får vara lite tråkigare. Men ljudmässiga förbättringar finns ändå att hämta!
Bilden visar klock-kristallen och huvudstyrchippet för allt som händer på kortet. Klockfrekvensen genereras i kristallen och fördelas ut genom chippet och utan det skulle inget fungera nåt vidare.
Vi skall göra två tweak samtidigt här. Men inom samma område - de får smälta samman lite.
Man behöver en snutt lättböjlig/flerkardelig kabel. Samt en koppar platta av valfi tjocklek ( här har jag använt en 0.6mm ). Kopparplattan klipps till storlek lagom att passa över chippet den skall läggas på.
Kabeln och kopparn skall lödas samman - vilket kräver en del effekt och värme ( Har du en 70W lödkolv går det ganska snabbt. Tar längre tid med en 30W. ). Underlägg av ICKE smältbart material rekommenderas! Ej heller värmeledande - diskbänk rekommenderas EJ!(så vida du inte tänkt värma på i en vecka eller två). Värm på redigt på kopparplattan, lägg på lod och när det "flyter ut" så lägger du på kabel och låter allt smälta samman. OBS! Det blir varmt! Låt svalna innan du testar huruvida kabeln sitter fast eller ej!
Meningen med denna kopparplatta är att den skall placeras på chippet intill klockan. Kabeln bör anslutas till Jord.
För att fästa plattan behövs lite "papperstejp" eller klistermärke med "papperslik" yta. Här sitter redan ett litet klistermärke av önskvärd typ.
På denna yta "limmas" sen plattan med tex. ett enklare "allt-i-allo" klister som fäster på metall som papper. Lägg en VÄLDIGT LITEN droppe lim på tejpen/klistermärket på chippet. Tryck kopparplattan på plats. Kylpasta rekommederas INTE! Klenigt, fäster inte och svårt att bli av med!
I andra änden av kabeln kan en kabelsko anslutas för enklare terminering till Jord. Pilen visar lämpligt ställe.
Nu är det tänkt att fungera så att kopparplattan hindrar RFI-strålning (Radiovågs-störningar) att tränga in i chippet (i alla fall lite) och hindra även stålning från chippet som skulle kunna störa andra komponenter på kortet. Strålningen är tänkt att "fångas upp" av kopparplattan och transporte |
Edited by - rannagarden on 2005/08/18 20:21:42 |
|
|
jaejin
Member
923 Posts |
Posted - 2005/08/18 : 11:57:17
|
Detta blir intressant. Än har du inte ens stabilserat själva lådan vilket jag tyckte gjorde en hel del för ljudet på 141. När skivan snurrar så rör sig spelaren ganska rejält. Ser bra ut det där |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/19 : 17:43:35
|
JE Jr - Tack för tipset. Man kollar så att chipet inte blir jättevarmt innan man börjar trixa själklart. Blir det det så kan ju detta lim vara perfekt. Avkylningen borde ju bli effektivare med värme-lim, platta och kabel till chassit.
M |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2005/08/27 : 13:04:52
|
Hur tror ni det är med strömmen till prylarna på ljudkortsdelen, får allt den rätta mängd med stöm enligt specen.eller har dom dragit allt under en kam så något chip/pinal går på halvlast tro. en kan ju anta att det är si&så med det.
|
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 00:45:07
|
Man parallellkopplar INTE spolar rannagarden! Som du gjort nu så leder du faktiskt högfrekvent skräp BÄTTRE... Ta bort ferritpärletråden eller lägg den i serie med den drossel du har. Själv använder jag inte spolar av den typen som har öppen kärna eftersom det är en perfekt antenn. Och vi vill ju inte inducera tråkiga magnetfält av det högfrekventa signaler som ligger över spolen.
Så istället använder man små ringkärnor, som har mycket litet läckfält.
Kapa benen på kondingarna som du använder. Benen är faktiskt induktanser (spolar) så håll benen KORTA på ALLA kondingar. (Undantag första kondingen efter en likriktarbrygga där man inte vill dra "snabba" strömspikar)
Ett alternativ till att eta drosslar är att du använder ferritpärlan (original) och lindar en tunnare tråd (lackad koppartråd)ett flertal varv genom hålet. Induktansen ökar med kvadraten på antal varv.
Räkneexempel: Original: 0,5 varv induktans "1" (enhet okänd eftersom jag inte vet permabiliteten hos kärnmaterialet) Moddad: 1,5 varv induktans "2,25" Moddad: 6,5 varv (tråden igenom hålet 7 ggr) induktans "42,25".. alltså 40 ggr högre induktans.
esl
|
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 08:40:37
|
esl - Där ser man! Jag tackar för råden och skall testa dessa någon gång. Benen hålls så korta som bara möjligt (och så att man fortfarande kan jobba med dem någorlunda). Det är trångt på vissa ställen, och det finns inget så osmidigt som en lödkolv.
Med drosslar så finns det femtioelva tips och sätt att göra det på. Jag provade att sätta drosseln i serie med ferritpärlan, även bara drossel - men bäst ljudmässigt resultat fick jag med att parallell-koppla dem(?). Det lät både öppnare och mer dynamiskt(?). Så så fick det bli. Märkligt, jag vet. Jag provade iofs inte med annan sort av drossel... Kanske en "edit" senare.
Tack för inlägget. Jag uppskattar allt som ger bättre belysning över ämnet.
Mvh, M |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2005/08/28 : 10:17:48
|
En liten kommentar: som "lödspecialist" vill jag påstå att ska man göra moddar som denna bör man öva på att löda INNAN man går igång. Kvalitén på dessa lödningar gäller ju inte liv och död men vill man ha en bra livslängd (och även ljudkvalitè) är det viktigt att det blir bra. Kul reportage! |
|
|
Topic |
|