Jag tror att Zalve är inne på rätt spår med gips. Det finns en variant av gips som är hårdare än den man lekte med på fritids och i skolan när man var liten. Sten-gips tror jag att den heter, den är gråare än vanligt gips.
Sedan tror jag att fukten i gjutformen är ett problem. Den behöver nog "brännas in" för att bli av med all fukt, och att den är ordentligt varm innan man häller i smältan. Ju mindre teperatur-differens mellan formen och smältan, desto mindre risk att den spricker på grund av den plötsliga teperatur-ändringen. Och större chans för en jämn avsvalning.
Om väggarna på formen är mycket svalare än smältpunkten kommer aluminiumet som träffar väggen när man häller i att stelna direkt.
Svärfar är aluminiumgjutare sedan 35 år och äger ett (sand)gjuteri. Han använder sandformar till allt han gjuter, både till industri och konstnärsuppdrag. Dock blir det inte bra om man vill kroma ytan sedan, men borstning eller pulverlack funkar utmärkt.
Du vet jag tror på det här att använda en/ett par gamla Volvotopplock. Jag är osäker på hur det går med alla olika legeringar ni använder som smältgods.
Gå till en skrot, eller annonsera efter gamla B21topplock. Kom ihåg att göra rent dem först bara, och som jag sa, ta bort ventilstyrningar och ventilsäten.
Jag respekterar din åsikt men hade du varit med hade du förstått att problemet var formen.Aluminiumet var i det närmaste rinnande som vatten och skavankerna på bilderna består av hål luftblåsor och betongbitar.Du ser ju vad fina dom där "konstverken" blev.Ingen kristallisering utan helt blanka och homogena.Kan tillägga att det första vi smälte var delar av det förra kylelementet och andra gången bara tidigare gjuten(motorhöljen o sånt) med samma bubblande kokande reaktion när smältan mötte formen.
Har provat en blandning av 2kg baskarpsand(finkornig) och 40g(bara en chansning) vitcement idag.Cementen är bara till för att hålla ihop formen.Någon direkt styrka förväntar jag mej inte.Ska skaffa en gammal spisplatta för att kunna göra småskaliga tester.Det går åt så mycket ved om man ska dra igång den riktiga smältarn.
Imorron ska jag blanda en liten sats specialbetong som ska tåla 1000grader utan att gå sönder.
Har också reggat mig på ett smedjeforum för att få lite hjälp.
När vi göt guld/silver/koppar så använde vi gipsformar men även dom var varma innan dom änvändes. Jag har för mig att dom höll runt 800C när vi göt med dom. Att betongen spricker kan nog både bero på fukt i betongen och att värme skillnaderna blir för stora.
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Jo, jag har förstått att formarna måste vara kruttorra och uppvärmda.Får väl ställa dom ovanpå smältarn en stund nästa gång.Det har ju varit väääldigt fuktigt i sommar så det var väl en anledning att betongen var för fuktig.
Beat:
Antracit heter det. Jag har inte fått nått svar på min ansökan om medlemsskap så det kanske inte fungerade.Jag är envis pga att jag gillar inte tanken att behöva designa förstärkarlådan efter flänsarna utan vill helst göra tvärtom.Alla kuliga kommentarer på forumet gör ju också att man orkar med mer motgångar.
Rannagarden:
Va roligt att nån uppskattade den där bilden
Nu är 3 olika(olika cementmängd) sandformar + en form av 1000grader tålig betong tillverkade,så nu är det bara en spisplatta som saknas.
Llönnblom du är fan min nya hjälte... En liten fråga bara vad sa frun om gräset?
--------------------- Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe. I dispute that. I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.
Hepp, hade missat din fråga tidigare. Det är nån specialsand och efter att den är använd ser det ut som vanlig sand igen. Alla formar gör han i två halvor, typ som tennsoldater. Han gör eller beställer en trämodell först.