HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Värdelöst vetande...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 1092

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:08:36  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
ohmega - rätt hyfsad arbetsplats när det hur pappershanddukarna ligger som som retar en mest

Idag har jag för övrigt en värdelös kombination av åkommor; skoskav och nackspärr - SAMTIDIGT (Ja - jag skriker)

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:28:33  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
quote:
Jag micrade precis sönder en tallrik, den sprack...undrar hur nyttig micrad mat är egentligen

http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrevmicrovag.pdf
det är en pdf

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:29:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Coca cola och Gulschsoppa direkt ur kastrullen,,, Det var några år sen, men känns ganska fort OK igen...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2007/09/11 :  20:34:39  Show Profile Send UnBeliever a Private Message  Reply
Så, Johan, då inmundigas det kaffe här med

De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts

Posted - 2007/09/11 :  21:19:25  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply
Något kuligt, dom plockade ner luftavfuktarna för någon dag sedan. Med lite tur så har vi ett hem igen om 1-1½ månad ungefär.
Det är snart 1½ år sedan sist

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/09/11 :  21:28:47  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Något kuligt (här också) dom plockade ner alla skyddsplast o plast. Med lite tur har jag ett hem igen om en vecka eller två.
Go to Top of Page

johan.björklund

20863 Posts

Posted - 2007/09/11 :  21:41:23  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply
har du fått smittan nu ?

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/09/11 :  22:53:13  Show Profile Send Nykmark a Private Message  Reply
Jag kommer att slänga ut micron nu när jag har läst den PDF-en!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/11 :  22:57:36  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
hehe... det finns mer du kommer att slänga ut när du har läst lite från sidans nyhetsbrev.
http://www.utbildningscenter.se/

Jag slutade nästan helt att använda micron efter att jag läste samma artikel, dock så finns det behov ibland.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

johan.björklund

20863 Posts

Posted - 2007/09/11 :  23:26:41  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply

quote:
Vid tillagning med mikrovågor reagerar syret i
vattenmolekylen och fettet av friktionen och maten värms upp inifrån och utåt.

En ren skröna !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8784 Posts

Posted - 2007/09/11 :  23:35:05  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Det där var det mest ovetenskapliga skitsnack jag någonsin sett. Vilken pajsare som helst kan ju slänga ihop något skrämseldokument och sprida på nätet.

Jag tar fram motorsågen och sågar "nyhetsbrevet", inte jäms fotknölarna, utan under fotknölarna!

Det får finnas gränser för vad man går på.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/11 :  23:47:23  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
nja.. Tommy Svensson är en rätt så insatt person i det han håller på med. Mycket av det han skriver kan verka orimligt, men det är för att vi är tränade till att se det på annat vis.
Ok, nu ska man väl inte ta det som om det vore så illa som han skriver, men det ska man inte göra med något vetenskapligt.

@Johan: skröna?? visa mig källan

Jag har alldeles för tråkigt på jobbet nattetid.

mitt system
Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:14:27  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
quote:
Ok, nu ska man väl inte ta det som om det vore så illa som han skriver, men det ska man inte göra med något vetenskapligt.

Hans dokument uppfyller inte på något sätt några krav på vetenskaplighet.
quote:
skröna?? visa mig källan

Se där, du vill se en källa på Johans påstående men litar blint på denna Tommy som inte ens anger en endaste fesen referens?!

Det ligger i sakens natur att det inte värms inifrån och ut. Om något så värms allting samtidigt förutsatt att strålningen är tillräckligt stark för att nå hela vägen igenom eller så spridd att den täcker in hela det som värms.

Hela hans förklaring om hur uppvärmningen fungerar är ju skitsnack.
Det som i verkligheten händer är att strålningen tvingar främst vattenmolekylerna i rörelse. Tänk att det fungerar ungefär som i ett vanligt högtalarelement, strålningen är strömmen som vänder fram och tillbaka och tvingar högtalarkonen (vattenmolekylen som har polaritet, tänk magnet) att röra sig. Eftersom massor med vattenmolekyler rör sig så "gnuggar" de mot varandra vilket skapar värme.

Ska se om jag kan hitta någon källa.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:27:46  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
jo, det är ju vatten (inte i fast form) och fett som sätts i rörelse när man mikrar sin mat, som jag har förstått det (som du skriver). när man då kokar sitt ris, sin potatis eller sin pasta så tränger ju vattnet in i dom så att det blir ätbart.
När man sen mikrar maten så sätts ju dom vattenmolekyrena i rörelse och din potatis / ris / pasta och värms inifrån. Samma sak med grönsaker som mikras. zuccini, paprika, tomater, majs är ju vanligt att använda till mat.

men va f-n, alla har ju rätt i att värma sin mat hur dom vill, jag har inte märkt att mina föräldrar mått sämre av att mikra sin mat som dom gör en gång om dagen och har gjort sen dom skaffat sig mikro, dom lever och frodas fortfarande. Jag tycker som så att maten blir godare om man värmer den i ugn, så det får bli det när jag är på jobbet.

Lite roligt ändå, vad man än skriver här så kommer HiFi in i diskussionen på ett eller annat sätt..

mitt system

Edited by - byakugan on 2007/09/12 00:28:38
Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:37:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Men snälla nån, den värms inte inifrån. Den värms lika mycket genom hela eller snarare mer i ytskiktet eftersom strålningen delvis absorberas. Pröva att stoppa in en riktigt tjock fryst limpa i mikron för att tina den. Jag lovar att efter ett tag kommer du ha en limpa som är fryst i mitten men tinad på utsidan. Exakt hur det blir varierar från mikro till mikro beroende på hur den fördelar strålningen.

Att det blir godare i ugn mm beror förmodligen på att du får en yta vilket du aldrig kan få med en ren mikrovågsugn, allting blir ju kokt. Du kan ju aldrig utan hjälpmedel stoppa in något och steka det i mikron vilket ju i princip är vad som händer i en ugn. För övrigt har jag för mig att det är mätbar skillnad i hur snabbt maten svalnar. Det som värmts i ugn håller sig varmt något längre tack vare att det får en yta.

Edit: Angående hans snack om vitaminer. Är det något sätt som är bra för att ta bort vitaminer ur grönsaker så är det att koka dem i kastrull vilket kräver förhållandevis mycket vatten. Vitaminerna är ju vattenlösliga...

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:42:47  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
Is funkar inte likadant som vatten i en mikro...
saxar lite från wiki
"Alla material som antingen leder ström eller som har någon form av fria dipoler i sig kommer att värmas upp. I vatten-is är dipolerna fixerade, och det är därför som is inte blir varmt, mikrovågorna går i princip rakt igenom. Men en isbit till exempel smälter så småningom eftersom den tunna vattenhinnan på ytan blir varm och smälter isbiten."
det är därför den frysta limpan inte värms upp inifrån.

mitt system
Go to Top of Page

ztenlund

8784 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:44:07  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om vi nu ska saxa från Wikipedia...
quote:
A common misconception is that microwave ovens cook food from the "inside out". In reality, microwaves are absorbed in the outer layers of food in a manner somewhat similar to heat from other methods. The misconception arises because microwaves penetrate dry nonconductive substances at the surfaces of many common foods, and thus often deposit initial heat more deeply than other methods. Depending on water content, the depth of initial heat deposition may be several centimeters or more with microwave ovens, in contrast to broiling (infrared) or convection heating, which deposit heat thinly at the food surface. Depth of penetration of microwaves is dependent on food composition and the frequency, with lower microwave frequencies penetrating better.

Enligt det citat du tog så skulle det gå fortare att tina saker i ugnen jämför med mikron. Tror du på allvar på den? Glöm heller inte bort att det inte bara är vatten som mikrovågorna fungerar på även om det är mest effektivt på det.
Det stämmer om det är väldigt stora mängder eftersom mikron inte orkar med, den är mest effektiv på mindre mängder.

Edit: Sanningen är väl den att det fungerar även på fruset vatten men inte alls lika effektivt. Molekylerna kan fortfarande vibrera men inte röra sig fritt. Atomernas och molekylernas rörelser upphör först vid -273,15 C eller 0 K.

HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

johan.björklund

20863 Posts

Posted - 2007/09/12 :  00:59:03  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ta en portion mat o stoppa in i micron, sätt på högsta effekt i 1 min.
Kolla om det är varmt i mitten.
Skulle vi då värma så att mitten blir varm då har vi bränt det yttersta. För dom som inte tror på det kan ju slänga in en potatis eller en köttbit.

Det är därför vi har lägre effekter (som i själva verket är full effekt under kortare stötar) för att kunna värma upp hela portionen jämt och fint. och allt som oftast står det på olika maträtter/recept att man ska låta maten stå inne i micron nån min innan man tar ut den, för att värmen ska sprida sig inått

Att överhetta saker i en micro förstör säkerligen nyttigheterna i maten precis som om vi bränner det i ugnen eller på spisen.

Tills det kommer seriösa labbrapporter om att det skulle vara farligt så kommer jag att använda micron med gott samvete.

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/09/12 :  02:32:41  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message  Reply
Z: Det har jag inte provat så det vet jag inget om. Vågar inte uttala mig om det heller, men antagligen är det så (som du skriver) att värmer man lite så vinner mikron, varmer man mycket så vinner ugnen. I vilket fall som helst är det mindre energikrävande att värma en portion mat i en mikro än i ugnen. Det är inte ofta jag värmer någon hemma över huvud taget.

Jag hoppas detta är en mer tillförlitlig källa:
http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm
http://www.mercola.com/article/microwave/hazards2.htm

Nu orkar jag inte mer, och lägger det där som det sista jag kommer att skriva om detta ämne. Jag försöker inte heller omvända någon, för jag bryr mig faktiskt inte om hur andra värmer/tinar sin mat. På jobbet så slänger jag in maten i ugnen när jag kommer hit på morgonen, andra får gärna mikra den.

mitt system

Edited by - byakugan on 2007/09/12 02:33:26
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/12 :  04:12:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
För att få in lite hifi-känsla över det här, hur mycket distortion har en mikrovågsugn?
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/09/12 :  07:11:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Vilken härlig källa.
"In expressed breast milk, some protective properties may be destroyed"
"In infant formulas, there may be a loss of some vitamins"
May be - Det känns som HÅRD fakta.

Sen att en sköterska värme blod i en micro som skulle vara till en transfusion (så att det troligen blev för varmt), det kan man väl inte skylle på apparaten utan den dumma Sköteskan.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2007/09/12 :  08:42:27  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
vill bara påpeka att tråden heter värdelöst vetande och nu har flera inlägg handlat om nyttigheter som rimligen inte hör hemma här.
Tillbaka till det värdelösa.

Jag har en inflammation i foten som gör ont som -fnn

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:10:35  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jo inflammation i foten måste ju vara onyttigt.

Nä nu tar jag en kopp kaffe till och sen säger jag upp mig.
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:35:28  Show Profile Send Revoxarn a Private Message  Reply
Gulaschsoppa! Göttigöttgött.
MVH Revoxarn.

Revoxarn
Klubbmästare för N.A - skicka PM för mer info/medlemskap.
Go to Top of Page

johan.björklund

20863 Posts

Posted - 2007/09/12 :  15:49:45  Show Profile Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
För att få in lite hifi-känsla över det här, hur mycket distortion har en mikrovågsugn?

Magnetron är väl ett sorts rör så Bernt får bygga en OTL så vi får ett svar !

>musik förmedlingen<
Go to Top of Page
Page: of 1092 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 3.27 sekunder. Snitz Forums 2000