Author |
Topic |
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2005/08/03 : 21:10:35
|
Eller "Krimpa" direkt med WBT ........
MultiMeck |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 02:49:05
|
Moddarskola Strömdel moment 1 forts.
Vad hände.
Strömmen - Vi matar nu hela spelaren med hyggligt filterad ström som ges ut av högpresterande kondingar. Vi kan ge spelaren en bättre strömkabel. Alernativt grövre kabel. Alternativt en jordad/skärmad.
Ljudet - Utan några ingrepp så hade spelaren en ganska god tonal kvalité. Basen kunde höras, mellanregistret med en gnutta värme för att ge lite liv i musiken. Diskanten var väldigt öppen. Faktiskt så spelade hela spelaren väldigt öppet, alert och nyktert. detta var ingen spelare som slätade över en kass inspelning. Det mest framstående var dock hur kul det var att lyssna på den. Den var en glad skit som ville servera musik!
Efter strömdelsmodden stod det ruskigt klart redan vid första ton efter inkoppling: Vi har nu tagit denna spelare till en klass den aldrig tidigare varit i. Basgångar mejslas fint. Mellanregistret har bett, men har blivit rejält mycket lenare. Diskanten är inte lika hestig och jobbar nu lugnare. Faktiskt ss verkar ett lugn ha lagt sig över återgivningen av musiken. Lent behagligt och gud bevare - den spelar med ännu mer driv och engagemang än innan! "Detta är roligt - Jag lyssnar på nen skiva till"- syndromet.
Rakt över jämförbar med en dagsfärsk CD/DVD-spelare för 5-6 tusen! Inga problem.
Bilden - Jag har tyvärr inte tagit några foton på film på tv:n för att kunna påvisa "före - efter" effekten av modden. Men jag kan säga att bilden har fått en noterbar kontrasthöjning. Framför allt vid svart partier och nattscener. Färger återges med mer tryck.
Kan spelaren dessutom lira SACD eller DVD-A, så drar ju dessa format även de nytta av en sån här strömdels-modd. HELA maskinen får ta del av prestandehöjningen.
Vi har eg. bara EN sak kvar att göra vid strömdelen vid denna STRÖMDELSMODD moment 1. Vi skall sätta in en liten skärm för ev. störningar nätdelen kan bidra med. Kanske inte så mycket för ljudkortet utan mer för transporten och den känsliga avläsningsmekaniken.
Vi införskaffar 1mm kopparplåt från http://www.clasohlson.se/ artikel# 30-6342, eller från något annat ställe ( skroten? ). Tanken är att vi skall rent av klippa til oss en bit med plåtsax och använda transporten som "hållare". Vi limmar eller skruvar plåten direkt på transportens sida!
Notera att där plåten ligger an kablage, så har gummitejp satts dit för att skydda från skav och ev. kortslutning. OBS! Var noggrann!
Vill man ha riktig avskärmning, så kan man sätta flera plåtar laminerat med bitumen. Tex. 1mm kopparpåt - 4mm bitumen - 1mm stålplåt.
Som sista åtgärd kan vi prova att "jorda" skärmen ev. externt via nätbrunn:
Skärmen ligger ej i kontakt med spelarens "jord". Denna DVD-spelare är inte konstruerad för extern jord utan skall "jordas" i sig själv. Skärmen är dock tillförd efteråt och sepererad från redan liggande konstruerad jord. Vi kan därför prova att jorda via väggkontakt. Går bra att jorda skärmen i spelaren med.
Vi har nu i strömdelen avverkat HELA moment 1 av Moddarskolans strömdelsmodd. Det finns självklar annat kvar att göra. Vi kan ev. se över strömregulatorn och ev. sätta dit en eller ett par bättre som regulatorer vid ett senare tillfälle. Vi får nöja oss för stunden. Självklart så skall man inte se dessa mina moddningar som Den Heliga Skrift, utan bara en fingervisning om vad som KAN göras. Plocka de bitar ni vill ha och modda! Bli inspirerade till bättre ljud för liten peng!
Vi har också ett moment 2 i ankommande vad gäller strömdelen. Gäller dämpning och vibrations |
Edited by - rannagarden on 2005/08/06 02:14:46 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 11:25:17
|
Jag har fått en hel del PM ang. denna moddar tråd! Många positiva reaktioner! Jag är glad för all respons och respekteringen av att inte "inlägga sönder" tråden med debatt om hitad och ditan. Konstruktiv kritik kortsammanfattat är dock välkommet. Det har dock framkommit reaktioner på att de som sitter hemma med modem får pröva sitt tålamod med en sådär 15min(!) nedladdning för att få se alla bilder... En annan är ju ADSL-missbrukare, sorry.
Den "enda" tråden som detta skulle bli, kommer ju att få en ansenlig längd efter allt som skall summeras och gås igenom. Så därför kommer jag dela Moddarskolan i tre delar.
En Strömdelsmodd, en Ljudkortmodd samt en Vibrationsdämpning och summeringstråd.
Alla trådan kommer läggas med länkar till varandra.
M |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 12:56:56
|
Edit:Tog bort mina exempelbilder på komprimering. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2005/08/07 00:32:55 |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/04 : 13:55:57
|
Bortskämd med uppkoppling, vet du. Zalve har även kommit med råd, så det kan kanske i fortsättningen bli bättre. Skall se ifall det går att lägga på bilderna på nytt.
Tack så mycket.
M |
|
|
uffe2
Member
158 Posts |
Posted - 2005/08/06 : 15:03:17
|
26 kB
Det finns ett jättebra program som heter "Advanced JPEG Compressor". |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/07 : 00:03:52
|
Nu ganska modem-vänlig. Graderad "Modem +"
M |
|
|
Ibbe
Member
117 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 13:07:04
|
dioderna i likriktarbryggan 70-029-00 2,3A 1000V. var slut på Elfa, är 70-028-84 ok eller vad kan man ta? |
Harman kardon så har man,,,(Denver prospect) |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2005/08/22 : 15:50:19
|
Fungerar alldeles utmärkt.
M |
|
|