HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Hegel H2A
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/05/31 :  14:04:24  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Har precis fått mitt nya slutsteg ett Hegel H2A, .
Fick börja med att placera om högtalarna, så myckert mera bas.
Mycket mer luft i övre registren utan att det blit vasst. Detaljer och rumsinformation som inte var dåligt innan, har blivit ännu bättre.
För att inte tala om kvinnliga röster.
Skall försöka återkomma med bilder och en lite längre recession senare.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Edited by - Figge on 2005/06/08 08:20:27

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/05/31 :  17:32:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Lycka till med ditt nyförvärv, det hördes tydligt att (tyvärr) effektstarka slutsteg är något som våra högtalare gillar, när ekonomin tillåter blir det till att uppgradera.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/01 :  22:48:47  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
quote:
det hördes tydligt att (tyvärr) effektstarka slutsteg är något som våra högtalare gillar

Jag vet precis vad ni menar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/06/02 :  12:43:03  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Kan bara säga er som på sista tiden sålt sina Revel M20 på senaste tiden. Hoppas ni har testat dessa högtalare med ett större slutsteg.
Steget bara använt 30-50 timmar enligt förre ägaren, så det kan bara bli bättre.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.

Edited by - Figge on 2005/06/02 14:43:53
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:00:29  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Kul Figge, hoppas vi kan ta en lyssningsträff snart..
Sampix: ja jag har inte glömt vad du upplevt, när ekonomin tillåter ska jag slå på stort hehe .

Edited by - Snutten on 2005/06/02 15:01:40
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/06/02 :  15:05:42  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Hej sampix!
Var det en liten passning till mig, kanske
"Rotel 1062 Forever"

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/06/02 :  18:24:45  Show Profile Send sampix a Private Message  Reply
Så sant det Figge säger; Ett stort slutsteg mår dessa högtalare väldigt bra av. Nu sitter iofs jag och pratar nonsens då jag nyligen gick från ett DP-steg till en integrerad maskin (Karan I 180), så jag redigera detta till "kraftfullt förstärkeri" istället
Hur låter Hegeln då??

quote:
Sampix: ja jag har inte glömt vad du upplevt, när ekonomin tillåter ska jag slå på stort hehe

Kul! Ska bli spännande att se vad det blir Ett större Moon-steg kanske?

quote:
Hej sampix!
Var det en liten passning till mig, kanske
"Rotel 1062 Forever"

Hehe..ingen medveten passning Jag har testat med Rotel-slutsteg till Revel om det är så du menar. Men Rotel 1062 låter åtminstone mycket bra ihop med Audiovector måste jag säga

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/06/02 :  19:07:40  Show Profile Send Snutten a Private Message  Reply
Sampix: Hade jag pengarna skulle det snart stå ett Moon W-5 LE här hemma. Men 63 tusen fattigare blir man då. Tyvärr är den dessutom i stort sett slutsåld (6 kvar av 250 som byggs) så det kommer nog aldrig bli så.
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2005/06/03 :  07:34:34  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Sampix: Jag tänkte på en tråd som jag startade
för någon vecka sedan, där jag i väldigt
entusiastiska ordalag hyllade kombinationen Dynaudio
Audience 42 och Rotel 1062....!

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7379 Posts

Posted - 2005/06/08 :  03:06:27  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Har pecis fått mitt nya slutsteg ett Hegel H2A

Grattis till ett utomordentligt bra slutsteghar lyssnat på det ett par gånger i butik och det är bra och prisvärt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2005/06/08 :  19:53:42  Show Profile Send pak a Private Message  Reply
norrmän kan minsann bygga hifi dom med.
är själv inne på mitt andra norska steg.
hade dp tidigare och adyton nu,där det sistnämda är "mindre" både fysiskt och på pappret-MEN inte ljudmässigt.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/09/10 :  18:20:54  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Kan bara instämma ännu mer i mina positiva omdömmen om detta slutsteg, speciellt i förhållande till priset. Efter ha lyssnat intensivt i 7 timmar idag på varierande musik.
Utan att ha testat dyrare varianter från andra tillverkare. Vore intressant att göra detta någon
gång i framtiden.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/09/11 :  22:01:38  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Inga fler ägare till detta slutsteg? Som kan komma med sina omdömen.

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/13 :  16:30:44  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Ska lyssna på det i morgon...så jag återkommer...

/Micke
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/09/15 :  21:22:51  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Var och lyssnade på detta slutsteg...som låter kalas...men jag vet inte om det är så mycket bättre än mitt Rotel RB1080...så jag avvaktar med att byta...får bli högtalare innan jag byter slutsteg.

/Micke
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/11/02 :  16:08:17  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Spelar med verklig akuratess, en klar rekomendation till det facila priset. Snygg är den också.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:05:52  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Efter 7 månader: Fortfarnade väldigt nöjd, fler skall nog ge denna pärla en chans. Med tanke på pris/prestanda.

Edited by - Figge on 2006/04/08 14:22:50
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:14:32  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Figge...har du testat det stora slutsgteget i denna familj?
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:53:37  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Var lite inne på att testa innan jag köpte mitt H2A men det blev inte av, säkert inte fel det heller. Beror säkert till stor del vilken högtalare du skall använda. Men kan bara konstatera att man inte kan få nog av mer effekt/ström.

Fick en helt annan upplevelse av mina högtalare. Var och lyssnade på dem första gången på Best Sound för länge sedan, hade redan då en väldigt positiv upplevelse av dem, med tyckte då att över 25' för en sttivare som de kostade då var lite i överkant. Hittade mina på annons, när jag var och lyssnade hos ägaren kände jag inte alls igen vad jag upplevt tidigare. Fick ägaren att följa med så att jag fick testa hemma med min gamla förstärkare (MOON I-5), redan då hörde jag potentialen som ändå finns. Så då betämde jag mig för ett kö, som jag inte ångrar. Var lite rädd at tappa för mycket av basen från mina gamla golvare(KEF 105).
Har även varit på mässor och hört dessa tillsammans med Mark Levisson elektronik, tror att det var samma upplevelse i Malmö senast med M-22orna.

De har inte blivit sämre av ett separat slutsteg.

Törs nog inte testa det större steget, blir för kostsamt.

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:03:59  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Figge...kan kanske låna ut mitt nån gång..
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/12/13 :  15:37:20  Show Profile Send mayro a Private Message  Reply

kan man sätta karaktären på Hegelgrejorna i ord??? Menar om dom är varmt fylliga eller kallare analytiska osv osv.. Menar nu inte i annat än just karaktären..

Man är ju en aning nyfiken på dessa grejor.. Och dom stora och mindre stegen, Går dom något i Klass A

MVH
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/12/13 :  16:20:16  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Hej Mayro
Vore kanske något för dig om du haft kvar din Infinity, driver laster ner till 1,5 Ohm och 130 Ampere.
Ljudmässigt vill jag nog påstå med lite värme, öppen utan att vara analytisk.

Den gör vad den skall göra.

Upplever väldigt stor skillnad från min integrerade (mon I-5) mot vad jag hör idag. Högtalarna har växt en storlek, saknar inte något.
Iallafall inte just nu, bäst att tillägga.

Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:21:58  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Här kommer en länk till ett test som ni som kan/förstår er på hur förstärkare ska vara uppbyggda kan ha glädje av.

Detta är förra generationens slutsteg från Hegel men det ger i varje fall en bild av hans byggfilosofi.

http://www.hegel.com/NRKRapportH4.pdf

/Micke
Go to Top of Page

Mickhe
Member

209 Posts

Posted - 2005/12/13 :  21:31:20  Show Profile Send Mickhe a Private Message  Reply
Lite andra tester:

http://www.hegel.com/h4a_fidelity_no10.pdf

http://www.hegel.no/produkter/h4a.pdf
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2006/04/08 :  14:21:55  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Dags att väcka lite liv i denna tråd. Med en bild från insidan. Tyvärr inte bästa skärpan.

Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2006/04/20 :  17:39:48  Show Profile Send Figge a Private Message  Reply
Baksidan.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000