HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 nyinförskaffat: Sennheiser HD-600
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/05/29 :  22:12:02  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
då har man skaffat sig en "gammal klassiker".

ljudet är dock lite livlöst och mörkt. är detta nåt man ska förvänta sig av denna lur?

det mörka ljudet från sennheiser är jag van vid från HD-477 modellen.

men kan man få rätsida på det livlösa spelsättet med en bra hörlursförstärkare? om möjligt; vilka modeller tror ni kan passa denna lür?

[edit]ja just det, skulle också säga att jag nu använder lurutgången på min integrerade förstärkare, Yamaha AX-396[end edit]

Edited by - Silversurfaren on 2005/12/10 18:29:01

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/30 :  09:24:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Mörkt? Hmm..
Inte hur jag skulle beskriva ljudet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:11:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Kan nog mycket väl vara din förstärkare som strular till det. Har själv hd600 med Cardaskabel och rörlurstärkare, märker inte av något livlöst och mörkt. Aningnes laidback kanske. Sen beror det ju på vad du jämför med. Om Grado är dina vanliga referenser då kan nog Sennheisern låta lite trött och mörk kanske, men det tycker jag är mer Gradon som är fel än Sennheisern.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2005/05/30 :  11:43:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Skulle nog rösta på att förstärkaren är problemet, har själv tämligen negativa erfararenheter av hörlursutgångar på förstärkare i "rimligare" prisklasser. Tycker de mest verkar vara ditplacerade mest för syns skull och utan eftertanke.

Tycker ofta hörlursutgången på mitt Audigy 2 Platinum i datorn låter bättre (ljudkort med en 5,25" enhet med in och utgångar, hörlursutgång med separat volymkontroll)... Det säger väl kanske en del!

Ta med dig lurarna och uppsök butik/vän med hörlursstärkare och se om du upplever en förändring åt önskat håll.

Vad gäller ljudet tycker jag nån inte att mörkt är det jag skulle kalla det för vad gäller Sennheiser, har förvisso aldrig lyssnat på HD600 utan bara modeller i lägre prisklasser. Har själv ett par HD500 och tänker inte införskaffa bättre eftersom jag använder dem så sällan...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/05/30 11:44:04
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/05/30 :  12:52:29  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
nej, jag har inte hört nån Grado-lur. jag jämför väl i första hand med mitt högtalarsystem, med Quad 12L, som jag tycker har en rätt neutral balans.

men det är inte det mörka ljudet som är största problemet. hellre lite för mörkt än för ljust.

jag ska försöka testa en annan stärkare. har dock inget minne av att de hade lurstärkare på Balance i jönköping.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/05/31 :  13:55:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Har dom inte Muscical Fidelitys xcan V3? Jag har för mig jag sett den där. Själv använder jag V1. Funkar bra.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/07 :  13:51:34  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
jag köpte en Rega Ear, och ljudet blev bättre på många punkter... det är fortfarande nåt som inte känns rätt med dom här Sennheiser lurarna... när det gäller ljudet alltså, komforten går inte att klaga på.

det kan förstås vara min CD-spelare som inte håller måttet längre, eller jag vet att den inte håller måttet när det gäller högtalarlyssning, så den ska bytas först.

egentligen så vill jag bara ha nåt som var "OK" som hörlurssystem, de gångerna man inte kan lyssna genom högtalare, och där är jag väl redan ... (kommer inte på nån bra ursäkt för att köpa nya grejor).

har börjat läsa på om Beyerdynamics topplurar, de verkar helt klart intressanta. blir nog att testa en annan/bättre kabel från den integrerade till lurstärkaren först.

jag återkommer...

-----
läste detta om Beyer DT 531:

"I have just listened to the Beyer DT 531 once more, at a store, and they are quite nice. Compared to the Senn HD 580, they are somewhat fuller, with more natural weight to the fundamentals area and less prominent treble, more organic tonal balance and maybe a tad better dynamic range. My impression of the Senn HD 600, that I listened to as well, is always the same: way too bright, detail-obsessed hifi-sound, no mid or deep bass to speak of - to be avoided."

det är ju alltid matchning och det förstås. bättre dynamik låter ju lovande, men om de är mörkare än Sennheiser.... känns inte så intressant då.

--------

p.s 3:

om jag kunde få en önskan uppfylld nu: FLYTTA STOCKHOLMS Hi-Fi UTBUD TILL Nässjö!!!

Edited by - Silversurfaren on 2005/12/07 15:19:59
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/07 :  16:05:15  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Senn HD600/650 är väl allmänt kända för att vara lite "mörka" i ljudkaraktären, med en viss "slöja" över sig. Har du testat med en X-Can förstärkare? Har hört att Senn + X-Can skall vara synergi.

Mycket är väl tycke och smak, men ett tips kan vara Beyerdynamic DT880, de säljs ut för €175 inkl frakt - kommer ny modell nästa år nämligen. Vad jag hört skall DT880 vara mer åt det neutrala (enligt en del lite väl analytiskt kalla) hållet ... Får mina nu i veckan hoppas jag iaf, får se hur de låter då Tänkte nog köpa en Ear 90 till den så småningom.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/12/07 :  18:31:43  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Senn HD600/650 är väl allmänt kända för att vara lite "mörka" i ljudkaraktären, med en viss "slöja" över sig.



?????

Har aldrig sett en sådan beskrivning av hörlurarna.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/07 :  19:46:47  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
jag har sett dom beskrivna som "mörka", "ljusa", "neutrala"...

... och "lika naturliga som en vårbäck" :-D
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/07 :  20:20:13  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Tror Nisse83 sammanfattade de olika uppfattningarna rätt bra där Olika personer uppfattar dem väl olika helt enkelt ... Tycker dock det är lite skumt att Nisse83 inte gillar sina HD600, det är ju trots allt fina lurar som alltid får bra recensioner. Därför är jag inne på att ljudbilden helt enkelt inte riktigt passar honom??

Skulle vara kul med en träff där man kan lyssna på många olika hörlurar/förstärkar-kombinationer. Det är ju rätt svårt i affärer.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2005/12/08 :  06:25:25  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Nisse har rätt. Alla beskrivnmingar finns. Men nog har jag sett "mörk" oftare än "ljus". "Slöja" håller jag med om och "bombastisk och svulstig" brukar jag själv använda. Jag brukar använda Senn 600/650 som negativ referens när jag testar. När jag tycker det är svårt att avgöra vad som är som jag vill ha det brukar jag lyssna på 650 för att nollställa mig för att veta hur det INTE ska låta. Smaken är som röven - klöven!

X-Can är bra med Senn, men Ear90 bättre. Med andra lurar tvärtom. Totalt sett är nog X-Can strået vassare till lurar som jag gillar (Grado och AKG).

Kalle

Edited by - karlstorck on 2005/12/08 06:26:37
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/08 :  13:20:08  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
En del har varit inne på att diskanten är aningen avrullad, och att ljudet är aningen 'laid-back'. Det kan ju kanske skapa känslan av att de är lite mörka möjligen.

Själv upplever jag att det gör att de spelar avslappnat istället för ansträngt. Har inte ångrat mitt köp. Har en X-Can v2 men använder den oftast inte, det lirar på bra utan...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/08 :  15:18:29  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
Rega Ear ska ha bra rapphet i ljudet (men det finns säkert helt motstridande åsikter oxå), och jag hoppades att denna förstärkare skulle få rätsida på ljudet. men Sennheiser verkar vara svåra att få ett bra driv & engagemang med. dock blev det bättre med Ear förstås.

Så i detta fallet tolkar jag "ansträngt" som nåt positivt, om du (Ayn) syftar på Beyer o Grado.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/12/08 :  15:53:14  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Det låter som vi har olika tycke och smak helt enkelt, när jag provlyssnat Rega Ear har den inte fallit mig i smaken alls. Samma sak med Beyerdynamics lurar. Kombon av de två ska vi inte ens prata om...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/08 :  16:26:57  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
haha! jag ska delge mina intryck av tortyren om jag köper beyerluren som jag är lite het på ;)
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/12/08 :  17:38:05  Show Profile Send Baltazar a Private Message  Reply
Kanske AKG K271 kan vara något? Har själv AKG K270 som ju ska vara rätt bra men det saknas en bra lur-stärkare tror jag.

Lyssnade för några veckor sedan på AKG K271 drivna av en EAR-one och jävlar vad bra det lät. Tror mycket beror på att det är en fin förstärkare med en grymt trevlig funkion(x-feed) för en mer korrekt projicering av ljudbilden eftersom jag upplevde skillnaderna som så stora mot hemma hos mig.

Jag driver mina lurar med min reciever vilekt inte verkar vara nån höjdare.

Hursomhelst vet jag att AKG 271 fått bra omdömmen i MoLt och den går att få för <2k vad jag sett.

Mvh / Christian


Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/12/08 :  18:19:12  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Har både Sennheiser HD580 och HD650 och även om jag älskar deras ljudåtergivning så vore det dumt att påstå att det är en sprallig lur, vilket jag tycker t ex Alessandro är i jämförelse. Tycker inte att det känns som om HD650 har någon slöja vilket det dock kan uppfattas som om man jämför direkt med en ljusare lur, t ex Grado/Alessandro. Mest handlar det nog om att hitta sin egna personliga smak. För naturlig ljudåtergivning tycker jag Senn vinner men ibland kan jag känna att den är lite tråkig och då sätter jag på mig mina Alessandro istället. Spralligare och klarare ljudåtergivning, men i mitt tycke inte bättre ljudbild.
Förstärkare, kablar etc kan nog finslipa ljudet en del men byter inte karaktär på det.
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/09 :  15:40:52  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message  Reply
tjena baltiz, det skulle va kul o lyssna på AKG... de har ju två nya toppmodeller K601 och K701. hittar jag K601 eller K501 beg så kan de nog ligga i rätt prisklass. jag kan tänka mig att det lät bra med ear1, oavsett x-feed eller inte. testade du med denna funktion urkopplad?

induce, om jag fattat rätt så är Alessandros lurar ett samarbete med Grado?

byggkvalitén på Grado ser inget vidare ut, likaså komforten om man kan dömma från bilderna. om Beyer skulle vara för basig för min smak, så känns AKG som en rätt het kandidat faktiskt.

Edited by - Silversurfaren on 2005/12/09 15:41:33
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/12/10 :  15:56:17  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message  Reply
Det stämmer Nisse. Vad gäller byggkvalitén tycker jag mina Alessandro håller _minst_ lika hög standard som mina HD650. Membranen är ju dessutom aluminium så det ger ju ingen plastig feeling direkt, väldigt robust. Kanske skall nämna att det är MS-2 jag har, eller motsvarande SR325. Har även en X-Can V3 hörlursförstärkare
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2005/12/14 :  13:04:16  Show Profile Send HanssoN a Private Message  Reply
Jag har själv HD600 och Ear90.
Vid ett tillfälle lyssnade jag på kombinationen HD650 och Xcan v3, och jag tyckte bättre om denna kombination än min egen. HD650 är en bättre hörlursmodell än HD600, men skillnaden mellan de två modellerna borde inte vara så stor att den är helt avgörande för musikupplevelsen. Hade jag köpt en hörlursförstärkare till mina HD600 idag, hade jag troligen valt Xcan v3 framför Ear 90.
Go to Top of Page

HEGE
Member

753 Posts

Posted - 2005/12/14 :  14:44:48  Show Profile Send HEGE a Private Message  Reply
Min uppfattning är att Sennhesiers HD-600 samt HD-650 spelar ganska layback. Det är ingen rock n roll lur i standardutförande. Det går emellertid att få till det ganska bra genom att byta ut standardkabeln till exempelvis en Zu Mobius eller en Silver Dragon. Sedan är förstås en bra lurförstärkare och en god signalkälla att föredra.

Annars är det inte allför ovanligt att lurar i samma prisklass kan tyckas ha mer attack och bättre dynamik. HD-650 som jag tänker främst på (HD-600 har dock en ganska likartad karraktär) förmedlar röster i å andra sidan på en väldigt fint sätt och får fram känslan i musiken på ett väldigt övertygande sätt. Enligt mig känns det lite mer äkta och live. De spelar även bra över hela registret och förmedlar mycket detaljer i rätt uppställning. Det är dock inte stampa takten hela tiden och massa fart och fläkt. Till jazz, folkmusik samt blues som jag lyssnar på mest fungerar de dock alldeles utmärkt. För de som söker den där attacken och drivet tror jag grados lurar passar bättre. Det är helt klart mer rock n roll över dem.

"But you have to give your whole life to a cello. When I realized that, I went back to the guitar and just turned the volume up a bit louder."
Ritchie Blackmore
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000