Author |
Topic |
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/21 : 19:27:11
|
Ljudet har nu blivit bättre på alla punkter, riktigt njutbart. Nu kör jag 871:an i både min anläggning och i köksradion, det kan man kalla universalelement!!!
Fortfarande inget dämpmaterial i lådan.
Tanken är att göra en yttre lite kraftigare nätdel att plugga in. Har inte ännu kollat vad det är för förstärkarkrets men skulle tro att det är en LM 380 eller LM384.
Fortsättning följer......... (kanske) |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 15:16:40
|
Vi kör vidare.
Effekt ic:n är en UTC2025 eller TEA2025 eller TEAUTC2025.
Länk till datablad: 46kb http://bildarkiv.hififorum.nu/Cittroman/Strato/UTCTEA2025.pdf
Mer info: 723kb http://bildarkiv.hififorum.nu/Cittroman/Strato/2025.pdf
Ombyggd 12v AC adapter.
Kopplar in den före likriktning för ic:ns maxspänning är 15v och jag har 16v från nya nätdelen, efter bryggan har jag ca 14v obel.
Lite mer kapacitet, 3300uf extra förutom originalets 2200uf.
Till sist lite dämpmaterial i lådan.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 15:22:10
|
Resultatet av det hela är en radio som låter mkt trevligt.
Före modden med nätdelen fanns ett svagt brum som nu är borta.
Basen har förbättrats, borde nog vara nya nätdelens förtjänst som är på ca 20va och den burkighet som fanns är nu betydligt mindre kanske beroende på dämpningen.
Riktigt kul att lyssna på
Tack för mig! |
|
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 18:28:07
|
Tokfrans |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 18:46:38
|
Någon ropade? |
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/22 : 18:50:19
|
Jo det glömde jag, ic:n är en stereo version som i denna applikation är bryggkopplad, ruggiga 4,7w vid 9v matning och 8ohm. |
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/05/28 : 19:09:05
|
Vem blir först med ice? *asg* |
Min anläggning När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla? |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 16:17:02
|
cittroman: Har du slaktat HP-nätagg? Tycker jag känner igen de där bruna lytarna du kör med... |
Militant cyklist. |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/05/29 : 20:21:23
|
ILLY:Det är ratade lytar från jobbet (gammalt datum).
Nitram:Ett ICE steg är väl kanske att ta i men en chipförstärkare med en TDA 2003 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=220242.htm kanske skulle vara nått eller en bryggad TDA 2005 http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=220290.htm.
|
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/06/01 : 18:22:45
|
*hehe* nu har jag också köpt en tivoliwannabe... så vem har ett tb-element till mig? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 15:03:09
|
Vad blev det för modell? |
|
|
|
Nitram
Medlem i AÖ
1171 Posts |
Posted - 2005/06/02 : 15:18:42
|
Det blev värstingen från United... inhandlad på ö&b
Nåt kul ska jag iaf göra med den, får se vad. |
|
|
Grillen
Member
154 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 19:39:55
|
Grillen: Kolla bakåt i tråden. |
|
|
|
Grillen
Member
154 Posts |
Posted - 2005/06/04 : 21:55:19
|
Hmm, verkar som att jag missat hela sidan 3 i tråden.
Nåväl, jag har 2 omoddade United i bruk dock. 1 på jobbet och en i köket. |
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 09:13:53
|
Nu har jag också införskaffat mig en united som var tänkt att moddas lite med. Frugan blev kär i den så nu fick jag inte röra den längre men det dom inte vet lider dom inte av.
Får smygmodda när hon är borta och hoppas att inget går sönder. |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
RotelPower
Member
525 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 09:16:45
|
149:- i Fittja förresten.. |
Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
|
|
|
Leffler
Member
601 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 10:56:41
|
quote: Vem blir först med ICE?
Jag har byggt en sådan här klas D förstärkare: http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=105 den kan tydligen parallellkopplas för sisådär 30w i mono. Den låter dock utmärkt även i vanliga anläggningen, så den är inte riktigt "över" ännu (jag behöver dock någon sorts radio till veteranbilen så den kanske hamnar där). Byggsatsen gick på ungefär 250kr, och går bra på 12-15v, så den borde vara lysande till en sådan här radio.
Var köper ni element? HiFikit eller? Vilka är det som använts, och vad kostar de? |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 14:17:13
|
Jag körde med tangbands bredbandsklassiker 871s |
|
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 15:29:16
|
Pro Audio AV-300 för 98 :- på HiFiKit... Lite låg känslighet på den men det klarade sig faktiskt. |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 17:01:55
|
Nå..hur låter det då?... |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2005/07/23 : 23:46:32
|
quote: Resultatet av det hela är en radio som låter mkt trevligt.
Före modden med nätdelen fanns ett svagt brum som nu är borta.
Basen har förbättrats, borde nog vara nya nätdelens förtjänst som är på ca 20va och den burkighet som fanns är nu betydligt mindre kanske beroende på dämpningen.
Riktigt kul att lyssna på
Tack för mig!
|
|
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2005/07/24 : 00:57:08
|
cittroman: F´låt...jag borde ha skrivit "ztenlund" framför inlägget..hade redan läst ditt inlägg
ztenlund...hur låter det då? |
|
|
Didde
Member
145 Posts |
Posted - 2005/08/16 : 16:49:55
|
Cittroman: Vad blev det för trafo på din strato? Blev det någon ny chipförstärkare? Och hur skall man då koppla den? Helt ny inom området men polletterna börjar falla på plats sakta men säkert.
Har nu köpt mig en egen Strato...bara hitta något bra element i 3-3,5". verkar svårt att få tag i det TB element som används tidigare. |
"De e bara å spackla"
|
|
|
Topic |
|